Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Robotzsaruk védhetnek meg a hackerektől?

Mesterséges intelligencia segíthet, hogy a globális IT munkaerőhiány okozta biztonsági réseket betömjék a vállalatok

Miközben becslések szerint a hackerek az évtized végére évi 5 milliárd személyes adatot is ellophatnak a legnagyobb vállalatoktól, pénzügyi és távközlési szolgáltatóktól, kormányzati szervektől, addig a piacról 2 millió IT biztonsági szakember is hiányozhat. Az IBM legújabb fejlesztései ezen a területen is segíthetnek a mesterséges intelligencia (MI) és gépi tanulás alkalmazásával építve fel olyan kibervédelmi rendszereket, amelyek XXI. századi robotzsaruként támogatják az IT szakemberek munkáját, felismerve és kivédve kibertámadásokat.

A dolgok internete a kibertámadások új veszélyzónája

Előrejelzések szerint az évtized végére a dolgok internetén (IoT) megtámadható eszközök száma meghaladja majd a 25 milliárdot.

Rehus Péter, az IBM Magyarország Kft. vezetője szerint minden egyes ilyen hálózatra kötött eszköz olyan gyenge láncszem lehet, amely megfelelő védelmi rendszer nélkül alkalmat adhat a támadóknak, hogy behatoljanak akár kritikus területekre is. „Minél több eszközzel csatlakozunk egy hálózathoz, annál több felületet adunk biztonsági rések kialakulására. Miközben a kiberbűnözők egyre szervezettebbé és fejlettebbé válnak, a hagyományos szabályalapú biztonsági rendszerek nehezen képesek kezelni a komplex támadásokat és a gyorsan változó üzleti környezet kihívásait. Egy biztonsági rendszer hatékonysága pedig éppen attól függ, mennyire gyorsan és hatékonyan képes azonosítani egy fenyegetést. Ebben jelenthet áttörést a hatalmas adatbázisokat feldolgozni képes, tanítható kognitív biztonsági rendszerek alkalmazása” – összegzi Rehus Péter. Fontos terület a védelem hatékonyabbá tétele, mert becslések szerint a kiberbűnözés okozta károk 2021-re elérhetik a 6 billió dollárt, miközben a fenyegetés elkerülésére a cégek várhatóan 1 billió dollárt költenek.

Gyorstanuló robotzsaruk segíthetik az IT szakembereket

Kevin Skapinetz, az IBM Security stratégiai és tervezési alelnöke a rendőrnyomozók munkáját segítő rendőrkutya példájával illusztrálta az MI szerepét a kibervédelemben. A hosszú évek alatt kiképzett rendőrkutyák képesek olyan nyomok felderítésére, amelyek elkerülhetik az őket irányító ember figyelmét. A folyamatosan tanuló MI eszközök ehhez hasonlóan alkalmazhatóak a fenyegetések kiszűrésében és megbízható tanácsadóként támogathatják a kiberbiztonsági szakembereket a megfelelő döntések meghozatalában.

IBM Watson: hatvanszor gyorsabban ismeri fel a veszélyt

A világon széleskörűen alkalmazott IBM Watson for Cyber Security megoldás – amit Magyarországon is egyre több ügyfél használ –, mesterséges intelligencia és kognitív tanulási képességei révén hatékonyan vethető be a kibertámadások elleni harcban. Watson „kiképzésének” alapját az IBM ún. X-Force Command Center adatbázisában a kibertámadásokról az elmúlt húsz év alatt összegyűjtött dokumentáció – több mint 800 terrabájt adat és 1 milliónál több szöveges dokumentum – adja. Ennek a hatalmas tudásanyagnak az elemezésével és felhasználásával a mesterséges intelligenciát használó védelmi rendszer a

hagyományos biztonsági rendszereknél akár hatvanszor gyorsabban felismerheti a veszélyt. „A rendszer olyan mintákat is képes észlelni, amelyek egy még ismeretlen típusú, lehetséges támadás kibontakozásának első fázisaira utalnak. Watson tanácsot ad a fenyegetés kivédéséhez, és segít a válaszadás automatizálásában is. A mesterséges intelligenciára épülő kognitív kiberbiztonsági rendszerek gyorsasága és nagyfokú önállósága különösen nagy előnyt jelent a nagymértékű szakember hiány miatt várhatóan kialakuló krízishelyzetben. Az MI-t használó kibervédelmi rendszerek sohasem helyettesíthetik teljes egészében az IT szakembereket, de főszerepet vállalhatnak az emberi munka hatékonyabbá tételében.” – tette hozzá Rehus Péter.

Az IBM és a mesterséges intelligencia

Az IBM világvezető az üzleti MI szoftverek, szolgáltatások és technológiák terén. A Watson for Cyber Security megoldásait kifejezetten nagyvállalatok számára alakította ki, ebben a szegmensben az IBM Security nyolcezer alkalmazottjával és kétmilliárd dolláros éves árbevételével világszinten a legnagyobb IT-biztonsági szállítónak számít a vállalati szegmensben. A vállalat több ezer ügyfele számára tette elérhetővé a Watson MI megoldását 20 iparágban és 80 országban. Az IBM Watson MI megoldásait széles körben alkalmazzák ipari vállalatok, így a tíz legnagyobb autóipari vállalat közül hét, a tíz legnagyobb olaj- és gázipari vállalat közül pedig nyolc cég.