Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Rendszerváltás, identitáskeresés, családok, panelek és mániák

MODEM – 2019

A rendszerváltás és évfordulója, a kelet-közép-európai identitáskeresés, az oral historyk, a közönség bevonása, továbbá közösségi együttműködéseken alapuló projektek és különböző túlélési stratégiák – mániák – állnak a MODEM 2019-es szakmai programjának középpontjában. Rendhagyó módon megkíséreljük az egész év tematikai egységbe fogását, olyan hangsúlyos irányok kijelölését és ezek alátámasztását kiállításainkkal, egyéb programokkal, amelyek révén kirajzolódik a MODEM sajátosan modemes arca. 2019 tematikai fővonalát a rendszerváltás évfordulója adja. Mindeközben nem feledkezünk meg a közönségbarát, széles rétegeket érdeklő klasszikus anyagok (kortárs módon történő) bemutatásáról és Csontváry halálának 100. évfordulójáról sem.

A kiállítások mellett jó pár formabontó kezdeményezést is tervezünk az idei évre, szakítunk többek között a hagyományos megnyitó ceremóniákkal (és megnyitókkal), egységesítjük a belépőt és külön gondolunk a helyiekre, illetve az iskolásokra is. Ez utóbbiak értelmében 2019-től a MODEM kiállításai nyitónapokkal és ezekhez kötődő egész/félnapos programsorozatokkal indulnak, a sokféle belépőt felváltja az egy típusú, mindenre érvényes jegy, a debreceniek pedig a belépőt 20%, az éves bérletet pedig 40% kedvezménnyel vásárolhatják meg. A debreceni általános és középiskolások számára továbbra is biztosítjuk, hogy különbusszal és ingyen utazhassanak a MODEM-be, gyakorlatilag háztól házig.

Tisztelt Németh Lajos Professzor! Az Antal–Lusztiggyűjtemény 50 éves!

Kurátor: Nagy T. Katalin

2018. december 1. – 2019. február 17.

A debreceni Antal−Lusztig-gyűjtemény tulajdonosa, Antal Péter 1968-ban szerezte meg az első festményt, melyet aztán az elmúlt 50 esztendőben több ezer kép, szobor, grafika, installáció, iparművészeti és régészeti tárgy követett. Ugyanebben az évben, 1968-ban jelent meg Németh Lajos művészettörténész Modern magyar művészet című könyve, melyhez hasonló elemző, értékelő és összefoglaló mű a XX. századi magyar művészetről, azóta sem született.

Kísérlettől a művészetig: Man Ray fotográfiái

Kurátor: Petrányi Zsolt

2018. december 9. – 2019. február 24.

Kísérlettől a művészetig: Man Ray fotográfiái címmel december 8-án a modern fotográfiai nyelvezet egyik legnagyobb alakjának és alakítójának tartott Man Ray (eredeti nevén Emmanuel Radnitzky) képeiből nyílt izgalmas tárlat a földszinti kiállítóterünkben. A kiállítás áttekintést nyújt a huszadik századi fotográfiai kulcsalakjának számító amerikai művész fényképészeti munkásságáról a kísérleti művektől a szürrealizmust idéző divatfotóig.

Megy, Marad, Megáll / Go, Stay, Stop

Kurátorok: Szalai Kata, Vojnits-Purcsár Vító

2019. február 16. – május 5.

Állva, mozdulatlanul nekivágni a világnak, annak az útnak, melynek hiányzik a kezdő- és végpontja, nincs visszatérés, és hely sincs, ahová el lehetne jutni. A rágondolás ­– függetlenül a létezéstől – olyan erős tény, hogy kizár minden spekulációt, mégis titokzatos marad. Egy elérni kívánt pont, a láthatatlan bolyongások színtere, ahol maradni érdemes, ahol állni kell.

Kiállító művészek:  Ana Petrović (HR),  Céline Struger (AT), Eva Petrič (SLO),  Ilauszky Tamás (H), Makra Zoltán (H), Martin Piaček (SK), Palatinus Dóra (H), Roland Wegerer (AT),  Silvia Amancei & Bogdan Armanu (RO), Szabó Eszter Ágnes (H), Tatjana Milutinović Vondraček (SRB)

Edukációs projekt

Az elmúlt 30 év képzőművészete

Kurátor: Mélyi József, Don Tamás, művészetpedagógus: Szabics Ágnes

2019. március –

A rendszerváltás harmincadik évfordulóján a MODEM hároméves oktatási projektet indít, amely elsősorban a középiskolásokat ismerteti meg az elmúlt három évtized magyar képző-
művészetével. A projekt során az 1989-2018 közti időszak minden évéből kiválasztunk egy-egy magyar műalkotást, amelyekről a korszakkal foglalkozó művészettörténészek és elméleti szakemberek – múzeum-pedagógusokkal és középiskolai tanárokkal közösen kialakított szempontrendszer figyelembevételével – átfogó elemzéseket írnak. A műveket a MODEM egy-egy hónapra kiállítja. A harmincrészes sorozat három év múltán az egyes kiadványokból összefűzött kötettel zárul.

Újraírható történetek…

Roters & Szolnoki: Hackeld a múltat! és Keserue Zsolt: Nemzeti Tankönyv Projekt című kiállítása

Kurátorok: Szíjártó Zsolt, Készman József

2019. március 23. – július 7.

