Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lámpabúra, varródoboz vagy játék is lehet a csomagolásból



Újrahasznosítás után itt a „Másrahasznosítás”, az Upcycling

2027-ig évente átlagosan 6 százalékkal nő a környezetbarát csomagoló anyagok aránya a világban – a többi között ezt prognosztizálta az amerikai Grand View Research, kutatócég. A piac méretét jól példázza, hogy már a koronavírus járvány előtt, 2019-ben mintegy 258 milliárd dollárt tett ki az újrahasznosítható anyagok forgalma ezen a területen. A csomagolóipar zöldebbé válásával párhuzamosan hódít az úgynevezett upcycling irányzat is, ami arra alapoz, hogy a csomagolóanyagot a vásárló maga hasznosíthassa újra. Magyarországon az első fecske egy biokozmetikai webshop, amelyik október közepétől az upcycling jegyében postázza a megrendelt termékeket.



Eldobod vagy feldobod?

A kreativitás és a környezetvédelem szerelemgyereke – így is nevezték már találóan az upcyclingot. Az irányzat régóta népszerű elfoglaltságnak számít a divattervezők, ékszerkészítők körében, akik egy-egy kidobott ruhát, tárgyat gondolnak újra. Ez a felelős hozzáállás egyre inkább a versenyszférába is beszivárog.

Ennek a jó példája az 1979-ben alapított Argital kozmetikai cég, amelynek a magyar forgalmazói október 15-től már kizárólag újra tervezhető csomagolóanyagban szállítják ki a megrendelt termékeket. „Ez azt jelenti, hogy minden vásárlónk, amikor kinyitja a csomagot, nemcsak a kívánt kozmetikumokat kaphatja meg, de egyúttal a megmaradt csomagolóanyagból, szabásminta segítségével egyedi tárgyakat is létrehozhat” – magyarázza Sárközy Ágota, a cég ügyvezető igazgatója.

Itt a Nullalom

„Ne dobjuk ki” – ennek a mottónak a jegyében dolgozta ki közel fél éven át a „Nullalom” névre keresztelt módszert az Argital kreatív csapata, kiegészülve Kozári Ritával, aki évtizedek óta foglalkozik a használt anyagok újratervezésével. Az olasz kozmetikumot rendelő ügyfelek a többi között lámpabúrát, varródobozt, játékfigurát vagy éppen mini házikót készíthetnek el a csomag átvételét követően, mindössze egy olló és némi ragasztó segítségével.

„Havonta 100–150 megrendelést veszünk fel a webshopban. Ez azt jelenti, hogy karácsonyig akár félezer magyar család lakását díszítheti olyan használati tárgy, aminek az alapanyaga korábban biztosan a kukában landolt volna” – jegyzi meg a szakember.

A XXI. századi lomeltakarítás

A cégnél – mint mondják – korábban is fontosnak tartották a felelősségvállalást. A 43 éve piacon lévő, világhírű márka termékfejlesztői például soha nem végeztek állatkísérleteket. Ebbe a filozófiába illik bele az is, hogy a „másrahasznosítást” a hazai vállalkozások között ők vezetik be – teszi hozzá a cég ügyvezetője. „Sokan mondják, korunk digitális forradalma után a következő már a fenntarthatósági forradalom lesz. Ezt a gondolatot mi is osztjuk, és azt reméljük, hogy 2022-ig a magyar kereskedelmi szektor szereplői közül mind többen dolgoznak ki a miénkhez hasonló, ökolábnyom-csökkentő megoldásokat. Mi ennek örülnénk a legjobban” – jegyzi meg a vállalat magyarországi vezetője.

Kukába a környezetszennyező megoldásokkal…

Az úttörő megoldások bevezetésére a környezetvédelmi szakértők szerint is égető szükség van a felhalmozódó szemét miatt. Az Eurostat például egy korábbi felmérésében 174 kilogrammra becsülte azt a csomagolási hulladékot, amit egy uniós polgár évente maga után hagy.