Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mit tehetünk, hogy ne okozzon fejfájást a hó végi zárás?

A könyvelők számára az egyik legfontosabb feladat a hó végi zárás elvégzése a cégük, vagy -könyvelőirodák esetén- az ügyfelek számára. A Process Solutions (PS) mint Magyarország vezető BPO (business process outsourcing) vállalata ezért összegyűjtötte, milyen megoldásokkal lehet hatékonyabbá és sikeresebbé tenni a munkafolyamatot.

A kulcsfontosságú tényezők a hó végi zárás megkönnyítéséhez a következők:

  • Hóközi folyamatos és szervezett tranzakció feldolgozás;

  • A zárás optimális határidejének meghatározása;

  • Számviteli becslések kidolgozása és alkalmazása;

  • Folyamatos egyeztetések a hónap során;

  • A könyvelési csapaton belüli szerepek és felelősségek egyértelmű meghatározása.

A PS első kézből ismeri a hó végi zárások menetét annak nehézségeivel és lehetőségeivel együtt. A Process Solutions a közép-kelet-európai régióban havonta körülbelül 1200 zárási folyamatot bonyolít le ügyfelei részére, ami jelentős, mintegy 13600 órányi munkát igényel a munkatársaktól, ezért kifejezetten fontos ennek a területnek az optimalizálása.

A legtöbb esetben a hó végi zárással kapcsolatban az egyik legfontosabb elvárás, hogy annak végén egy átlátható, és megalapozott vezetői riport álljon elő. Az ideális menedzsment riportok legfontosabb tulajdonságai, hogy releváns és aktuális adatokat tartalmaznak, érthetően mutatják be a vállalat pénzügyi helyzetét, részletezik a ráfordításokat és a bevételeket, valamint tartalmazzák a cash-flowt is.

De mik is a legnagyobb nehézségeket jelentő akadályok a hó végi zárás időbeni és hatékony elvégzése tekintetében? A hó végi záráshoz szükséges dokumentumokat tekintve elsődleges nehezítő tényező, ha az információk és a számadatok nem érkeznek meg időben, vagy éppen nem relevánsak, esetleg pontatlanok, de az is gyakori probléma, hogy a könyveléshez szükséges instrukciók nincsenek feltüntetve a dokumentumokon (pl. nem egyértelmű, hogy egy számlát milyen költséghelyre kell terhelni).

Az összetett és sok nehézséggel járó hó végi zárás megkönnyíthető a könyvelők számára néhány praktika és gyakorlat alkalmazásával, meghonosításával. A PS szerint a siker kulcsa lehet többek között az adott hónap folyamán való folyamatos és megfelelően rendszerezett adat- és dokumentum-feldolgozás, a zárás határidejének pontos kitűzése azért, hogy a szakemberek és az adatok is készen álljanak az eljárás lebonyolítására, megkönnyítve ezzel az égető határidők kapkodásmentes betartását. Ügyeljünk arra is, hogy az egész hónap során folyamatosan intézzük el azokat az egyeztetéseket, melyeket nem csak hó végén lehet elvégezni, ezzel is időt takarítunk meg a zárás folyamatában.

A hatékony zárásban sokat segíthet az is, ha előzetes kalkulációkat készítünk, így ahelyett, hogy megvárnánk az elmúlt időszak pontos eredményeit, számadatait (amik nélkül nem tudunk dolgozni), használjunk megfelelő becsléseket a havi zárások során. Ne feledjük ugyanakkor, hogy a becsléseknek kellően pontosnak és megalapozottnak is kell lenniük.

A szakemberek kiváló helytállásához természetesen hozzátartozik a megfelelő és hatékony kommunikáció a csapat tagjai és a többi érintett között (beszerzés, kontrolling, stb.), illetve a jó együttműködés is, amelyet befolyásolhat a szakmai csoportban lévő szerepek és felelősségek tisztázása és kiosztása, ezért erre a szegmensre is kiemelkedő figyelmet kell fordítani a vállalat szerint.

Urbán Balázs, a Process Solutions szenior menedzsere elmondta, a legtöbb vállalatnál még mindig probléma a pontos szerepek és feladatok meghatározása, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy az információ minél könnyebben áramoljon egy-egy cégen belül. A megfelelő vezetők kiválasztásával és folyamatos képzésével nemcsak a hó végi zárás, hanem a legtöbb folyamat is könnyebbé válhat.