Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lengyel Tamás: „Fontos kérdéseket feltenni – ez a mi feladatunk”

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda interjúja

A vágyak és komplexusok mentén próbálok egyensúlyt kialakítani az életemben” – foglalja össze szerényen a sikerhez való viszonyát és annak megélését a fiatal, Jászai Mari-díjas színművész, aki nem mellesleg jelenleg is az egyik legfoglalkoztatottabb magyar sorozatszínész.

  • Közel 100 alkalommal léptél már országszerte a közönség elé Kitolás – apanevelés kezdőknek és haladóknak című egyszemélyes, stand-upos előadásoddal, amelyben az apává válás kihívásait, sajátosságait tárod humoros formában a nézők elé. A visszajelzések szerint nincs két egyforma produkció, mindegyik másképpen „sírva röhögős”. Ezt Te hogyan látod a színpadról, illetve szerinted miben változott főként a Kitolás a kezdetekhez képest?
  • Leginkább talán a tempójában, dinamikájában. Amikor annak idején belevágtam, a stand-up számomra egy teljesen új műfaj volt, naivan mégis úgy hittem, hogy gond nélkül átléphetek ebbe a „cipőbe”. Az első pár előadás kifejezetten kemény volt. Közel 80 percet teljesen egyedül létezni a színpadon, lekötni, szórakoztatni a közönséget, rezonálni a nézőkre, közben folyamatosan koncentrálni a szövegre és az előadás ritmusára igen embert próbáló feladat. Sokat tanultam a kezdetek óta. Hamar rájöttem például, hogy a történéseket sokkal jobban kell sűríteni, direktebben felépíteni a cselekményt és célirányosabban előkészíteni a poénokat. Az, hogy minden előadás más, természetes, hiszen sok tényező befolyásolja: az aktuális közeg, a közönség összetétele, nyitottsága és ehhez még hozzájárul az én privát hangulatom is, hiszen attól függetlenül, hogy előadóművészettel foglalkozom, a napi események rám is hatással vannak. A stand-up sajátossága, hogy közvetlen és azonnali visszacsatolás van a közönségtől: ha betalál egy poén, akkor tapsolnak, nevetnek, ám előfordult már, hogy nem azt a reakciót kaptam, amire számítottam.
  • Ez utóbbi azért nem fordulhat elő sűrűn, hiszen elárasztanak a pozitív visszajelzések, hogy csak néhányat emeljek ki a sorból: „bitang humoros előadás”, „imádtam, újra megnézzük majd”, sírtam a röhögéstől”, „remekül össze van rakva”. Melyek azok a fordulatok, helyzetek, amelyeken garantáltan nevet a közönség?
  • A szülésfelkészítő tréning jelenete például, amelyben összekevernek egy másik színésszel, vagy a babaneme-party, ahol elkezdek töprengeni azon, hogyan fordulhat elő, hogy egy vadidegen cukrász előbb tudja meg a leendő gyermekem nemét, mint én. A játszóteres részt is nagyon szokták szeretni, ebben bemutatom a különböző szülő-karaktereket: a kommentátort, a rettegőt, a tiltót, az ezoterikust. Ilyenkor hangos nevetés jelzi, a felismeréseket a közönség soraiban.
  • Tudod kívülről szemlélni magatokat a feleségeddel? Milyen szülő-kategóriába tartoztok?
  • A zombi és a totál bizonytalankodó szülők körébe, igaz, ezek egyelőre még nem szerepelnek a karakterek között, de lehet, hogy érdemes lenne bevennem őket. Az elején mindketten meg voltunk rémülve, hívogattuk a barátokat – függetlenül attól, hogy van-e már gyermekük –, hogy egy-egy helyzetben mit csináljunk. Úgy gondolom, hogy mostanra azért már belerázódtunk: Vince már kétéves és mindezidáig szerencsésen túléltük a döccenőket.
  • A Kitolás tehát sok mindent tanít, de mi az, amit Te tanultál Vincétől?
