Négy éven belül saját operációs rendszert vezet be a Toyota
A japán autógyártó egy új iparági szabványt állítana fel az Arene-nek hívott, nyílt platformjával.
A Nikkei japán gazdasági napilap információi szerint a Toyota 2025-ig saját autóipari szoftverplatform kifejlesztését tervezi, amely az alapvető funkcióktól kezdve a fejlett alkalmazásokig, például az önvezető funkciókig mindent képes kezelni. A japán autógyártó célja, hogy 2025-re a saját járműveiben már az Arene dolgozzon. Ezt követően elérhetővé teszik a szoftvert a társvállalatok, köztük a Subaru, valamint más elektromos vagy önvezető járműveken dolgozó gyártók és startupok számára, a rendszert egy licencmodellen keresztül fogják értékesíteni.
Az Arene vezérli a járműirányítás alapvető komponenseit – a kormányzást, a fékeket és a gyorsítást –, és kezeli a biztonsági rendszereket, valamint a hely- és forgalmi információkat. Minden, ilyen operációs rendszert használó jármű, márkától és modelltől függetlenül hozzáférhet a megosztott funkciókhoz.
Az okostelefonok szoftveréhez hasonlóan online frissíthető a rendszer (OTA update), ami lehetővé teszi a gyors hibajavítást és fejlesztést. Fontos előny, hogy a szoftvermérnökök anélkül fejleszthetnek az Arene-t, hogy új hardverre várnának, a felhő alapú integráció pedig lehetővé teszi a vállalatcsoporton belüli különböző csoportok párhuzamos és távoli munkavégzését. Úgy alkotják meg az operációs rendszert, hogy az lehetővé tegye a szimulációt és a virtuális tesztelést is.
De ami a legizgalmasabb, hogy a Toyota megnyitja az Arene-t a külső fejlesztők előtt is, ösztönözve az iparágon kívüli cégeket, hogy hozzanak létre alkalmazásokat az autonóm vezetéshez és más funkciókhoz. Az autógyártó úgy képzeli, hogy ezeket a szolgáltatásokat olyan egyszerűen hozzá lehet majd adni egy autóhoz, mint ahogy egy okostelefonra letölti az ember a virtuális boltból a különböző applikációkat. Arra számít a Toyota, hogy az Arene annál hatékonyabb platformmá válik, minél több felhasználó és fejlesztő csatlakozik a fejlesztéséhez. Így fokozatosan egyre több adat keletkezik majd, amivel új szolgáltatásokat lehet létrehozni.
A versenyben, amelynek célja meghatározni a járművek következő generációját kiszolgáló szoftverek szabványait, az Arene-nel a Toyota olyan riválisokhoz csatlakozik, mint a Daimler, a Tesla vagy a Volkswagen, akik mind saját operációs rendszer kifejlesztésén dolgoznak. De a General Motors is 35 milliárd dollárt költ 2025-ig egy saját operációs rendszerre, amely szintén frissíthető lesz az interneten keresztül. Az olyan technológiai cégek, mint az Apple – amely a pletykák szerint saját önvezetőn dolgozik – és a Google az okoseszközök terén sikeres üzleti modelleket igyekeznek az autóiparba átültetni.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy az autóiparban tapasztalható fejlesztési verseny a hardverről (például a motorokról, hajtásokról, sebességváltókról, futóművekről) fokozatosan az azt vezérlő szoftverre terelődik át. Az amerikai Lux Research előrejelzése szerint 2030-ban az elektronika és a szoftverek teszik majd ki a járművek fejlesztési költségeinek 50%-át, ami hatalmas emelkedés a 2000-ben mért 20%-hoz képest.
A Toyota idén tavasszal 40-50 százalékra kívánja emelni a szoftverspecialisták arányát a felvett, frissen végzett mérnökök között a korábbi 20 százalékról. Bár a japán autógyártó nem közölte, hogy mennyit fektet be szoftverfejlesztésbe, úgy tűnik, hogy jelentős erőforrásokat különítenek el erre a célra, mivel csoportszinten 18 ezer alkalmazottat terveznek foglalkoztatni a területen.
Fotók: Toyota, Takashi Uema, Medium