Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nincsenek könnyű helyzetben a pénzügyi vezetők

Átalakulóban a CFO-i szerepkör

Hatékonyság, megfelelés, vezetői készségek – ez a három elem a jövő kulcsa a pénzügyi vezetők szerint. Ezek nélkül ugyanis elképzelhetetlen, hogy a most még csak a múltról beszámoló pénzügyi osztályok a jövőre vonatkozó megállapításokkal, valamint adatalapú működésükkel vállalatuk stratégiai szereplőivé váljanak. Bár az ehhez szükséges automatizálás főszerepet játszhatna a hatékonyság növelésében és a megfelelés biztosításában is, a megkérdezett magyarországi CFO-k mindössze 4%-a gondolja úgy, hogy úttörőnek számít a pénzügyek és a számvitel területén alkalmazott digitális megoldásaival. A környezetükben fennálló munkaerőhiányt elsősorban rugalmas foglalkoztatási formákkal és a munkakörülmények javításával kezelnék.

Mi jelenti a legnagyobb kihívást ma egy pénzügyi vezetőnek, milyen sikermutatók mentén dolgozik, hogyan változik ez a jövőben?Milyen elkerülhetetlen lépéseket kell tennie az aktuálisan zajló átalakulási folyamatok közepette? Többek között ezekre a kérdésekre válaszolt 9 iparág 123 pénzügyi vezetője a PwC Magyarország 2019 tavaszán végzett online kutatása során.

A megkérdezett magyarországi pénzügyi vezetők számára az elmúlt egy évben a legnagyobb kihívást a munkaerőhiány, a számviteli szabályok változásai, illetve az informatikai rendszerek és az üzleti környezet dinamikus átalakulása jelentették. A következő időszakban továbbra is a figyelem középpontjában marad az informatikai rendszerek változása, e mellé társul az automatizáció mint legfőbb kihívás. (1. ábra)

„Idén még a számviteli szabályoknak és standardoknak való megfelelés töltötte ki a CFO-k mindennapjait. Amint ennek eleget tesznek, a fókusz gyorsan átkerül jövőre az olyan égető problémák felé mint például az informatikai rendszerek változása és az automatizáció. A pénzügyi vezetők egyik legfőbb feladata az lesz, hogy ezekre megoldásokat szállítsanak” – mondta Balázs Gábor, a PwC Magyarország cégtársa.

Új vezetői szerepben

Ahogy a vezérigazgatókat1, úgy a pénzügyi vezetőket is foglalkoztatja, hogyan tudnának megoldást találni a fennálló szakemberhiányra. Arra a kérdésre, hogy melyik a legfontosabb módszer a csapatát érintő munkaerőhiány kezelésére, a legtöbb CFO (32%) a rugalmas foglalkoztatási formákat említette. Ezt követi a munkakörülmények javítása és az igazodás a fiatal generációk igényeihez, illetve a velük való minél előbbi kapcsolatfelvétel. (2. ábra)

Hatékonyságnövelő lépések

A hatékonyságnövelés szinte minden pénzügyi vezető agendáján szerepel. Ennek egyik kézzelfogható eszköze a kiszervezés; tízből hét cég jelezte, hogy például a bérszámfejtést, illetve az adózási feladatokat már részben vagy egészben kiszervezték. Ezzel szemben a treasury, a belső ellenőrzés, illetve a számviteli és beszámolókészítési feladatokat többnyire még házon belül tartják. (3. ábra)

„A pénzügyi vezetői vélemények szerteágazóak például arra vonatkozóan, hogy a területen dolgozók létszáma nő vagy csökken-e a következő években, az viszont szépen kirajzolódik a kutatásból, hogy a legfőbb célkitűzések három területre összpontosulnak: kockázatkezelés és megfelelés; vezetői készségek és megtartás, illetve hatékonyság növelése” – hangsúlyozta Balázs Gábor.

Az informatika minden megkérdezett értékelése szerint fontos szerepet játszik a pénzügyi osztály életében is. Ennek ellenére tízből átlagosan kevesebb mint három megkérdezett mondta azt, hogy van két évnél nem régebbi térképe arról, hogy jelenleg hogyan néznek ki pontosan a pénzügyi folyamatok, figyelembe véve minden informatikai változást. Az üzleti környezet, illetve a technológia dinamikus változása gyorsan elavulttá teszi a meglévő dokumentációkat és ezáltal a vezetők tudását a jelenlegi működéssel kapcsolatban, így ezeket folyamatosan frissíteni kell.

Adatalapú működés

A pénzügyi vezetők abban egyetértettek, hogy a megfelelő adatok biztosítása kulcsfontosságú a tervezés, a kockázatkezelés, valamint a döntések jövőbeni hatásainak előrejelzése szempontjából. Azonosítottak azonban olyan területeket, amelyekről úgy érzik, hogy nem rendelkeznek a szükséges információval. Alig a vezetők fele (45%) elégedett azzal, hogy milyen adatok állnak a rendelkezésére a vállalkozást fenyegető kockázatokról. Mindössze a válaszadók negyede rendelkezik olyan iparági adatokkal, amelyek lehetővé tennék a hasonló vállalatok teljesítményével való összehasonlítást.

Az adathiány elsődleges okaiként a nem megfelelő kommunikációt és az adatmegosztást (60%) nevezték meg a válaszadók. Az adatok megbízhatatlanságát szintén előkelő helyen említették, ahogy a nem megfelelő IT-infrastruktúrát is.

Automatizáció és hatékonyság

A pénzügyi vezetők szerint a pénzügyi/számviteli folyamatokat a feladatok automatizálása és digitalizáció révén lehetne leginkább fejleszteni. Az információs háttér és az adatbázisok javításában szintén sokan hisznek.

„Az automatizálás kulcsszerepet kap a hatékonyság növelése mellett a megfelelés biztosításában is. A jogszabályi változások okozta többletadminisztrációt – például online számlázás, EKÁER – a cégek jelentős része különböző informatikai megoldásokkal kezelte. Ennek jól látható oka egyrészt a hatékonyság növekedése iránti elvárás, valamint a megfelelő munkatársak megtalálásában rejlő kockázat” – tette hozzá Balázs Gábor.

A válaszadók 65%-a jelezte, hogy megterhelőnek érzi az adminisztrációs többletkötelezettségek (mint például KSH-Elektra rendszer, EKÁER szabályváltozások) bevezetését a társaság mindennapos működésébe. A megkérdezett CFO-k a következő területeken vezettek már be automatizált folyamatokat: áfabevallás készítése, adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás, EKÁER-bejelentések, KSH adatszolgáltatás, illetve helyi iparűzési adó és társaságiadó-bevallások készítése. (4. ábra)

Saját helyzetüket kritikusan szemlélik a vezetők: arra a kérdésre, hogy mennyire tartja magát úttörőnek a digitális megoldások és az automatizálás terén a versenytársaihoz viszonyítva, csupán 4% állította, hogy „egyértelműen úttörők vagyunk”, 58% pedig az mondta, „az átlaghoz képest kicsit kevésbé vagyunk fejlettek”. (5. ábra)

„Azt látjuk, hogy a kihívások és a folyamatfejlesztési lehetőségek listáján elsők között szerepel az automatizálás. Ugyanakkor a pénzügyek és a számvitel területén bőven van még gondolkodni való a pénzügyi vezetők számára a tekintetben, hogyan teremtsenek egy működő és hatékony rendszert, ahol az emberi munkaerő és a szoftver robotok optimális egyensúlyban dolgoznak és megfelelően szolgálják ki a szervezet igényeit” – mondta Balázs Gábor.

1 8. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés