Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

„Készpénzkímélő Iskolák” program indul Magyarországon

A fizetéssel járó adminisztráció csökkentését, a fizetési folyamatok felgyorsítását, valamint az ehhez kapcsolódó pénzügyi ismeretterjesztést és szemléletformálást tűzi ki célul a „Készpénzkímélő Iskolák” kísérleti program. A projekt 2018 márciusában indul legfeljebb 15, meghívásos pályázat útján kiválasztott, innovációra nyitott iskolában. A fejlesztések három fázisban az iskolák gazdasági folyamatait, a szülői befizetéseket, valamint a gyerekek költéseit érintik majd. A cél a pénzügyi tudatosságra nevelés, valamint készpénz helyett a korszerű, elektronikus fizetési megoldások használatának ösztönzése.

A projekt a Mastercard Europe Magyarországi képviselete kezdeményezésére, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Pénziránytű Alapítvány, valamint a Deloitte szakmai támogatásával valósul meg. Az edukációs program pilot fázisában legfeljebb 15 hazai középiskola számára teszik elérhetővé azokat az innovatív megoldásokat, melyek az elektronikus fizetési módok elterjedését ösztönzik.

A készpénzkímélő megoldásoknak köszönhetően gyorsabban és rugalmasabban intézhetők a pénzügyek, kevesebb sorbanállásra és borítékos befizetésre lesz szükség. A befizetések akár online (otthonról) is kezdeményezhetők. A fizetési felületek használata egyszerű, a befizetések átláthatóbbá, nyomon követhetővé válnak. Mindez a tanárok és a szülők számára is nagy segítséget jelenthet, hiszen mentesülhetnek a gyakran időigényes ügyintézés és adminisztráció terhei alól.

Az NGM támogatásának köszönhetően a program első fázisában POS (banki fizetési) terminálokat telepítenek az iskolai büfékbe és a gazdasági osztályokra, a menzabefizetésnél, illetve tankönyvrendelésnél pedig az interneten való utalást ösztönzik. A Pénziránytű Alapítvány a pénzügyi nevelésben elkötelezett iskolahálózatának mozgósításával, valamint a korszerű pénzkezeléssel kapcsolatos széleskörű tájékoztató és oktatási tevékenységével segíti a diákok, tanárok és a szülők szemléletváltását. Mindez pedig megnyitja az utat a fejlesztés alatt álló webes alkalmazások használata felé. A második fázisban kerül sor az internetes felületek fejlesztésére, illetve az ezeket kezelő munkatársak oktatására. Hosszútávon pedig az önkéntes szülői befizetések és terembérbeadások elektronikus útra terelése lesz a feladat, de a tervek között szerepel a kifejezetten gyerekek számára fejlesztett alkalmazások bevezetése is.

A Mastercard az innovációban élen járó vállalatként fontosnak tartja, hogy olyan technológiai megoldásokat nyújtson, melyek a mindennapi pénzügyeket könnyítik meg. Nagyon büszkék vagyunk a „Készpénzkímélő iskolák” projektre, hiszen ez egy olyan kezdeményezés, amely valódi segítséget jelenthet a diákoknak, a szülőknek és tanároknak is, és mellyel egy olyan folyamatot tudunk elindítani, ami hosszú távon az összes iskolának kedvez majd” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó kormányzati stratégiában célként fogalmaztuk meg a korszerű, készpénzkímélő fizetési eszközök használatának ösztönzését és a köznevelés rendszerén belüli valós pénzügyi edukáció lehetőségeinek megteremtését. A „Készpénzkímélő iskolák” kezdeményezés mindkét cél eléréséhez hozzájárul, így a Nemzetgazdasági Minisztérium örömmel állt a program mögé” – mondta Hornung Ágnes, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügyekért felelős államtitkára.

A projekt jelentőségét az adja, hogy a diákok nem csak a tankönyvből, hanem környezetük pénzügyi megoldásaiból, mindennapi gyakorlatukból is tanulnak. Ha az iskolához kapcsolódó pénzügyi folyamatok korszerűen, többféle technikával is kezelhetők, akkor természetesnek fogják tartani az ehhez való igazodást, és a kapcsolódó készségek a mindennapokban tapasztalhatóvá, gyakorolhatókká válnak. A korszerű megoldások hozzájárulnak a digitális írástudás fejlesztéséhez, és a szülők és pedagógusok érintettsége következtében a program még nagyobb kört ér el” mondta Hergár Eszter, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke.

A programba jelentkező iskolák számára a részvétel önkéntes és térítésmentes. A szervezők a projekt során folyamatosan biztosítják a megfelelő szakmai és anyagi támogatást – az iskolák hozzáférést kapnak a programban végzett felmérésekhez, megkapják a szükséges eszközöket és szoftvereket, tájékoztató és oktatási anyagokat, a projekt előre haladása során pedig végig lehetőségük lesz megvitatni a felmerülő kérdéseket. Ezen felül a Mastercard az összes résztvevő iskola számára felajánlott egy éves iskolai wifi költség átvállalását, valamint egy kisorsolt intézményben egy digitális osztálytermet rendez majd be.

A „Készpénzmentes iskolák” projekt kidolgozása már elkezdődött, jelenleg a pályázati anyag összeállítása és a pilot fázisba meghívott iskolák kiválasztása folyik. A tervek szerint a program kísérleti része 2019 áprilisáig tart majd, de a szervezők azt remélik, hogy ezt követően a projekt országos szinten folytatódik majd.