Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Négy éven belül saját operációs rendszert vezet be a Toyota

A japán autógyártó egy új iparági szabványt állítana fel az Arene-nek hívott, nyílt platformjával.

A Nikkei japán gazdasági napilap információi szerint a Toyota 2025-ig saját autóipari szoftverplatform kifejlesztését tervezi, amely az alapvető funkcióktól kezdve a fejlett alkalmazásokig, például az önvezető funkciókig mindent képes kezelni. A japán autógyártó célja, hogy 2025-re a saját járműveiben már az Arene dolgozzon. Ezt követően elérhetővé teszik a szoftvert a társvállalatok, köztük a Subaru, valamint más elektromos vagy önvezető járműveken dolgozó gyártók és startupok számára, a rendszert egy licencmodellen keresztül fogják értékesíteni.

Az Arene vezérli a járműirányítás alapvető komponenseit – a kormányzást, a fékeket és a gyorsítást –, és kezeli a biztonsági rendszereket, valamint a hely- és forgalmi információkat. Minden, ilyen operációs rendszert használó jármű, márkától és modelltől függetlenül hozzáférhet a megosztott funkciókhoz.

Az okostelefonok szoftveréhez hasonlóan online frissíthető a rendszer (OTA update), ami lehetővé teszi a gyors hibajavítást és fejlesztést. Fontos előny, hogy a szoftvermérnökök anélkül fejleszthetnek az Arene-t, hogy új hardverre várnának, a felhő alapú integráció pedig lehetővé teszi a vállalatcsoporton belüli különböző csoportok párhuzamos és távoli munkavégzését. Úgy alkotják meg az operációs rendszert, hogy az lehetővé tegye a szimulációt és a virtuális tesztelést is.

De ami a legizgalmasabb, hogy a Toyota megnyitja az Arene-t a külső fejlesztők előtt is, ösztönözve az iparágon kívüli cégeket, hogy hozzanak létre alkalmazásokat az autonóm vezetéshez és más funkciókhoz. Az autógyártó úgy képzeli, hogy ezeket a szolgáltatásokat olyan egyszerűen hozzá lehet majd adni egy autóhoz, mint ahogy egy okostelefonra letölti az ember a virtuális boltból a különböző applikációkat. Arra számít a Toyota, hogy az Arene annál hatékonyabb platformmá válik, minél több felhasználó és fejlesztő csatlakozik a fejlesztéséhez. Így fokozatosan egyre több adat keletkezik majd, amivel új szolgáltatásokat lehet létrehozni.

A versenyben, amelynek célja meghatározni a járművek következő generációját kiszolgáló szoftverek szabványait, az Arene-nel a Toyota olyan riválisokhoz csatlakozik, mint a Daimler, a Tesla vagy a Volkswagen, akik mind saját operációs rendszer kifejlesztésén dolgoznak. De a General Motors is 35 milliárd dollárt költ 2025-ig egy saját operációs rendszerre, amely szintén frissíthető lesz az interneten keresztül. Az olyan technológiai cégek, mint az Apple – amely a pletykák szerint saját önvezetőn dolgozik – és a Google az okoseszközök terén sikeres üzleti modelleket igyekeznek az autóiparba átültetni.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy az autóiparban tapasztalható fejlesztési verseny a hardverről (például a motorokról, hajtásokról, sebességváltókról, futóművekről) fokozatosan az azt vezérlő szoftverre terelődik át. Az amerikai Lux Research előrejelzése szerint 2030-ban az elektronika és a szoftverek teszik majd ki a járművek fejlesztési költségeinek 50%-át, ami hatalmas emelkedés a 2000-ben mért 20%-hoz képest.

A Toyota idén tavasszal 40-50 százalékra kívánja emelni a szoftverspecialisták arányát a felvett, frissen végzett mérnökök között a korábbi 20 százalékról. Bár a japán autógyártó nem közölte, hogy mennyit fektet be szoftverfejlesztésbe, úgy tűnik, hogy jelentős erőforrásokat különítenek el erre a célra, mivel csoportszinten 18 ezer alkalmazottat terveznek foglalkoztatni a területen.

Fotók: Toyota, Takashi Uema, Medium