Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ez az 5 digitalizációs trend határozza majd meg 2023-at

Vízválasztó évek következnek a magyar cégek életében:

A hazai vállalkozások ötöde digitalizációval győzné le a válság kihívásait

Nehéz évet jósolnak maguknak a hazai vállalkozások: egy friss kutatás szerint nem is annyira a háborús helyzet elhúzódásától vagy az energiakrízistől, hanem azok következményeitől tartanak leginkább, így az inflációtól és az esetleges recessziótól. A jó hír az, hogy a pánikhangulat helyett a tudatos tervezés, fejlesztés és a menekülőutak keresése dominál a magyar vállalatok körében. Ennek egyik legfőbb eszközét a digitalizációban látják, mely kétségtelenül fontos partner lehet a folyamatoptimalizálásban, költségcsökkentésben az adminisztratív terhek hatékonyabb menedzselésében, illetve az ügyfél- és munkavállalói elégedettség növelésében is. Papírmentes HR, adatközpontokkal fűtött irodák és a változásokat menedzselő mesterséges intelligencia – a Stylers információ-technológiai cégcsoport szakértői megmutatják azokat a vállalati digitalizációs trendeket, melyekre érdemes odafigyelni 2023-ban!

Míg a koronavírus-járvány a távolságtartással és az otthoni munkavégzés erőltetett tempójú bevezetésével forgatta fel a cégek életét és kényszerítette ki új technológiák adaptálását, a válságokkal tarkított előttünk álló időszakban már inkább a túléléshez szükséges menekülési stratégiaként tekintenek a vállalkozások a digitális transzformációra. „Az előrejelzések szerint az évtized közepére globálisan 2.800 milliárd dollárt öntenek majd a cégek az ilyen irányú fejlesztésekbe, a hazai vállalkozások számára pedig kulcsfontosságú lesz, hogy a kihívások és bizonytalanságok ellenére ne húzzák be a kéziféket, különben végzetesen lemaradnak a versenyben. Elegendő csak megnéznünk a 2022-es DESI indexet, mely szerint a 27 európai ország között a nem túl előkelő 22. helyet foglaljuk el a digitális gazdasági és társadalmi fejlettség tekintetében” – hívta fel a figyelmet Gönczy Gábor, a Stylers ügyvezető-tulajdonosa.

A technológia mellett a digitális kompetenciákra is figyelni kell 2023-ban

Vízválasztó évek következnek tehát a magyar vállalkozások számára, és nagyon sok múlik azon, hogy milyen konkrét lépéseket tesznek meg az egész szervezetet átható digitalizáció terén. Ebben természetesen fontos szerep jut a topmenedzsereknek, akik a felmérések szerint a cégek 45%-ánál az ilyen irányú fejlesztések elsőszámú katalizátorai. De vajon merre érdemes elindulni? A Stylers összeszedett néhány digitalizációs trendet, melyet érdemes mihamarabb adaptálni, mert kétségkívül meghatározó szerepük lesz 2023-ban.

  1. Fókuszban a fenntartható megoldások

A vállalatokat érő kihívások közül talán a környezeti és társadalmi fenntarthatóság kérdései lesznek a legfontosabbak, ezt a szemléletet pedig maguk a munkavállalók és az ügyfelek is elvárják. A stratégiai célkitűzéseket persze kézzelfogható tevékenységekre kell fordítani és a vállalati IT-szolgáltatásokat teljes egészükben az energia- és költséghatékonyság szempontjainak megfeleltetni. Ebben a felhőtechnológia, az analitika, a mesterséges intelligencia, valamint a megújuló energiaforrások okos felhasználása nyújtja a legfőbb támpontot. A jógyakorlatok között már találunk az adatközpontok által termelt hőt használó fűtőberendezéseket, vagy éppen az irodai szenzorok által gyűjtött információkból előrejelzést készítő épületmenedzsment rendszereket.

