CineDocs versenyprogram filmjei
1. CHRIS, A SVÁJCI / CHRIS THE SWISS
D: Anja KOFMEL
(Switzerland/Croatia/Finland/Germany, 2018) 90 min
A délszláv háború idején egy svájci haditudósító, Christian Würtenberg, rejtélyes körülmények között az életét vesztette. Anja Kofmel, aki ekkor még csak kislány volt, húsz évvel később úgy döntött, hogy megpróbálja kinyomozni, mi történt valójában a rajongásig szeretett unokatestvérével. A film egy izgalmas utazás története, amelynek rendező-főszereplője a titok megfejtése érdekében különleges érzékkel keveri a lírai animációt, az archív felvételeket és a dokumentarista napló módszerét.
In the midst of the Yugoslav Wars, a young Swiss journalist, Christian Würtemberg, is found ded in mysterious circumstances. Anja Kofmel, his cousin, was only a little girl at that time. After twenty years she decided to find out what happened with her admired cousin. The film is a story of an exciting journey. In order to reveal the secret of Chris’ death the director mixes animation, archival footage and investigative memos in her film.
2. CSILLAGFÉNY TÁVOLSÁG / HOW FAR THE STARS
D: BÁRSONY Katalin
(Hungary, 2019) 68 min
Balázs József, a visszahúzódó magyar zongorista egyedülálló tehetséggel ötvözi a roma zenei hagyományokat a kortárs jazz műfajával. Az új hangzásvilágra Tim Ries, a nemzetközileg elismert zenész is felfigyel, akivel közös munkába kezdenek. József maga mögött hagyná viszontagságos életét és arról álmodik, hogy felfedezik a jazz hazájában: Amerikában. De ezen az úton saját démonjaival kell megküzdenie, mígnem megérti, hogy a sikert ne az álmok elérésében, hanem a megtett út élményeivel mérje.
Self-effacing
Hungarian pianist, József, has a unique talent for fusing
contemporary jazz with traditional Roma music. This new sound catches
the attention of the acclaimed saxophonist Tim Ries and the two begin
performing together. József dreams of escaping his humdrum life and
making it big in the home of jazz: America. Along the way, he
conquers his demons and learns that when shooting for the stars,
success is not the destination, but the journey itself.
3. DIEGO MARADONA
D: Asif KAPADIA
(UK, 2019) 130 min
A belemenős, oknyomozó és nem utolsó sorban igazságfeltáró filmeiről (Senna, Az Amy Winehouse sztori) ismert Oscar-díjas rendező, Asif Kapadia újfent komoly személyiséget bont atomjaira: Diego Maradonát. A nem mindennapi portré már csak azért is különleges, mert megmutat mindent. A feltörekvő tehetséget, a futballista szupersztár, a nápolyi istent, a gengszterek barátját és végül az emberi ronccsá való bukást.
Academy Award winning director, Asif Kapadia is well known for his investigative documentaries with which he works toward uncovering the absolute truth. After Senna and Amy, Kapadia turns to another legend: Diego Maradona. The extraordinary portrait shows us everything: the moments of incredible determination, the highs and lows of being an international superstar, the life of the God of Napoli, his relationship with gangsters and the moments of his downfall.
4. FOLYÉKONY ARANY / LIQUID GOLD
D: ALMÁSI Tamás
(Hungary, 2019) 77 min
Szepsy István, neves magyar borászfamília sarja, Bacsó András, a Tokaj Oremus Szőlőbirtok vezetője, Alkonyi László pedig a borászatba beleszerető hajdani bróker. Három elszánt hős, akiket közös szenvedélyük hozott össze: megcsinálni a nagy bort, amely visszatérhet a világ legigényesebb asztalaira. De megjön-e a várva várt őszi eső? Leszáll-e a köd, kisüt-e újra a nap? Mert az aszúkészítés minden pillanata a természet kegyein múlik. Csak őrültek kezdenek ilyen vakmerő vállalkozásba, vagy zsenik, akiket nem kötnek gúzsba a sanyarú körülmények. Almási Tamás alkotásában az ilyen őrültek előtt tiszteleg.
István Szepsy, the descendant of a famous Hungarian wine-making family, András Bacsó the director of Oremus and László Alkonyi, the former broker who fell in love with wine-making. Three dedicated heroes, one passion: to create The Great Wine that can return to the most refined tables of the world. Would the much anticipated rain come? Would the fog settle and the sun shine again? Every single moment of making aszú is up to the mercy of nature. Only mad-men engage in such a task, or geniuses who are not bound by harsh circumstances. In his documentary, Tamás Almási pays tribute to such geniuses.
