Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nemcsak biztonságosabb, de egyszerűbb is a digitális ellenőrzés

Magyar cég teremt új iparági sztenderdet a papírmentes tűzvédelemmel

Átlátbb és könnyebben hozzáférhető e-naplós rendszert fejlődő ki egy informatikai vállalkozó és egy tűzvédelmi szakember, akik mindketten immár 20 éves szakmai tapasztalatot tudhatnak maguk mögött. Az új módszer vizsgálati a felhasználók számára sokszor nyggé vált tűzvédelmi ellenőrzéseket, de biztonságosabb is, hiszen a rendszer figyelmeztet az esedékességre.

Számos cég számára a tűzvédelmi ellenőrzés még ma is óriási energiabefektetést igényel, és minden erőfeszítésnek megfelel az előírásoknak és az ellenőrzések határidőre történő elvégzésének, a rendszeres vizsgálatok idejét és az eredményeket sokan még most is egy Excel-táblázatban vagy egy füzetben vezetik. Ez nem csak átláthatatlan és nehézkesen hozzáférhető távolból, de biztonságosabb is, mivel a cégeknek maguknak kell gondoskodniuk arról, hogy az ellenőrzés időben mindig megtörténjen, ám sok cég esetében ez az utolsó pillanatra tolódik vagy el is marad.

„Minden vállalkozás, gyár vagy intézmény kötelezett arra, hogy tűzvédelmi eszközöket üzemeltessen a saját méretére, veszélyességi fokára szabottan. Ez egy kisebb fodrász üzlet például egy darab porral oltó készüléket jelent, míg egy több száz dolgozónak munkahelyet adó gyártó cég vagy bevásárlóközpont számára több száz vagy akár több ezer porral oltó, tűzjelző, tűzgátló és egyéb berendezés szükséges. nem elég ezek megléte, de időszakosan felül is kell vizsgálni és karban kell tartani őket. A műveletekről szóló dokumentációt kell vezetni, melyet a hatóság, biztosító társaságok, auditorok vizsgálhatnak. Ezt jól végrehajtani bizony sok adminisztrációval, papírfelhasználással jár” – fejtette ki Fekete Attila, a fiREG egyik alapító tulajdonosa.

Az üzemeltetés és karbantartás mellett a tűzvédelmi ellenőrzésekre is ügyelni kell a vállalkozásoknak. Ha ugyanis elmulasztják, ezt bírságra kell számítani, ráadásul egy elmulasztott ellenőrzés után bekövetkezett tűzesetnél a biztosító jó eséllyel nem fizet, ami egy nagyobb tűz esetén akár több százmilliós kár is lehet. A digitális tűzvédelmi rendszer azonban nem csak kéri a vállalkozásokat, de kikerülhetetlenné teszi az időben történő ellenőrzést is.

„Magyarországon több száz vállalkozás foglalkozik tűzvédelmi eszközök karbantartásával, akik nem csak a helyszínre mennek ki, ellenőrzik és matricázzák fel, hanem szükség esetén javítják is őket. Ha elvisznek egy porral oltót karbantartásra, szállítólevelet kell írni, de az átvételkor is készül dokumentum, a javítás közben is készül papír. Ezek az adatok az digitalizálni kell, ez a fő szkennelés, vagy Excel-táblák töltögetése, de rosszabb esetben, sőt van, aki kézzel írja” – magyarázta a tűzvédelemmel kapcsolatos munkafolyamatok papír alapú rögzítését Fekete Attila.

Négymillió digitális ellenőrzés

A tűzvédelmi szoftver minden folyamatot digitalizál és nem csak a tűzvédelmi berendezések ellenőrzésének idejére figyelmeztet, de rögzíti is az adatokat. A digitális rendszerre való átállás mellett egy gyári dolgozó, vagy egy bevásárlóközpontba látogató vásárló nagyobb biztonságban érezheti magát tűzvédelmi szempontból, ha a tűzvédelmi berendezések QR-kódos azonosítókat látnak. Ezeket bárki beolvashatja és meggyőződhet a berendezés karbantartottsági állapotáról.

„Az elmúlt rendszer javult a cégek biztonságie. Ez egyrészt az igények növekedésének, másrészt pedig annak köszönhető, hogy a technika képes lekövetni ezeket az igényeket. Nyilvántartásunk szerint 700 ezer eszköz már digitálisan van nyilvántartva, ezeken pedig eddig négymillió ellenőrzést végeztek el” – tette hozzá a szakember.

Fekete Attila azt is elmondta, országos szinten már megindult a szakmai átállás a digitális tűzvédelemre és azon dolgoznak, hogy ezzel tovább terjedjen a népszerű iparági standard.

„Megkezdtük a szakemberek képzését a digitális átállásra, hiszen az is kiemelten fontos, hogy a szoftvert megbízhatóan tudja kezelni. Úgy látjuk, az elektronikus napló vezetett tűzvédelmi üzemeltetési – ez a hivatalos megnevezése a jogszabályi környezet szerint – egyre népszerűbb a cégek körében, ami talán annak köszönhető, hogy 20–50 százalékos időmegtakarítást jelent a vállalkozások napjának, ami havi szintén több jelent. A koordinálást automatizmusok segítségével kontrollinggá tudtuk alakítani” – mondta a fiREG e-naplós rendszerének szakértője.