Roters & Szolnoki: Hackeld a múltat! című, módszeresen felépített projektjének középpontjában az a kérdés áll, mit jelent az egyén és a kollektív identitás létrehozása a XX. század sokszor viharos társadalmi-történeti körülményei között. A Keserue Zsolt által létrehozott és irányított Nemzeti Tankönyv Projekt a kritikai gondolkodás és reflexiós képesség fejlesztésére koncentrál a történelmi emlékezet nemzetenként eltérő és gyakran egymásnak ellentmondó narratíváinak összehasonlításával.

Mánia. Csendes stratégiák

Benczúr Emese, Imre Mariann, Szij Kamilla, Szira Henriett, Tarr Hajnalka

Kurátor: Simon Andrea

2019. április 6. – június 23.

A mánia a világgal szembeni stratégia az életben maradásért. A csoportban részt vevő művészeknél a mánia a műveik eszköztára és belső logikája: munkafolyamata aprólékos, lassú, elmélyült, monoton. Alkotásaik megjelenésükben és anyaghasználatukban nagyon különbözőek, mégis, saját alkotói belső nyelvezetük hasonló alapokra épül. Ez a mánia jegyeit hordozza magán. A kiállításhoz széleskörű közösségi projekt kapcsolódik, társadalmi párbeszédet kezdeményezve, hogy mások is osszák meg velük, velünk mániáikat.

Hangfegyverek

Fiatal kurátori kiállítás

Kurátor: Lőrinczy Lia

2019. május 25. – augusztus 4.

A kiállítás a fiatal, pályakezdő kurátoroknak kiírt pályázat eredménye. A három pályakezdő hangművész – Krasz Ádám, Jeneses Ádám és Kophelyi Dániel – a MOME és a Képzőművészeti Egyetem egykori és aktív hallgatója. A tárlat missziója többek között, hogy fiatalos hangnemben, diszkurzív, interaktív módon és közérthetően mutassa be az itthoni kortárs képzőművészetben háttérbe szoruló médiumot. A koncepció a háborúkban, terrorcselekményeknél és fegyverkezésnél használt „szónikus fegyverek“ köré csoportosul – történelmi és fiktív példákból kiindulva. A térben megjelenik majd egy csoportosan elkészített interaktív központi installáció és egy-egy egyéni hanginstalláció. A tárlat kapcsán workshopokat, performanszokat, múzeumpedagógiai programokat, előadásokat szervezünk lehetőség szerint debreceni hangművészek, zenészek és iskolák bevonásával.

Panel

Kurátor: Süli-Zakar Szabolcs

2019. augusztus 3. – november 17.

A MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 2019-es kiemelt kiállítása a PANEL, amely Debrecen és a régió elsősorban paneles technológiával épült lakótelepeit kutatja, interdiszciplináris módszerekkel, a tudomány, építészet és a művészet eszközeivel, Debrecen lakosságának aktív megszólításával. Legfőbb kérdésünk, hogy az egykori keleti blokk városképi arculatát mai napig jelentősen meghatározó bérházak (Magyarországon közel 788 ezer lakás található panelépületben, ezekben él a lakosság ötöde.) milyen hatással vannak társadalmunkra, közösségünkre s az egyénre, sőt érzékszerveinkre, gondolkodásmódunkra – milyen a panel színe, szaga, tapintása? Létezik-e lakótelepi/panel identitás, létezik-e olyan fogalom: PANELSÉG?

Család

Kurátor: Don Tamás

2019. augusztus 17. – november 3.

A kiállítás történelmi, társadalmi és személyes történetek felől közelít a témához, és három részből épül fel: az elsőben olyan képzőművészek készítenek új műveket, akik munkásságuk során már foglalkoztak a család témájával. Miután a kortárs irodalomban is hangsúlyosan jelen van a téma, így fontos, hogy az irodalom is megjelenjen a kiállításon. Nem csupán az egyes szövegeket mutatjuk be, hanem különböző művészeti ágban tevékenykedő művészek fogják feldolgozni az általuk kiválasztott verset egy másik médiumban. Az utolsó szakaszban a Pettendi-Szabó Péter által tartott féléves workshop eredményeit fogjuk bemutatni, amelynek résztvevői debreceni, illetve környékbeli személyek, akik érdeklődnek a családi fotók iránt.

Csontváryról másként

Kurátorok: Végváry Zsófia, Éliás István

2019. október 19. – 202. február 9.

A magyar művészettörténet legrejtélyesebb és egyik legismertebb alakja Csontváry Kosztka Tivadar. Művészete különböző síkokon értelmezhető, s mivel önéletírása szűkszavú, titkait a festményei őrzik. A rafinált anyaghasználat, a kompozíciós ismeretek, a parafrázisok bemutatása, az önábrázolások sora újabb ajtót nyitnak Csontváry megismerésére. A kiállítás Csontváry halálának századik évfordulóján új információkkal szolgál a művész életéről és festészetéről. A korszerű technológiai vizsgálatokra, eddig nem ismert Csontváry-alkotásokra és a legfrissebb kortörténeti dokumentumokra épülő tárlat a legújabb kutatások nyilvánosságra hozásával emlékezik meg a festőről.