  • Türelmet, sok, sok türelmet. Egyébként az az érdekes, hogy amikor az ember türelmes a gyermekével, magával szemben türelem-deficit keletkezik, ezt is meg kell tanulni kezelni. A másik a szeretetnek egy korábban számomra ismeretlen minősége. Ezt egy mai esettel tudnám érzékeltetni: először voltunk bábszínházban, megnéztük a Boribon és Annipanni előadást. Vincének kényelmetlen volt a szék, ezért átült az ölembe. Én innentől kezdve pedig alig tudtam figyelni a játékra, mert csak néztem őt, szívtam magamba az illatát és éreztem: megérkeztem, végre itthon vagyok!
  • Márciusban a Loupe Színházi Társulással új darabbal, a Becsapódással léptetek a közönség elé. A történet erősen rezonál a jelenlegi nemzetközi politikai helyzetre és egy fiktív, ugyanakkor rettegett fordulattal élet-halál kérdéseket tesz fel: az országot támadás érte, amikor bomba csapódott egy határmenti településbe, többen meghaltak. Elkezdődik a hadköteles fiatalok besorozása, hamarosan lezárják a határokat. Ezt követően mi adja a mű vezérfonalát?
  • A darabban két házaspárt – amelyben a lányok testvérek – alakítunk Földes Eszterrel, Ullmann Mónikával és Molnár Áronnal. Érdekesség, hogy a szöveget vezetett improvizációink alapján írta Horváth János Antal, aki emellett a darab rendezője is. Az előadás döntő kérdése: elmeneküljenek-e vagy maradjanak-e hazájukban a karakterek és vegyék-e fel a harcot az ellenséggel. A család vagy a haza fontosabb?
  • Hogyan fogadták a nézők?
  • Eddig három előadásunk volt és azt tapasztaltam, hogy nagy érzelmi kilengésekkel követték a cselekményt. A fordulatoknál, éles helyzeteknél hangosan felszisszentek, a humorosabb részeknél pedig felszabadultan nevettek, mintha akkor engedték volna ki a feszültséget és a felgyülemlett érzéseket.
  • Mitől tud humoros lenni egy ilyen elevenbe vágó előadás?
  • A Becsapódás a polarizált világrendet és a kettészakadt magyar rögvalóságot mutatja be, a két különböző narratíva pedig nem talál egymással közös hangot. A tartalombuborékok között nincs átjárás, a pólusok között nincs érdemi kommunikáció, elbeszélnek egymás mellett. Ebből sok abszurd szituáció adódik, amelyet igyekszünk a leghitelesebben visszaadni a színpadon, ettől válik véleményem szerint igazán szórakoztató előadássá.
  • Mi a konklúzió?
  • A mi feladatunk, hogy kérdéseket tegyünk fel morális állásfoglalás nélkül. A nézőnek saját joga eldönteni, hogy mit tart helyesnek vagy követendő útnak. Mi elgondolkodtatni és szórakoztatni szeretnénk, a kritikus témák feszegetésének feszültségét pedig feloldani a közösségi élményszerzés, a szórakozás és kikapcsolódás felszabadultságában.
  • Az egyik legfoglalkoztatottabb magyar sorozatszínész vagy, jelenleg is több – A mi kis falunk, A nagy, fehér főnök és a Ki vagy Te? – szériában láthatnak párhuzamosan a nézők. Hogyan tapasztalod, nem nyomják el ezek a karakterek a színházi jelenlétedet?
  • Tény, hogy a televíziós műsorok jellegükből adódóan nagyon sok emberhez eljutnak, míg a színház ehhez képest csak szűkebb kört érint, de nem gondolom, hogy ez hátrányt jelentene. Inkább fordítva. Akik megszerettek Gyuriként, Jociként, Nándiként, azok követnek a színházba és ugyanez igaz a Youtube-os megjelenéseimre is. Gyakran előfordul például, hogy előadás után megvárnak a Marczibányi előtt, csak hogy elmondják, nagyon szeretik a sorozataimat, vagy a Kormányinfó pluszt, de kíváncsiak voltak rám a színpadon is. Ezért hosszú órákat utaztak vidékről, de megérte, mert élmény volt számukra az előadás.