  1. A jog és a HR is a digitális térbe költözik

Habár a technológia által nyújtott előnyök egészen messzire vezethetnek, a cégek mégis inkább a kézzel fogható, rövid távon is megtérülő megoldásokat keresik leginkább, melyek szinte azonnal optimalizálják az erőforrásokat. Nem véletlenül kerül egyre több adminisztratív folyamat a digitális térbe: hasítanak az okosszerződések, melyek a blokklánc technológiának köszönhetően maximális hitelességet élveznek az aláíró felek között, várhatóan a hatósági ügyintézés egyre nagyobb szeletét tudják majd a cégek online teljesíteni, a HR területén pedig éppen valóságos forradalmat hoz a digitalizáció. Az egységes IT-rendszerben igényelhető szabadnapok, könnyedén kitölthető jelenléti ívek és egy gombnyomással nyugtázható szerződésmódosítások nem csak a személyzetis kollégák munkájának hatékonyságát növelik, de akár 80%-kal csökkenthetik a cég ezirányú kiadásait.

  1. Stratégiai funkció lesz az „élmény”

Miközben a jövő év akadályainak leküzdéséhez várhatóan az árakhoz is hozzányúlnak majd a vállalkozások, az világos, hogy a minőségből és az ügyfeleknek nyújtott élményből továbbra sem engedhetnek, sőt, az árversenyben még az eddigieknél is fontosabb lesz a kifogástalan és akadálytalan vásárlói útvonal biztosítása. Ez a terület persze már évek óta az értékesítési és üzleti stratégiák fókuszába került megfelelő technológiai háttérrel megtámogatva, de úgy tűnik, végre elfoglalja méltó helyét a menedzsment-funkciók között: a legnagyobb vállalatok sorra nevezik ki a szakembereket a Chief Experience Officer (CXO) pozícióba, akik a vásárlói élmény minőségének fenntartásáért és fejlesztéséért felelnek.

  1. A változásmenedzsment királya: mesterséges intelligencia

Aki eddig nem tette volna meg, most ideje megismerkednie az adaptív mesterséges intelligencia fogalmával, mely valóságos csodafegyver lehet a folyton változó piaci viszonyok között. Az adaptív MI képes újraalkotni saját modelljeit a beérkező újabb és újabb információk feldolgozásával, így olyan folyamatokat is képes lefuttatni, melyeket az algoritmusok megírásakor még nem lehetett látni. A felhasználók így rugalmasan, rekordgyorsasággal képesek alkalmazkodni az aktuális kihívásokhoz és szinte azonnal optimalizálni működésüket. Emellett azonban a cégek várhatóan egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek majd az MI-alapú megoldások informatikai biztonságára, hiszen ahogy a fentiekből is látszik, a szándékosan vagy véletlen érkező hibás inputok óriási kockázatot jelenthetnek.

  1. Tovább hasítanak a fejlesztői platformok

A Gartner globális elemzőcég előrejelzése szerint 2026-ra a szoftverfejlesztő cégek 80%-a platform-alapú fejlesztést végez majd, ezek háromnegyede pedig ún. önkiszolgáló rendszereket is tartalmaz majd. Ahogy egyre nagyobb az igény az informatikai termékek és megoldások iránt, kulcskérdés, hogy a szakemberek erőforrásait a lehető leghatékonyabban optimalizálják a cégek. Az úgynevezett low-code/no-code platformok lehetővé teszik, hogy minimális manuális kódolással készüljenek üzleti alkalmazások, így a fejlesztők a kreatívabb, magas szintű tudást igénylő feladatokra, egyedi termékekre fordíthatják tudásukat – vagyis minden eddiginél költség- és időhatékonyabbá válik a munkájuk.

A fentiekből jól látszik, hogy a vállalatok egyre több szegmensébe tör be visszafordíthatatlanul a technológia, a hozzáértő, ráadásul egy-egy területen speciális tudással rendelkező szakemberekre pedig mind nagyobb szükség lesz. A kiemelkedő kereseti lehetőségek mellett ők a felelősségteljes feladatokat, fejlődési lehetőséget és az abszolút rugalmas, a munka-magánélet egyensúly megtartását támogató munkahelyeket keresik majd. Ha mindez nem jelentene óriási kihívást a vállalatoknak, a mindent átszövő digitális transzformáció következtében a nem IT-területen dolgozók képzésére is figyelmet kell fordítaniuk, hiszen szinte minden munkakörben együtt kell majd működni a technológiával. Kreativitás, kritikus gondolkodás, menedzsment: ezek mind kulcsfontosságú kompetenciák lesznek a jövőben” tesz hozzá Gönczy Gábor.