5. JEGY A HOLDRA / EIN TICKET ZUM MOND / TICKET TO THE MOON
D: Veronika Janatková
(Germany/Czech Republic, 2019) 80 min
Éppen 50 évvel ezelőtt, a hidegháború és a szovjet-amerikai űrverseny kellős közepén, a Pan Am (Pan American World Airways) légitársaság az első bárki számára elérhető Holdutazásra kezdett el jegyeket árusítani a világ minden táján. A rendező nagypapája egyike annak a 100.000 fős klubnak, akik a ’60-as évek végén felkerültek a cég várólistájára. A dokumentumfilm kreatív és egyben humoros módon tárja fel előttünk e korszak jellemzőit, ismertet meg a még mai is élő jelentkezők saját történeteivel. Az IDFA és a Krakkói filmfesztivál közönsége után a CineFesten mi is elrepülhetünk a Holdra.
50 years ago, at a time when the U.S. and the Soviet Inion were at the height of the Space Race, the Pan Am (Pan American World Airways) started to sell tickets to the Moon at all parts of the world. The director’s father is one of the 100 000 space enthusiasts who were put on Pan Am’s waiting list. The documentary, introducing us the personal stories of some of these potential moon travelers, is a creative and humorous account of the era. After the audiences of the IDFA and the Krakow Film Festival the CineFest invites all its viewers to fly to the Moon.
6. JILL BILCOCK: TÁNC A LÁTHATATLANNAL / JILL BILCOCK: DANCING THE INVISIBLE
D: Axel GRIGOR
(Australia, 2017) 78 min
Az idén 71 éves világhírű ausztrál vágó nevéhez többek között olyan szuperprodukciók fűződnek, mint a Rómeó és Júlia (1996), a Moulin Rouge (2001), A kárhozat útja (2001), vagy az Elizabeth (1998) és az Elizabeth: Az aranykor (2007). Miközben megismerhetjük a ma is aktív Bilcock munkamódszerét, világhírű rendezők árulnak el kulisszatitkokat a közös munkáról. A pörgős, látványos, izgalmas szerkesztésű film igazi csemege mind a filmrajongók, mind a filmkészítők számára.
Jill Bilcoc, the world-famous Australian editor, worked on beloced films such as Romeo+Juliet (1996) Moulin Rouge! (2001), Road to Perdition (2001), Elizabeth (1998) or Elizabeth: The Golden Age (2007). While we can get familiar with the Bilcock’s work, well-known, luminary filmmakers provide unprecedented insights into the trade. The dynamic, visually stunning, interesting documentary is a real gem for film-lovers and filmmakers as well.
7. LÉO MAJOR: A FÉLSZEMŰ FANTOM /LÉO MAJOR LE FANTOME BORGE/ LÉO MAJOR: THE ONE-EYED GHOST
D: Bruno DESROSIERS
(Canada, 2018) 52 min
Léo Major a „québec-i Rambo”. A normandiai partraszálláskor egymaga elfoglalt egy páncélozott katonai járművet, majd a scheldt-i csatában sikerült fogságba ejtenie 93 német katonát. Kétszer szerzett olyan sérülést, ami miatt hazaküldték Kanadába, de mindkétszer megszökött a kórházból, hogy tovább harcolhasson. A holland ellenállók segítségével, a hadsereg támogatása nélkül felszabadította Zwollét, ahol utat neveztek el róla. A koreai háborúban 18 emberével egy egész éjszakán át feltartóztatott 14 000 kínai katonát. Az életének emléket állító filmet a rendező is elkíséri a CineFestre.
Léo Major was the Québécois Rambo. During a reconnaissance mission on D-Day, he captured a German armoured vehicle by himself. Later on he single-handedly captured 93 German soldiers during the Battle of Scheldt. He has been wounded and ordered back to Canada two times, but he escaped the hospital both times and went back to fight instead. With som,e help from the Dutch Resistance, Major liberated the town of Zwolle where an avenue is dedicated to him. In the Korean War he and his 18 men captured Hil 355 and held the enemy (14.000 Chinese soldier) off throughout the night. The film dedicated to his life is accompanied by its director to the CineFest.
8. PAVAROTTI
D: Ron HOWARD
(UK/USA, 2019) 114 min
Az Oscar díjas Ron Howard a hideg fogadtatásra lelt Star Wars filmje (Solo) után csinált egy olyan mozit, amivel egyszerűen nem lőhetett mellé. Egy életrajzi dokumentumfilm Pavarottiról már akkor felér egy főnyereménnyel, ha csak annyit csinál, hogy megmutatja nekünk az opera világsztárjának legemlékezetesebb fellépéseit. Már ez is önmagában libabőr lenne, de Howard nem érte be ennyivel. Ő megmutatja nekünk Pavarottit, az embert.
