Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kémkednek az okosjátékok

Az internetre kapcsolódó, kamerával és mikrofonnal felszerelt babák, robotok és más okosjátékok sokszor személyes adatokat továbbítanak a gyártóik számára. Az amerikai és német hatóságok után már a franciák is vizsgálatot kezdtek az ügyben.

A francia hatóságok figyelmét a My Friend Cayla baba és az i-Que robot keltette fel, a játékokat egy sor biztonsági rés miatt tiltanák be. Mind a lányoknak készült babát, mind pedig a fiúknak szánt robotot ellátták mikrofonnal, és bluetoothon kapcsolódnak az őket irányító telefonra vagy tabletre. A játékok úgy működnek, mint egy gyerekeknek készült digitális asszisztens: figyelik a szóbeli kérdéseket és utasításokat, amelyeket aztán továbbítanak egy távoli szerverre. Ott aztán egy webes szolgáltatás értelmezi a kéréseket, majd visszaküldi a válaszokat.

A gyártó oldalán található reklám szerint a gyerek például megkérdezheti a babától, hogy melyik állat a legmagasabb a világon, mire Cayla azt válaszolja majd, hogy a zsiráf.

A számos biztonsági probléma közül az egyik már több mint két éve ismert: a játékok szoftvere meghekkelhető, ezért bármilyen közeli bluetooth eszköz csatlakozhat rájuk. Így a támadó akár beszélgethet is a gyerekkel, vagy csak rögzítheti, amit mond.

A G DATA egy évvel ezelőtt már megírta, hogy az okosjátékok egy sor személyes adatot gyűjthetnek és tárolhatnak. A német biztonsági cég azt javasolja a szülőknek, hogy lehetőleg ne vásároljanak internetre kötött okosjátékot, egyszerűen azért, mert jellemzően sok biztonsági rés található bennük.

Németországban a Genesis játékgyártó termékeit már betiltották, arra hivatkozva, azok gyakorlatilag törvénytelen kémkedő eszközök (az országban tilos álcázott kémkedő eszközöket gyártani, forgalmazni vagy birtokolni). A francia hatóságok pedig most két hónapos határidőt adtak a gyártónak a játékok módosítására.

Az Egyesült Államokban is felvetődött már ugyanez a kérdés, az FBI a nyáron adott ki figyelmeztetést az okosjátékokkal kapcsolatban. A The Telegraph cikke ennek kapcsán megemlíti a VTech, a Fischer-Price és a Mattel egyes termékeit is.

Általános tanácsként az fogalmazható meg, hogy ha bárki internetre kötött játékot vásárol, akkor csak szülői felügyelet mellett engedje használni, és ha a gyerek megunta, akkor nyomban kapcsolja ki.