Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Meg akar fogni egy Z-generációst? 8 másodperce van erre!

Goatok, hópelyhek, sherok és normie-k – a négy fő típus, amibe a Z-generáció (1995 és 2010 közöttiek) tagjait jellemük szerint soroljuk, vagyis a menők, az érzékenyek, a hősnők és átlagemberek. De bármelyik típusba is tartoznak, jónéhány témában teljesen másképp gondolkodnak, mint az utánuk következő nemzedékek. Legyünk szülők, pedagógusok, munkaadók, vagy akár célcsoportként tekintsünk rájuk, a megértésükhöz érdemes tisztán látnunk a különbségeket.

„Azt érzem, hogy leéltem az életem 90%-át és mit csináljak 28 évesen már?” – Fajt Alex (28) színész és étteremvezető, aki esténként a TikTok-on alszik el (65.300 követő)
„A Z-generáció sokkal nyitottabb az új dolgok befogadására, de ez valahol a visszájára is üt, mert telítődünk – úgy élünk, mint egy végtelen svédasztal előtt” – Almási Fanni (27), „Fanni néni”, autizmussal élő gyerekek terapeutája (123.000 követő)
„Ha nem akarsz rosszfej lenni, akkor elég sokat kell nyomkodnod a telefont” – Boateng Stephany (25), zenész, görkoris oktató, négyéves gyermek anyukája (Insta: 12.300 követő)

Ezek a mondatok A NEMZEDÉK című Youtube-sorozatban hangzanak el, amelynek epizódjaiban a fenti személyiségtípusokat képviselve két-két Gen-Z fiatal vall őszintén korosztályának gondolkodásmódjáról és szokásairól. A Compact TV videósorozatát egy komoly kutatás előzte meg, amelynek tanulságai szépen felvázolják a különbségeket a digitális bennszülöttek és felmenőik között.

1) Az új fiatal felnőttek naponta közel 5 órát interneteznek, és 50%-uk már nem keresőkben, illetve Google Maps-en néz utána a különböző szolgáltatásoknak (mint teszik azt az X és Y generációk szülöttjei), hanem Instagramon és Facebookon
2) Az újdonságokra nem csupán felkapják a fejüket, hanem azonnal utána is néznek, és abba, ami érdekli őket, végtelen mélyre képesek ásni
3) A rövidebb utakat könnyebben megtalálják (ugyanahhoz a feladathoz, amihez a felettük lévő nemzedéknek öt lépés szükséges, nekik akár kettő is elég)
4) Facebook helyett inkább az Insta és TikTok világa felé tendálnak (ténykedésüket itt kevésbé követik le a szülők). A hagyományos reklámokban kevésbé hisznek – ők az első generáció, akiknek már nemcsak egy termék ára és minősége számít, hanem a gyártó értékrendje is (elvárják a sokszínűséget, a felvállaló-képességet és a környezettudatosságot)
5) Telefonszámot már nem szívesen adnak meg (nem is veszik azt fel ismeretleneknek), viszont az Instájukat azonnal bárkivel megosztják
6) A náluk idősebb generáció megtanult küzdeni a dolgokért és tudták, hogy a kitartásnak meglesz az eredménye – előttük viszont minden ott volt, úgy nőttek fel, hogy bármit megkaphatnak. Ez türelmetlenséget eredményezett és minden-azonnal-kell hozzáállást, ami elszakadhat a valóságtól
7) Míg a felmenők kettő, ők párhuzamosan öt képernyő kezelésére képesek (multitaskingolnak), ami elképesztő mennyiségű információ egyidejű befogadását jelenti – igaz, a figyelmük ideje jóval rövidebb: amennyiben új információt akarunk átadni egy Z generációsnak, 8 másodpercünk van arra, hogy az érdeklődését felkeltsük

A közösségi média intenzív használata legalább annyira elidegeníti ezt a generációt, mint amennyire összeköti, a fokozott szorongásszinthez*, a testképzavarokhoz és a FOMO-hoz (kimaradástól való félelem) egyaránt hozzájárul. Ugyanakkor például nyitott, elfogadó, mindenki-elfér-mindenki-mellett mottójukból talán érdemes lehet tanulni.

*A Cigna International Health’s idei felmérése szerint a 18-24 évesek 91%-a vallja magát stresszesnek, a GWI 2022-es kutatása szerint pedig 10-ből 3 Z-generációs hajlamos a szorongásra