Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Hatékony oktatás a digitális világban

Néhány évtizeddel ezelőtt jóval kevesebbet lehetett hallani a generációk közötti különbségekről – bár ezek már akkor is léteztek. Mára viszont életünk szinte minden területén érzékelhető az egyre sűrűbben változó, és egymástól is egyre nagyobb mértékben különböző generációk hatása. Egyes ágazatok, például a kommunikáció és az informatika gyorsan alkalmazkodnak az átalakuló igényekhez, máshol azonban nehezebb az áttörés. Ez utóbbihoz tartozik az oktatás, ahol az elméleti KRESZ oktatás átalakulása szolgál jó példával.

A Z és alfa generáció tagjai már a digitális világban nőttek, nőnek fel, ahol a hagyományos oktatási módszerek nemcsak kevésbé hatékonyak, hanem sok esetben kifejezetten nehézségekbe is ütköznek. Egy X generációs tanárnak komoly kihívás klasszikus módszerekkel, tantermi órán, tankönyveket használva fenntartani a diákok figyelmét, amikor a mai gyerekek mindössze 7 percig képesek aktívan figyelni egyetlen dologra. A legújabb kutatások szerint már csupán 3 másodpercünk van arra, hogy egy ingergazdag környezetben felkeltsük az érdeklődésüket. A 18–24 évesek 50%-a pedig csupán 60 másodpercig képes koncentrálni, miközben naponta 3 órát töltenek telefonjuk nyomkodásával1.

Az online oktatás elterjedésének a pandémia adott nagy lökést, amikor jelenléti tanítás hiányában a diákok a digitális térben találkoztak tanáraikkal és egymással. A digitális oktatásnak ugyanakkor van egy másik, úgynevezett aszinkron formája is, amely térben és időben teljesen rugalmas, önálló, interaktív tanulási módszert jelent. Ebbe az irányba indult el nálunk a KRESZ oktatása, amelynek fejlődése megmutatja, hogyan lehet egy komoly és összetett témát hatékonyan és sikeresen feldolgozni, és hozzáigazítani a kor és az új generációk elvárásaihoz.

KRESZ tanulás – tankönyvektől egészen a 3D-s animációkig

Az X generáció számára még természetes volt, hogy megadott időpontokban tanteremben ülve, otthon pedig KRESZ tankönyvekből tanultak, és tesztkönyvekből készültek fel a papír alapú vizsgára. Ahogy azonban a mindennapi életben, úgy a KRESZ tanulásban is megjelent a digitalizáció. Elsőként – 2004-től – a vizsgák váltottak számítógépre, majd 2012-ben a tantermi képzés mellett, annak alternatívájaként indult el az elméleti tanfolyam távoktatása. Elkészültek az első online KRESZ-tananyagok, amelyek nagy szabadságot biztosítottak, hiszen a tanulás már nem volt a tanteremhez és oktatási időpontokhoz kötve. Az első generációs e-learning KRESZ tananyagokban a szöveges tartalom mellett már számos kép és animáció is volt, majd a tananyagok „mobillá”, azaz tableten és okostelefonon is tanulhatóvá váltak. Az újabb fejlesztések pedig lehetővé tették, hogy az ábrák, az animációk és a szövegek tökéletesen alkalmazkodjanak a különböző digitális eszközök eltérő méretű kijelzőihez.

A „B” kategóriás jogosítványszerzők átlagéletkora 24 év, jelentős többségük már a digitalizáció világában született és nőtt fel. Fontos, hogy a tananyag felépítése és vizuális megjelenése izgalmas, vonzó és figyelemfelkeltő legyen számukra, mert nemcsak a sikeres vizsgára szeretnénk felkészíteni a tanulókat, hanem célunk a biztonságos és kulturált közlekedés alapjául szolgáló, alapos tudás és szemlélet átadása. Rendszeresen gyűjtjük a diákok visszajelzéseit arról, hogyan változtassuk, fejlesszük a tananyagokat, hogy az valóban fenntartsa az érdeklődést, hatékonyan átadja a szükséges ismereteket és motiváljon is a tanulásra. A néhány hónapja kiadott legfrissebb változatban jelentősen növeltük a 3D-s, részben interaktív animációk és a szimulációk, valamint a valós forgalmi környezetben bemutatott videók számát. A nehezebb forgalmi helyzeteket pedig gyakran több nézőpontból is megfigyelheti a tanuló”

emelte ki a legfontosabb változásokat Dr. Szőcs Károly, a digitális eduKRESZ tananyagokat fejlesztő E-Educatio Zrt. vezérigazgatója.

A minél több vizuális szemléltetés mellett a figyelem és az érdeklődés fenntartásának bevett módszere a gamifikáció is, ami játékos elemekkel teli, motiváló tanítást jelent. A KRESZ ismeretek elsajátítása közben önellenőrző tesztekben mérheti vissza tudását a diák, így egyrészt izgalmasabb a tanulás, a továbbhaladás érdekében jobban figyel a tananyagra, és – nem mellesleg – az elkövetett hibákból is sokat tanulhat. Jól szolgálja a motivációt és az alapos tudást az is, hogy a következő tananyagrészre csak akkor léphet tovább, ha minden kötelező tartalmat megnézett és az ellenőrző tesztet is megfelelően teljesítette.

Lehet így is!

Az e-learning tananyagok az elmúlt bő egy évtized egyik oktatási sikersztoriját jelentik. Mára a vezetni tanulók 90%-a választja ezeket a KRESZ vizsgára való felkészüléshez. A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak, az összes járműkategóriában pedig 1 millióan választották a tanulás ezen formáját. Érdemes az oktatás jelentős átalakulásának tükrében egy pillantást vetni a baleseti statisztikákra is. Örvendetes tény, hogy – miközben a forgalom tovább növekedett – 2010-ben 16,3 ezer, 2023-ban viszont közel 12%-kal kevesebb, 14,4 ezer személyi sérüléssel járó közlekedés baleset történt a KSH adatai szerint.

Miben alkalmazkodunk még a fiatalokhoz és napjaink elvárásaihoz? A legutolsó nagy módosításunkkor tegezésre és közvetlenebb hangvételre is váltottunk, hogy még inkább személyhez szóló legyen a tanagyagunk”

– tette hozzá Dr. Szőcs Károly.

1 https://www.nestpensions.org.uk/

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!