Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Országosan reprezentatív kutatási eredmények arról, hogyan várjuk idén a karácsonyt

A magyarok a járvány ellenére sem mondanak le a karácsonyról a Telenor kutatása szerint

Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából, amely a járványhelyzetnek az idei karácsonyra való hatását vizsgálta, beleértve többek között a kommunikációt és az ajándékvásárlást.

A Telenor megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból[1] egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára: a többség a családja körében tölti – csak 5% barátokkal, 3% pedig egyedül –, és a válaszadók mindössze 1%-a nem ünnepli meg.

Az ajándékozás idén sem marad el

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58% szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie. Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59%) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden 5. válaszadó (21%) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87% tervez ezzel, és a többség (77%) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66% szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor, és harmaduk (36%) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia: összességében 41% vásárolna inkább online – 10% pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47%) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54%) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43%) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk (31%) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55%), a ruházat (54%), valamint a játékok (48%). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20%), okostelefont (17%), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14%), a powerbank (12%) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12%) is.

A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több megkérdezett (58%) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős azok aránya (43%), akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.

Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is: az adatfelvétel idején a megkérdezettek fele (53%) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44%), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87%) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg. Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49%-a – a teljes minta 18%-a – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.

Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81%) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta válaszadók harmada (33%) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok: a chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden 2. megkérdezett (48%) használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75%-a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79%) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51% küldene így szöveges üzenetet, és 42% használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra. Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30%-a nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41% régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8% kezdte el a járvány hatására újonnan, vagy aktívan használni ezt a megoldást.

Az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt, ez alapján előre vetíthető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak.

[1] A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2020. október 28. és november 5. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)