A történetmesélés lett a szállodaipar új hívószava
Egy férfi és egy nő. Mindketten a szállodaipar nagyágyúi. Egy fényűző hotel Dubaiban és egy luxus resort Mexikóban. Másként látják vajon a design világát? A Gastro Design Award két nemzetközi zsűritagja két markánsan különböző stílusú hotelt igazgat. Designtrendekről, a szállodaiparban és a vendéglátásban jelen lévő folyamatokról beszélnek. Elárulják azt is, kik azok a tervezők, akiket érdemes figyelni, akikből érdemes inspirálódni.
Katusak-Huzsvar Péter számára a vendéglátóipar nem szenvedély, több annál, egy életmód. Egész gyermekkorában lenyűgözték a kifinomult és nagyszabású luxushotelek. Több mint három évtizedes karrierútja során olyan különböző régiókban dolgozott, mint Magyarország, Németország, Qatar, Oroszország, Kína, és az Egyesült Arab Emírségek. Jelenleg Dubaiban tevékenykedik, a W Al Habtoor City hotel igazgatójaként. Katusak-Huzsvar tíz éve dolgozik már a W brand-nek. Dubai előtt a W Guangzhou Hotel igazgatója volt Kínában, részt vett igazgatóként a W Hotel szentpétervári nyitásánál, Qatarban pedig W Doha Hotelt is irányította. A W szállodalánc a világ legexkluzívabb hoteljeit fogja össze. Magyarországon is hamarosan nyitnak, az első W hotel Budapesten az Andrássy úti Drechsler-palota, ismertebb nevén Balettintézet épületében nyílik majd.
A design nem öncélú, kontextusba helyez és közvetítő közeg
„Az, hogy egy hotel, egy étterem hol van, mindig az egyik legfontosabb. Ebből indulunk ki, és erre figyelek mindig én is. Egy természeti, egy gazdasági, egy társadalmi környezet és kontextus – ez lényeges. Ez fog meghatározni egy stílust, amit az adott hely képvisel. Amin sok múlik még, mennyire sikerül a kreatív koncepciót minden design elemen következetesen végigvinni. A harmadik szempont pedig, amit figyelembe kell venni, az első benyomás fontossága. Ott sok minden eldől.” – meséli a szakember, majd folytatja. „A design nem öncélú. Egy gondolatot követ, illeszkedik a működéshez és alátámasztja azt a mesét, azt a történetet, amit az adott hely magáról közvetít.”
A szakember kedvenc helyei Londonban a Bar Bouloud, és Alain Ducasse Rivea nevű helye a Bulgariban. New Yorkban szinte bármi jöhet a Meatpacking környékről, az ABC Kitchen Jean-Georges-tól az egyik legkedvesebb éttermem. Milánóban a Sheraton Diana hotel bárja a kedvence, és a Navigli környéke. Shanghaiban ajánlja a Bar Rouge-t, és a Waldorf Astoria bárját, Szingapúrban pedig etalon a Fullerton Hotel. „Amikor elutazom valahova, két ellentétes dolgot keresek. Szeretném kipróbálni egy város rejtett kincseit, amit csak a beavatottak ismerhetnek, és ami egy várost mégis olyan jól jellemez, mindeközben pedig érdekelnek az ún. „in” helyek is, amiket a véleményvezérek már naggyá tettek és nagyon népszerűek.”
Ha tervezőket kéne említsen, akkor őket emeli ki: Ian Schrager, Super Potato, Roxwell Group, Antonio Citterio, Alex Kravetz, Tony Chi, Yabu Pushelberg és a United Design. Őket érdemes követni!
Monica Ortiz 20 éve elismert szakember a szállodaiparban. Olyan luxusmárkáknak dolgozott, mint a Ritz-Cartlon vagy a One&Only Hotels&Resorts. Jelenleg pedig a mexikói Rosewood Mayakoba Rooms&Guest Services vezetője. Dolgozott az USA-ban, Dél-Afrikában, a Maldív-szigeteken, a Bahamákon és szülőhazájában, Mexikóban.
Egy jó hely minden érzékre hat
„A koncepció és az inspiráció érdekel elsősorban. Ennek a háttere, amiből táplálkozik. A jó design szerintem praktikus is, és támogatja a funkciót, nem egy öncélú valami. A jó designer pedig tiszteli a helyet, és a környezetnek a történelmi hagyományait. Nagyon szeretek utánaolvasni a dolgoknak, és megérteni azt, hogyan szerette volna a designer az ötletét, az álmát a valóságban láttatni.” – mesél Ortiz arról, hogyan érdemes design alapján besorolni egy vendéglátóipari, szállodaipari helyet.
„Az, hogy milyen érzéseket vált ki belőlem egy hely, nagyon fontos. A designernek van egy víziója, amit lefordít, és ez a vendégekre tudatalatti szinten is hat. Emlékezetessé kell tegyük a hoteleket és az éttermeket. Olyanná, amit egy utazó évek múlva is szívesesen idéz fel. Ez nem könnyű vállalkozás. Egy designer az ügyfél ötletéből kiindulva kezd el alkotni, mint egy művész. A legapróbb részleteket is megtervezi, tudását, tapasztalatát, inspirációit teszi bele az alkotás folyamatába. Mindezt azért, hogy a legjobb design születhessen meg.”
A szakember szerint manapság nagyon sok népszerű irányvonal van. Nehéz meglepni már a vendégeket: „Valahogy azt érzem, hogy ha minden érzékre hatunk, szemet gyönyörködtető a látvány, illóolajok illata kering a térben, finom tapintása van a textíliáknak, kihasználjuk egy tér minden elemét, a fényeket, a színeket, a hangokat, az már egy remek alap. Így egy hotel, egy étterem, egy bár komplexebb élményt képes nyújtani.”
Ortiz szerint két mexikói tervezőt érdemes figyelni: Javier Sordo Madaleno és Javier Gutierrez Toscano. Emellett számára a nagy klasszikusok az örök etalonok: Karl Lagerfeld, Coco-Chanel és Oscar de la Renta. Kit emelhetne még ki? Phillipe Starck az egyik legjobb kortárs designer. Ez nem kérdés.
Mi a helyzet Magyarországon?
Október 9-én a PPH Mediához tartozó Turizmus Trend / Vendég&Hotel egy ünnepélyes díjátadó keretében idén is kihirdeti melyek Magyarország legdizájnosabb éttermei és hoteljei. A Gastro Design Award hazánk egyetlen olyan megmérettetése, melynél a dizájn, és a külső megjelenés szempontjából értékelik a hazai vendéglátó- és szállodaipari szereplőket. A beadott pályaműveket – most először – ismert nemzetközi szakemberekből és a hazai szakmédia képviselőiből álló zsűri értékelte.