Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Új értelmet ad öreg autóinak a Toyota

Innovatív újrahasznosítási programot indít útjára a Toyota. A Circular Factory, azaz körkörös gyártóüzem évente 10 ezer autóból fog kinyerni mindent, ami értékes és használható.

A környezetvédelem, az újrahasznosítás régóta ismerős fogalmak a Toyota számára. A vállalat már 1963-ban felállított egy, a gyártás környezeti hatásait vizsgáló testületet, 1990-ben pedig megkezdte működését az újrahasznosítási bizottság. Az azóta eltelt három és fél évtizedben egyre szélesebb körben és egyre alaposabban foglalkoztak a hulladékká vált termékekből kinyerhető, értékes nyersanyagok megmentésével, miközben egy sor világelső folyamatot és eljárást fejlesztettek ki, legyen szó a hibrid járművek hajtásláncában megtalálható mágnesek gyártásához elengedhetetlen diszprózium és neodímium kinyeréséről, vagy a kábelkötegek réztartalmának a kimentéséről.

Ezzel együtt sem ért még a lehetőségek végére a vállalat, amit most egy Európában bevezetendő újrahasznosítási program szemléltet. Ez a Toyota globális hálózatában is egyedülálló, körkörös gyártóüzem (Toyota Circular Factory, TCF) az év harmadik negyedévében kezdi meg működését a Toyota burnastoni (Derbyshire, Egyesült Királyság) létesítményében, ahol a Corollát gyártják minden elképzelhető karosszéria- és hajtáslánc-variációban.

A TCF három különböző csatorna mentén gondoskodik az élettartamuk végére ért járművek és fődarabok hasznosításáról. Az egyik az újrafelhasználás: egy rendkívül szigorú és alapos ellenőrzést követően a teljes értékűnek ítélt alkatrészeket visszaeresztik a kereskedelmi forgalomba. A másik az újragyártás, amelynek során felújítják a még használható komponenseket, így adva vissza azok használati értékét – jó példa erre a termékcsoportra az akkumulátorok vagy a keréktárcsák. Ez azonban csak egy bizonyos minőségi szint felett járható út: ha ezt nem érik el ezek a komponensek, akkor elemeikre bontják őket, azokat szortírozzák, szükség szerint utókezelik, és a gyártásba nyersanyagként visszaforgatva újrahasznosítják azokat. A réz, az alumínium, az acél és a műanyag jól reciklálhatók; a cél, hogy a gyártásban a lehető legnagyobb mértékben ilyen újrahasznosított anyagokkal váltsák ki az elsődleges („szűz”) nyersanyagokat.

Leon van der Merwe, a Toyota Motor Europe körkörös gazdaságért felelős alelnöke optimistán nyilatkozik a TCF várt teljesítményéről: 

„Már az első időben évi tízezer darab körüli autó feldolgozásával számolunk nagy-britanniai üzemükben. Ez 120 ezer különálló alkatrészt, 300 tonna újrahasznosított, nagy tisztaságú műanyagot és 8200 tonna acélt jelent, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A Toyota Circular Factory koncepciót belátható időn belül más hasonló európai üzemeinkben is be kívánjuk vezetni – sőt, nem állunk meg a Toyota határainál: örömmel működünk együtt külső szervezetekkel, akik hasonló elhivatottságot éreznek a körkörös gazdaság és a szénsemlegesség iránt.”

Emlékezetes, hogy a Toyota Motor Europe stratégiai célkitűzései között szerepel, hogy 2030-ra minden saját üzemeltetésű gyárában, 2040-re pedig teljes globális tevékenységét tekintve elérjék a szénsemlegességet. 2035-tól az autógyártó kizárólag zéró károsanyag-kibocsátású járműveket forgalmaz majd Európában.

Fotók: Toyota Europe, Auto Recycling World

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!