After the mixed reception of Solo: A Star Wars Story, Academy-award winning director Ron Howard turns to a topic that bounds to succeed. A film on the life and work of opera legend Luciano Pavarotti equals the jackpot even if it doesn’t do anything else then showing us the legend’s greatest performances. That could be satisfying in itself, but Howard does so much more. He shows us Pavarotti, the man.
9. SZIA A.I.! – SZERELEM A JÖVŐBŐL / HI, A.I. – LOVE STORIES FROM
THE FUTURE
D: Isa WILLINGER
(Germany, 2019) 90 min
Míg Chuck a frissen összeszerelt robot partnernőjével, Harmonyval indul el egy romantikus utazásra az USA-ban, addig Sakurai nagymama Tokióban éppen átveszi a fiától kapott cuki robot unokáját, Peppert. Bár főszereplőinket a fél világ választja el egymástól, a cél mindkét esetben ugyanaz: társat találni. Isa Willinger filmjében a mesterien komponált képek és a humor segítségével nyerünk bepillantást az emberszabású robotok és az A.I. jelenébe. Számos nemzetközi filmfesztivál után (pl. HotDOCS, Sheffield Doc Fest) itthon elsőként a CineFest közönsége csodálkozhat rá arra, miként képes megváltoztatni életünket a Mesterséges Intelligencia.
While Chuck starts his romantic journey with his newly assembled robot partner, Harmony, in the U.S., in Tokyo grandma Sakurai gets a cute robot grandchild named Pepper from her son. Although our main characters are separated by a world, their goal is similar: they want company. Isa Willinger’s film introduces us to the world of humanoid robots and A.I. in a masterfully composed and humorous way. After several international film festivals (e.g. HorDOCS, Sheffield Doc Fest), in Hungary the audience of the CineFest will be the first to marvel at the life-changing role artificial intelligence can play in our lives.
10. ŰRKUTYÁK / SPACE DOGS
D: Elsa KREMSER, Levin PETER
(Austria/Germany, 2019) 90 min
Lajka egyszerű, szovjet kóbor kutyaként lézengett, amíg ki nem választották a megtisztelő feladatra, hogy ő legyen az első élőlény az űrben a Szputnyik-2 műhold fedélzetén. Bár a kalandot nem élte túl, Moszkvában ma is tartja magát a legenda, hogy a szelleme visszajár, és időről időre a város utcáin kísért. A film meditatív hangvételű főhajtás minden olyan élőlény előtt, aki valaha részt vett az űrversenyben, és igazi kuriózum a soha nem látott, korabeli felvételek miatt. A filmet az alkotók is elkísérik a fesztiválra.
Laika was a stray dog in the streets of Moscow until she has been chosen to be the first living being in space on board of Sputnik-2 and thus to certain death. According to a legend, she returned to Earth as a ghost and has roamed the streets of Moscow ever since. The film is a meditative tribute to all four-legged beings who participated in the Space Race and also a rare treat because of the formerly unseen archive materials woven into the story. The film is accompanied by its makers to the CineFest.
11. VADONVILÁG – GRÓF SZÉCHENYI ZSIGMOND NYOMÁBAN
D: LERNER János
(Hungary, 2019) 96 min
1964 januárjában Széchenyi Zsigmond és felesége a magyar kormány megbízásából trófeagyűjtő expedíción vesz részt Kenyában, hogy kiegészítse az 1956-os forradalom idején megsemmisült múzeumi állattár anyagát. Utolsó útinaplójában (Denaturált Afrika) a 30 évvel korábbi kelet-afrikai utazása óta bekövetkezett és az aktuális úton tapasztalt óriási változásokat kritizálja és elemzi ki, megrázó módon eleveníti meg az évtizedek alatt teljesen átalakult kontinenst, az eltűnő vadállományt, a civilizáció térhódítását… A Vadonvilág nemcsak a Kilimandzsáró vidékére kalauzol el, hanem mozaikszerűen feleleveníti a legendás vadász-író-nemesember életének legjelentősebb, olykor a szó legszorosabb értelmében vett sorsdöntő epizódjait az állati és emberi természet útvesztőjében.
In January, 1964 on behalf of the Hungarian government Zsigmond Széchenyi and his wife attended a trophy hunting expedition in Kenya to refill the museum collection lost during the revolution of 1956. The film takes us to the Kilimanjaro and recalls the most important and sometimes life changing milestones of the legendary hunter-writer-nobleman in the labyrinth of animal and human nature.