Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A fővárosi ember a barátokkal, míg a vidéki a családdal jár étterembe

Új étteremválasztási szokásokat vizsgáló kutatás készült

Más okból és más intenzitással járnak étterembe a vidékiek és a fővárosiak, ugyanakkor a vezető beosztásban dolgozók a leggavallérabbak a fizetésnél. Elkészült a Városliget Café étterem kutatása.

Ha egy étteremben hetente több alkalommal is összefutunk egy jól öltözött úrihölggyel vagy úriemberrel, akkor ő jó eséllyel fővárosi vagy megyeszékhelyen lakik, vezető beosztásban dolgozik, és üzleti ebédje végén több, mint 5 ezer forintot hagy majd a főpincérnél. Legalábbis ez a legvalószínűbb forgatókönyv egy nemrég készült felmérés alapján.

Több, mint 500 fős mintán végzett kutatást1 publikált a Városliget Café. Mivel az étterem szlogenje a „Budapest romantikája” és kevés romantikusabb dolgot lehet elképzelni egy csodás éttermi környezetben barátokkal, családdal vagy éppen kettesben elköltött ebédnél vagy vacsoránál, így a kutatás is a magyarok étterem választási- és látogatási szokásait vette górcső alá. A kérdések több témát is felöleltek, mint például azt, hogy milyen gyakorisággal, milyen céllal járunk étterembe, mi alapján választjuk ki azt, és egy-egy alkalommal mennyi pénzt költünk. Az adatokat látva erős eltérés mutatkozik a szokásokban az alapján, hogy a kitöltő hol él, és mi a foglalkozása. Nézzük hát az eredményeket!

Országos átlagban elmondható, hogy havonta néhány alkalommal, vagy csupán egyszer járunk étterembe, a megkérdezettek csupán 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy napi rendszerességgel látogatja a vendéglátó egységeket, és ebben a tekintetben nincsenek komoly eltérések a lakhely szerint sem. Két kiugró adatsor azonban szembetűnő: A budapestiek két harmada legalább havonta egyszer vagy ennél gyakrabban étkezik étteremben (országos átlag 59,8% %), míg a falvakban lakók több, mint két harmada még havonta sem jut el semmilyen vendéglátó egységbe.

A foglalkoztatást tekintve – nem meglepő módon – a nyugdíjasok, a háztartásbeliek és a diákok választják a vendéglátást a legritkábban. A vállalkozók és a vezetők közül minden ötödik hetente egyszer, míg minden tizedik hetente háromszor keres fel egy éttermet és ilyenkor leggyakrabban 5-10 forint közötti összeggel gazdagítják a kiválasztott helyet. A költést tekintve egyébként jelentős eltérések mutatkoznak a foglalkozást tekintve: a diákok közel két harmada kevesebb, mint 5000 Ft-ot költ alkalmanként, míg a vezető beosztásúak harmada 10 és 15 ezer forint között fizet általában, igaz közel 13 százalékuk még ennél is többel, 15 ezer forintnál magasabb összeggel vastagítja a főpincér bukszáját egy-egy vizit alkalmával. Ezt a kérdést vizsgálva jól látható a városok (köztük Budapest) és a falvak közötti árkülönbség, hiszen a nagyobb településen az átlagos költség nagyságrendileg megegyezik az országos átlaggal, míg a falun élők közel 40 százaléka kevesebb, mint 5 ezer forintból megússza a számlát.

Az országos átlagot tekintve 10 százalék körül mozog azoknak az aránya, akik üzleti céllal (is) járnak vendéglátóhelyekre. Ebben a tekintetben a városiak alul, míg a budapestiek felülreprezentáltak, hiszen a fővárosban ez az arány a 13%-ot is eléri, míg a vidéki városokban 7 % alatt marad. Kicsit sem meglepő, hogy a diákok és a háztartásbeliek körében ismeretlen az üzleti ebéd fogalma, míg a vezetők 40 százaléka ilyen céllal is felkeresi az éttermeket. Mindemellett a vezetők és vállalkozók szívesen járnak étterembe szabadidős céllal is (nagyjából 40-40%-os arányban) a barátaik-, a család kedvéért, de akár egy szimpla étkezés miatt is szívesen betérnek az éttermekbe. A háztartásbeliek esetében ritka a barátokkal elköltött étkezés, míg a diákok két harmada kifejezetten ilyen céllal látogatja az éttermeket. Földrajzi alapon nézve a kérdést, a faluban és városban élők leggyakrabban családi összejöveteleket szerveznek vendéglátóhelyre, míg a budapestiek elsősorban barátaikkal járnak étterembe, ráadásul igen sokan vannak, akik az ismerősök ajánlása alapján választják ki a helyszínt.

A kutatásban a Városliget Café arra is kíváncsi volt, hogy milyen információforrások alapján választják ki a megkérdezettek azt az éttermet, ahol ebédjüket, vacsorájukat és pénzüket elköltik. Ebben a tekintetben jól látható a személyes ajánlás fontossága, hiszen településtől függetlenül az emberek 80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy választott már helyszínt barátja vagy ismerőse ajánlására. A további forrásokat tekintve azonban már korántsem ilyen egyértelmű a helyzet. Míg a Budapesten kívül lakók nagyjából ugyanolyan gyakorinak jelölték a Google keresést, a Facebook hirdetést vagy éppen a nyomtatott/internetes médiumokat, mint információforrást, a fővárosiak számára ezek jóval fontosabbak. Míg Budapest határait elhagyva tízből három ember merít ihletett a felsoroltakból, addig a fővárosiak közül minden második foglalt már asztalt egy jól sikerült hirdetés vagy cikk nyomán, míg a Google keresés náluk is a vidékieknél említett arányt mutatja.

Ez utóbbi egyébként a legtöbb foglalkoztatási státuszban is sereghajtónak tekinthető. A nyugdíjasokat egyáltalán nem, míg az alkalmazottakat és a vezetőket csak korlátozottan érhetjük el egy jól sikerült Google keresőoptimalizált honlap használatával. Ezzel szemben talán meglepő, hogy éppen a megérdemelt pihenésüket töltő idősebbek azok, akik közül minden második választott már éttermet Facebook bejegyzés vagy hirdetés hatására, míg újságcikk alapján csupán negyedük. Az internetes keresőn keresztül a diákokat a legkönnyebb elérni, mivel ők több, mint 50 %-ban választanak ennek segítségével vendéglátó egységet. A vezetők legfontosabb információ forrását a médiumok jelentik, míg a vállalkozók a Facebookban és a Google keresésben bíznak leginkább, nagyjából azonos arányban.

1 A kutatást jegyzi: Sereg Viola, Szent István egyetem marketing szakos hallgatója és Máté Balázs, a Marketingprofesszorok Kft. Ügyvezető igazgatója, 2017. október étteremválasztási szokások a magyar lakosság körében, Online felmérés – www.matebalazs.hu