Tíz vevőből nyolcra rámosolyognak a hazai üzletekben
Világszínvonalon állnak a magyar értékesítők a köszönés tekintetében – derült ki a 4,9 millió jelentést vizsgáló Smiling Report idei jelentéséből. A Föld 68 országára kiterjedő Mosolyfelmérés alapján Magyarország ebben a kategóriában az ötödik helyen végzett, 95%-os teljesítménnyel. Jó hír az is, hogy a magyar ügyfelek 84%-ára rámosolyognak, ebben a tekintetben a középmezőnyhöz tartozunk. A friss jelentés még a 2019-es naptári évet, vagyis a koronavírus előtti állapotokat dolgozta fel, a kérdések a vevőket fogadó mosolyra és köszönésre, valamint a kapcsolt értékesítésre vonatkoztak – tájékoztatott a hazai eredményeket felmérő ClientFirst Consulting Kft.
Kiadta friss, 2020-as Mosolyfelmérését az MSPA Europe/Africa (Mystery Shopping Professionals Association Europe/Africa) és a Better Business World Wide. A sorozatban tizenhatodik éve elkészülő globális kutatás alapját azok a felmérések adták, amelyeket az MSPA tagvállalatok készítettek Európában, Afrikában, Ázsiában, Észak- és Dél-Amerikában, és iparáganként összesítették a vevő-kiszolgálási adatokat. Az összesen több mint 4,9 millió értékelést a professzionális mystery shopping szolgáltatók próbavásárlói gyűjtötték össze.
Mosolygásban közepesek a magyar értékesítők
Az üzletekbe betérő magyar ügyfelek 84 százalékára rámosolyogtak, ezzel az eredménnyel a világ középmezőnyéhez tartozunk. Ebben a rangsorban Grúzia végzett az élen a maga 99 százalékával, míg holtversenyben második lett 94 százalékkal Spanyolország, Moldova, Lengyelország és Kanada. Az ázsiai országok közül Kazahsztán érte el a legjobb eredményt 85 százalékkal. A legkevesebb mosolyra – 51 százalék – a szerb vevők számíthatnak. Ebben a kategóriában az oroszok fejlődtek a legtöbbet, ők ugyanis ezúttal 25 százalékponttal kaptak többet, mint korábban, hozzánk hasonlóan náluk is a vevők 84 százaléka számíthat az eladók mosolyára. A legnagyobb visszaesést a szerbek könyvelhették el, akik 17 ponttal kaptak kevesebbet, de az argentinok (-15%) és a szlovének (-13%) esetében is érdemes megvizsgálni, mi okozhatta a hangulatromlást. A „legmosolygósabb” kontinens Észak-Amerika, ahol az átlag 92 százalék, a legkevesebb mosoly átlagban a dél-amerikai országokban jutott a vásárlóknak. Ha az iparágakat vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a legtöbb mosolyra az autókereskedésekben számíthatnak a vevők (90%), míg a legkevesebbre a tömegközlekedéshez kapcsolódó üzletpontokon (48%).
Köszönésben példaértékűek a magyarok
A felmérés adatai alapján a köszönés kategóriáját most a portugálok nyerték, egy egészen remek, 98 százalékos eredménnyel. Mi magyarok a hatodik helyen végeztünk ebben a rangsorban 95%-os mutatóval, amelynél jobbat csak az osztrákok, a svájciak és az azeriek tudtak felmutatni, egyaránt 96%-os teljesítménnyel.
Aki köszönésre vágyik az üzletben, hivatalban, az, ha lehet, akkor se utazzon Peruba (57%) vagy Makaóra (58%). Ami a kontinensek rangsorát illeti, köszönésben Észak-Amerika volt a legjobb a maga 87 százalékával, míg Európában bőven maradt még tartalék és fejlődési lehetőség az idei 73%-os mutató felülmúlására. Ebben a kategóriában a kormányzati szerveknél dolgozók teljesítettek a legjobban, hiszen 92 százalékkal vezetik a köszönés iparági rangsorát. A kereskedelem 12 százalékpontot rontott a teljesítményén, és már csak 70%-nál jár ebben a mutatóban.
Kilőtt a kapcsolt értékesítés
A Mosoly-jelentésben a kapcsolt értékesítés a 2004-es indulás óta minden esztendőben kevesebb pontot kapott, mint a mosoly és a köszönés, de idén minden eddiginél nagyobb, 17%-os fejlődéssel ez a mutató egészen 68%-ig emelkedett. Ebben a spanyolok a legjobbak (79%), őket követik az ausztrálok (76%), valamint Puerto Rico és Oroszország (73-73%). Hogy ne legyen teljes a kereskedők öröme, arról Ciprus és Görögország gondoskodott: előbbi mindössze 19%-os, míg utóbbi 28%-os eredményt ért el, amelyre egyik ország sem lehet büszke. Komoly visszaesés következett be az Egyesült Államokban (-22%), és a szlovének is 20%-ot rontottak. A magyarok 53%-kal a középmezőnyben foglalnak helyet Argentínával és Izlanddal holtversenyben. Az iparágakat tekintve a pénzügy érte el a legjobb átlageredményt (75%), a legnagyobb növekedést pedig a kormányzati szektor produkálta, 48%-ot növekedett az előző évi eredményéhez képest. „Érdekesség, hogy a kapcsolt értékesítés átlagmutatóiban egyik iparág sem rontott, így kijelenthető, hogy az ügyfélkiszolgálás ezen területe kilőtt a vizsgált 2019-es évben” – tette hozzá Mózes István, a magyar eredményeket összegyűjtő ClientFirst Consulting ügyvezetője.
A ClientFirst Consultingról
A magyar piacon közel húsz éve működő ClientFirst Consulting kiemelt célja a megbízói ügyfélkiszolgálási kultúra és ügyfélélmény fejlesztése. Tevékenysége középpontjában próbavásárlások (mystery shopping), ügyfélelégedettség-mérések valamint fejlesztési programok megvalósítása áll. A cég a nemzetközi szakmai szervezet, az MSPA (Mystery Shopping Professionals Association) tagja. 2013-tól elsőként a magyar cégek közül a szervezet igazgatótanácsában is képviselteti magát. A ClientFirst 2009 folyamán életre hívta a „Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban” programot és díjat. A cél a hazai ügyfélkiszolgálási kultúra fejlesztése, valamint országos ügyfélkiszolgálási benchmark kialakítása és biztosítása. A Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban Díj odaítéléséhez számos kritériumnak kell megfelelniük a pályázóknak, a rangsorolás alapjául szolgáló eredmények konkrét méréseken alapulnak. Egy-egy résztvevő vállalat eredményeit 60 százalékban saját ügyfeleinek az ügyfélkiszolgálással való elégedettsége határozza meg, 40 százalékban pedig az általánosságban elvárt vevőkiszolgálási sztenderdek megvalósulása, amit mystery shopping-gal (próbavásárlás) mér a cég.