Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Rajzfilmsztárrá változtatták ezt a Toyota iQ-t

A japán miniautó az átalakítás után úgy néz ki, mint a folyton-folyvást rosszban sántikáló Zündapp „Z” professzor a Verdák 2 rajzfilmből.

Bár a Verdák c. franchise-ban a főszereplő sportkocsi, Lighting McQueen a legnagyobb sztár, a Pixar animációs mozifilm-sorozatából más karakterek is megérdemlik a figyelmet. Az egyik ilyen a 2011-ben megjelent második részből ismert német mérnök zseni, a gonosz és őrült Zündapp „Z” professzor, aki mágnesfegyverével szabotálni akarta a Grand Prix versenyeket. Az emlékezetes negatív karakter az Egyesült Királyságban elkészült életnagyságban is, mégpedig egy Toyota alapjaira.

A Pixar animátorai a professzort eredetileg az 1957 és 1958 között gyártott Zündapp Janusból alkották meg. A mindössze 286 cm hosszú német mopedautó különlegessége nem csak az volt, hogy négy ülést helyeztek el benne, hanem az is, hogy az elsőket az orr-részből nyíló első, a menetiránnyal ellentétes irányba szerelt hátsókat pedig a farrészen kialakított, csomagtérfedélnek tűnő hátsó ajtón át lehetett megközelíteni. Mivel ugyanúgy nézett ki szemből, mint hátulról, nem lehetett első pillantásra eldönteni, hogy épp érkezik vagy távozik-e. Emiatt nevezték el a római istenről, Janusról, akit általában két arccal – egy előre és egy hátrafelé nézővel – ábrázoltak. 

A Janust egy középre szerelt, kétütemű, 245 köbcentiméteres, 14 lóerős motor hajtotta, amely 80 km/h végsebességet tett lehetővé. Mivel a Zündapp hétezernél kevesebb példányt gyártott az apróságból, és azokat is közel hetven éve, ne csodálkozzunk azon, hogy az életnagyságú Zündapp „Z” professzor megálmodói egy könnyebben beszerezhető és jóval modernebb, akár a forgalomban is biztonsággal használható donorautót kerestek a nem mindennapi projektjükhöz Angliában. Végül a Toyota iQ-ra esett a választásuk, a Toyota 2008-ban bemutatott, és akkoriban nagy szenzációt okozó miniautójára, amely szintén a helykihasználás mestere, mivel alig nagyobb egy első generációs Smartnál, mégis kétszer több, négy utast képes szállítani. Az, hogy egy Toyota iQ volt a kiindulási alap, már csak az ablakok formájából és az arányokból derül ki, mivel a teljes karosszériát átépítették.

A végeredményként kapott rajzfilmautó a sok belefektetett munka ellenére sem nyújt kellemes látványt. Különösen problémásak a csúnyán kivágott kerékjárati ívek, főleg a lapos farral párosítva, amely köszönőviszonyban sincs az eredeti Zündapp Janus jópofa hátuljával. Viszont Zündapp „Z” professzor orra legalább jól sikerült: a kerek fényszórók kiemelkednek a sárvédőkből, és egy agresszív, emberi szájról mintázott hűtőrácsot fognak közre. A szélvédőn különleges matricák vannak a szemek számára, kiegészítve az őrült német tudós jellegzetes monoklijával, amely közvetlenül a vezető előtt helyezkedik el. Még a szemöldökre is gondoltak, a tetőn találtak helyet neki.

További fotók az Egyszer már láttam autót honlapon >>>

Nagyjából változatlannak tűnik a belső tér egy normál iQ-hoz képest, bár a kiegészítők miatt erősen korlátozott a kilátás minden irányba. A kezelőszervek, a műszerfal és a kárpitok általános állapota megfelel a 116 603 mérföldes (187 654 km) futásteljesítménynek, Toyotához méltóan nem látszik semmilyen komolyabb probléma vagy kopás. Zündapp „Z” professzor motorházteteje alatt a Toyota egyliteres, háromhengeres VVT-i szívó benzinmotorja dolgozik, amely 68 lóerőt és 98 Nm nyomatékot küld az első kerekekre, így jóval fürgébb utazást tesz lehetővé, mint az eredeti mopedautó egyhengeres „kávédarálója”.

A Toyota európai dizájnstúdiója által megálmodott iQ-ra ma már kevesen emlékeznek, annak ellenére, hogy kiváló menetdinamikával és – a mindössze 2985 mm-es hosszához képest – igen tágas, négyüléses utastérrel rendelkezett. A 2008-ban debütált modell a Smart Fortwo közvetlen riválisa volt, viszont felnőttes menettulajdonságaival, zajszigetelésével, kényelmével és használati értékével magasan felülmúlta a Mercedes miniautóját. Sokkal erősebb motorokkal is kapható volt, mint a Smart, például az 1,3 literes, 98 lóerős négyhengeres benzinessel vagy az 1,4 literes, 90 lóerős, 190 Nm nyomatékú D-4D dízellel. Az amerikai piacra gyártott Scion iQ és a prémium belső térrel rendelkező Aston Martin Cygnet a Toyota iQ ikertestvéreinek számítanak. 2015-ben közvetlen utód nélkül szűnt meg a mérnöki bravúrnak számító típus gyártása, azóta a valamivel nagyobb Aygo a Toyota legkisebb modellje.

Fotók: CarsCoops, Wheelsage.org

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!