Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Hiányszakmák a filmiparban

A magyarországi filmstúdiók kapacitását már évekre lekötötték, szakemberből viszont kevés van – mondják már évek óta, de hogy mik ezek a hiányszakmák, most megtudhatjuk. Segítségül két szakembert: Incze Ágnes vágó-rendező-forgatókönyvírót és Salamon András rendező-forgatókönyvíró-producert, a Lumiere Filmiskola alapító-tanárait kértük.

Vágó, focus puller, scriptes, grip asszisztens – megannyi szakma, amiről nem sokat tudunk, pedig mióta a hollywoodi filmipar felfedezte magának Magyarországot, egyre inkább szükség van az utánpótlásukra.

“A vágás szerepe elképesztően felértékelődött az elmúlt években. A filmiparban ma világszerte épp olyan fontosságot tulajdonítanak a vágói munkának, mint amikor az író, az operatőr, a rendező, vagy a zeneszerző munkájáról van szó. Ők azok, akik a vizuális történetmesélés folyamatában ott állnak a rendező mellett, és képviselik a film érdekeit” – meséli Incze Ágnes, aki elmondta, hogy iskolájuk alapvetően filmes szakmák oktatására vállalkozik, de ősszel két, úgynevezett alkotói terület, a vágás mellett az írás képzése is elindul. Felfogásunk szerint a forgatókönyvírás is elsősorban szakma, amit lehet mesteri, vagy olykor művészi szinten végezni, de mindenekelőtt magát a mesterséget kell megtanulni és a gyakorlatban alkalmazni.

focus puller és a kameraasszisztens feladatköre, hogy a forgatáshoz szükséges, megbízható technikai hátteret megteremtsék. Mindketten közvetlenül az operatőr irányítása alatt dolgoznak, az ő munkáját segítik. ”Hatalmas felelősséggel jár ez a munka. Nem csak azért, mert adott esetben többmillió dolláros költségvetésű filmekben dolgoznak világszínvonalú eszközökkel, hanem azért is, mert ezen a területen tényleg millimétereken múlik egy jelenet sorsa” – ezt már Salamon András rendezőtől tudjuk meg, aki kifejezetten fontos szerepet tulajdonít a rendezőasszisztensnek is, aki  – elmondása szerint – akkor csinálja jól a feladatát, ha nélkülözhetetlenné teszi magát.

„A produkciós asszisztens a fiatal, kezdő filmesek körében az egyik legnépszerűbb munkakör” – mondja Incze, „hiszen ez az alapja, a „belépő szintje” a filmes gyakornoki munkának, amihez elsősorban a filmezés iránti elkötelezettség szükséges, de persze nagy előnyt jelent a jó kommunikációs készség.”

„Bár sokan még nem is hallottak róla, de a scriptes a játékfilm forgatás elengedhetetlen szereplője” – folytatja Salamon. „A rendező közvetlen munkatársaként folyamatosan őrködik a felvett beállítások vághatósága felett, információkat gyűjt és tárol, nyilvántartást vezet, ő figyel, hogy a jelenetek magával ragadhassák a nézőt”

Megtudtuk továbbá, hogy a hangasszisztens szoros együttműködésben dolgozik a vezető hangmesterrel a stúdióban, vagy a helyszíni hangmesterrel és a mikrofonossal a filmforgatásokon, hogy a legjobb minőségű hangot tudják felvenni. A hangasszisztens munkája nélkülözhetetlen a hangi utómunka teljes folyamatában, a hangstúdióban és a különféle hangi utómunka műhelyekben. A GRIP, mint munkakör, pedig „kameramozgatási technikus”-ként fordítható magyarra. Feladata, hogy felépítse és működtesse a kamerát kiszolgáló, tartó, mozgató eszközöket. A forgatás során szorosan együttműködve dolgozik a kamera csapattal és a világosítókkal.