  • Érdekes, hogy a sorozatokban jellemzően mindig a személyiségjegyeidtől idegen, eléggé sematikus karaktereket játszol: A mi kis falunk egyszerű Gyurija, vagy A nagy fehér főnök verbálisan abulzáló, felsőbbrendűsködő alakja. Mi lehet ennek az oka?
  • Valószínűleg hitelesen hozom a taplót. Vágyam az, hogy olyan karaktereket játsszak, amelyeknél van jellemfejlődés, hogy a személyiség mögé lássak és megértsem mit és miért csinál valaki. Ez az, ami igazán érdekel a színészetben. Ilyen volt például a legutóbbi szerepem, A nagy fehér főnök is. Gyurinál pedig talán pont ennek az ellenkezője szerethető. Bármilyenek is a körülmények, ő változatlan. Azt hiszem, hogy a néző is ezt az állandóságot várja tőle, ez a karakter sikerének egyik oka.
  • Úgy érzékelhető, hogy van egy „citromból limonádét” oldalad is. Miután keményen beleálltál annak idején a Vígszínház vezetőváltási ügyébe, szabadúszó lettél. Ekkor hívtad életre a Forbes által is méltatott Szabadszínész digitális platformot, amely segítséget jelenthet abban, hogy felkérés és művész egymásra találjon. Beváltotta a reményeket ez az alkalmazás?
  • Nem tudnám megmondani, hogy mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás. Az ötlet már a vígszínházas évek alatt is motoszkált a fejemben. Tény azonban, hogy amikor az ember szabadúszóvá válik, tevékenyebb lesz a saját sorsát illetően. Hosszú előkészület után létrehoztuk a Szabadszínész platformot, amelynek célja, hogy mintegy digitális színész lexikon minél több színész naprakész profilját tartalmazza és adott esetben kiváltsa a castingolás első lépéseit. Jelenleg 2500 színész a tagja, amely közel a fele a Magyarországon tevékenykedő színművészeknek. Ezen az oldalon jól áll a mérleg, azonban úgy látom, hogy egyelőre még nagy a bizonytalanság a különböző casting irodák részéről, mert ők a támogató szándék helyett riválist látnak bennünk. Remélem, felfedezik mindazt a potenciált, amelyet adatbázisunk és az egyszerűsített munkafolyamatok kínálnak számukra.
  • Előadóművészként mit tekintesz jelenleg a legfontosabb célodnak, aktuális feladatodnak?
  • A Loupe Színházi Társulással, és azon belül is Horváth János Antallal, Lovas Rozival és Molnár Áronnal arra törekszünk, hogy egy olyan független művészi formációt működtessünk, amely bátran és nyíltan beszél a tabukról. Május 20-án van az évadhirdetésünk a Marczibányi téren, ahol az előadásainkat is játsszuk. Annyit elöljáróban elmondok, hogy lesz egy darab, amely egy gyerek elvesztésének traumáját dolgozza fel, egy előadás, ami a focin keresztül a társadalmi egyenlőtlenségről és a szegregációról fog szólni, és lesz egy monodráma, amit Lovas Rozi játszik. Ezenkívül készülünk egy bemutatóval, ami a cirkusz és a színház ötvözete lesz. Működési modellünk: minél többet játszunk, annál több új előadást tudunk létrehozni. Ezért mi előre menekülünk.
  • Nyíl vagy, de vigyázz az íjra, mely kiröpít. Hamar párolgó hitedre vigyázz, mert ezt a csatát a szíveddel nyered meg” – rövid idézet abból az ominózus levélből, amelyet annak idején Latinovits Zoltán írt Cserhalmi Györgynek, aki pedig később neked adta át örökül. Többször nyilatkoztad, hogy rendkívül nagy becsben tartod ezt a levelet. Vince születésével változott az üzenet mélysége?
  • Az alaptartalom, a sorok eszenciája állandó: színészként és emberként a moralitás mindenekelőtt. Annyiban talán mégis van változás, hogy ezt már nem csak saját magam számára tartom érvényesnek, a fiamat is ebben a szellemben szeretném nevelni.