A Dell és a Lonely Whale iparágakon átívelő konzorciumot alakítanak az óceáni hulladék problémájának kezelésére
A több iparágat átfogó konzorcium a világ első, kereskedelmi léptékű, óceáni műanyaghulladékot hasznosító beszállítói láncának létrehozását célozza
-
A Dell Inc. és a Lonely Whale iparágakon átívelő csoportot alakítanak a General Motors, a Trek Bicycle, a Herman Miller, az Interface, a Van de Sant, a Humanscale, a Bureo részvételével az óceáni műanyaghulladék nagyobb mértékű hasznosítására
-
Az ENSZ Környezetvédelmi Programjának támogatásával a Lonely Whale azért hívja életre ezt a csoportot, hogy kialakítsák az első olyan globális, bővíthető és folyamatosan működő beszállítói láncot, amely csökkenti az óceánba jutó műanyaghulladék mennyiségét
-
Mindegyik vállalat teszteli, hogyan tudja integrálni az óceáni műanyaghulladékot a termékek vagy a csomagolás előállítása során, illetve hogyan képes csökkenteni a nem újrahasznosított műanyag használatát folyamataiban és a beszállítói láncban
A Dell Inc. és a Lonely Whale, NextWave néven indít útjára egy együttműködésre alapozott nyílt kezdeményezést a General Motors, a Trek Bicycle, az Interface, a Van de Sant, a Humanscale, a Bureo és a Herman Miller részvételével. A NextWave vezető technológiai és fogyasztóközpontú vállalatokat tömörít, célja pedig az első kereskedelmi léptékű, óceáni műanyaghulladékot hasznosító beszállítói lánc kiépítése. A csoport további támogatói közé tartozik az ENSZ Környezetvédelmi Programja, a 5Gyres Institute, a Londoni Zoológiai Társaság és a New Materials Institute.
Kutatások szerint hozzávetőleg 8 millió tonna műanyaghulladék jutott az óceánba 2010-ben, és ha a jelenlegi tendencia változatlan marad, 2025-re több mint 150 millió tonnányi műanyaghulladék kerül az óceánok vizeibe. Ez nem csupán a létfontosságú óceáni ökoszisztémákra – például a halneveldékre és korallzátonyokra – jelent veszélyt, de negatív hatással van az óceáni fajok és az emberek egészségére, valamint élettartamára is.
A NextWave tagjai közösen vállalják a felelősséget egy fenntartható modell kidolgozásáért, amellyel úgy csökkenthető jelentős mértékben az óceánba jutó műanyaghulladék, hogy ez egyben gazdasági és társadalmi előnyökkel is jár az érdekelt felek számára. A csoport biztosítja, hogy a létrejövő beszállítói lánc rendelkezik az igények kielégítéséhez szükséges infrastruktúrával és támogatással, illetve megfelel a világszerte elismert társadalmi és környezetvédelmi normáknak. Végül a kezdeményezés a visszakövetési rendszeren keresztül igazolja a beszállítói lánc és az annak eredményeként létrejövő termékintegráció átláthatóságát, a hatást pedig külső, harmadik fél bevonásával ellenőrzik.
A csoportot a Lonely Whale hívja életre – egy olyan nem kormányzati szervezet, amelynek célja, hogy az emberek közelebbről megismerjék az óceánokat. Ezt gyermekkori ismeretterjesztéssel, fogyasztói kampányokkal és piaci alapú megoldásokkal igyekeznek elérni. A NextWave az óceáni hulladék kérdésével foglalkozó tudósokkal és az ügy támogatóival aktívan együttműködve igyekszik kidolgozni egy olyan fenntartható modellt, amely a környezet és a parton élő közösségek igényeinek egyaránt megfelel. A kezdeményezést az ENSZ Környezetvédelmi Programja is támogatja, és arra biztatja a magánszektorban tevékenykedő partnereit, hogy a Clean Seas (Tiszta tengerek) kampányhoz csatlakozva is kifejezzék az ügy iránti elhivatottságukat.
A NextWave becslése szerint együttes erővel több mint 1360 tonnányi műanyag óceánba jutását akadályozhatják meg öt éven belül, ami nagyjából 66 millió vizespalack tömegének felel meg.
Fontos továbbá, hogy a tagok vállalták a működésük során és a beszállítói láncban felhasznált műanyag mennyiségének csökkentését. Amellett, hogy a műanyaghulladék óceánba kerülésének megállításán dolgoznak, rendkívül fontos, hogy a vállalatok a saját maguk által kibocsátott műanyag mennyiségét is felmérjék, majd megszüntessék és/vagy jelentősen csökkentsék az egyszer használatos és nem újrahasznosítható műanyagok használatát.
„Az együttműködés alapvető fontosságú az óceáni műanyaghulladék kérdésének kezelésében. Izgatottan várom a partnerkapcsolat kiépítését a többi iparág vezetőivel, és hogy velük együtt megoldásokat találjunk arra, miként lehet a hulladékból értéket teremteni” – mondta Kevin Brown, a Dell beszállítói láncért felelős igazgatója.
A kezdeményezés a Dell és a Lonely Whale kapcsolatának eredményeként jött létre. 2015-ben a Dell Adrian Grenierrel, a Lonely Whale alapítójával együttműködve elindította a Lonely Whale VR Experience (Lonely Whale virtuálisvalóság-élmény) programot. E program célja, hogy a vállalatok és a fogyasztók figyelmét felhívja az óceánba jutó műanyaghulladék veszélyeire. 2017 februárjában a Dell meghirdette első olyan kísérleti programját, amelynek keretében óceáni műanyaghulladékból készítenek csomagolásokat. Emellett támogatta az ENSZ Környezetvédelmi Programja által indított Clean Seas kezdeményezést, amelynek köszönhetően több mint 33 ország vesz részt a tengerbe jutó hulladék csökkentésében. Júniusban a Dell és a Lonely Whale felszólalt az ENSZ 2017-es Óceán Konferenciáján, ahol a Dell kifejezte elkötelezettségét az ENSZ 14. számú fenntartható fejlődési célja mellett.
A Dell a 2020 Legacy of Good néven futó terve részeként már régóta támogat olyan programokat, amelyek segítik a körforgásra épülő gazdaság működését. Ha további részleteket szeretne megtudni a kezdeményezésről, látogasson el a NextWavePlastics.org webhelyre. A Dell óceáni hulladékok kezelésével kapcsolatos munkájáról pedig a Dell óceáni műanyaghulladék programját ismertető oldalon olvashat.
További források
- Videó: Introducing NextWave, A Cross-industry Collaboration
-
NextWave-Plastics.org
-
A Dell Ocean Plastics weboldala
-
White Paper: Sourcing Ocean Plastics
-
Video: Dell Ocean Plastics
-
Cry Out: The Lonely Whale VR Experience
-
Kövesse a Dellt a közösségi médiában: Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn
-
Kövesse a legfrissebb híreket a Twitteren: @Dell, @DellEMCNews