Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Alkatrészhiány miatt aggódnak a szerverüzemeltetők


Friss kutatás mondja meg, mit gondolnak a cégek a szerverekről

A szerveralkatrészek ellátási láncában a Brexit után lehetett először érezni fennakadásokat, az orosz-ukrán háború eredményeként pedig sok termék esetében az árak is a duplájára nőttek. A ServerElite által közel 900 IT szakember és rendszergazda bevonásával végzett online kutatás szerint jelenleg az alkatrészellátás, a márka és a bővíthetőség a legfontosabb szempont szervervásárláskor az iparági szereplők számára, de a rezsiváltozások miatt egyre inkább előtérbe kerül a szerver fogyasztása is.



A zajszint és a vásárlói értékelések érdeklik legkevésbé a válaszadókat szerverbeszerzéskor, derült ki a használt szerver gépeket forgalmazó, ServerElite által végzett online felmérésből. A kutatás rámutatott, toronymagasan a legfontosabb szempont a megfelelő alkatrész ellátottság, ami a biztonságos üzemeltetés alapja. Kimagasló a hazai szerverbeszerzők márkahűsége, a dobogó harmadik helyén pedig a bővíthetőség áll. Meglepően előkelő helyet foglal el a listán a kereskedővel kialakult kapcsolat is, ahogy a döntés meghozatalában a garanciaidő hossza is kiemelt szerepet tölt be.

Tarjányi Márk rendszermérnök az eredményeket értékelve elmondta, kutatásuk célja az volt, hogy átfogó képet kapjanak arról, hogy a szerverek beszerzésekor mely szempontok és milyen súllyal esnek latba.

„Általánosságban elmondható, hogy szerverüzemeltetésnél a stabil infrastruktúra nélkülözhetetlen a vállalatok számára, aminek alapja, hogy a szerver folyamatos működését biztosítani kell hideg és meleg tartalék alkatrészekkel. Ezeknek ott kell lennie a szerverteremben, hogy ha bármi baj van, egyből lehessen cserélni. Nem véletlen, hogy a válaszok alapján az alkatrészellátás a legfontosabb, hiszen egy vészhelyzet leállíthatja a cég életét, a termelés lenullázódhat, ami kényszerszabadságolással és bevételkieséssel jár” – mutatott rá a szakember.

Hozzátette, a Brexit után jelentősebb csúszás állt be a szerveralkatrészek piacán, a szomszédban zajló fegyveres konfliktus miatt pedig vannak termékek, amiknek az ára a duplájára nőtt néhány hónap alatt. Mint mondta, ugyan a kereslet valamelyest csökken, úgynevezett refurbished alkatrészekből a piac megfelelően el van látva. A ServerElite szerverszakértője úgy folytatta, hamarosan eléri a szerverpiac a mélypontját, de ha a chiphiány nem fokozódik, akkor az árak is tetőzni fognak.

Az áramot így is fizetni kell, a zajszint nem jelentős tényező

A kutatásból kiderült, a cégek többségében márkahűek, azaz akarva-akaratlanul sem lehet őket más gyártó termékei felé terelni még akkor sem, ha annak a garanciás feltételei jobbak. A szerverek bővíthetősége pedig szintén sokat nyom a latban.

„Ha a büdzsé oldalt nézzük, a bővíthetőséget szem előtt tartják a cégek, hiszen az létszámbővülésnél hatalmas lépéselőnyt is jelenthet a konkurenciával szemben. Érdekesség, hogy a magyarországi support nem annyira fontos, mert a cégek zömének olyan jó a kereskedőkkel kialakult kapcsolata, hogy elfogadják a javaslataikat és a meglátásaikat anélkül, hogy több millió forintot rá kellene arra költeni” – mondta.

Tarjányi Márk arról is beszélt, a rezsiváltozás miatt a cégek elkezdtek jobban figyelni arra, hogy az eszközöknek mennyi a fogyasztása, ugyanakkor a munkafolyamatban a háttér infrastruktúra elengedhetetlen a bevételek és a profit fenntartásához és növeléséhez, így az áramon lényegesen nem tudnak spórolni.

A felmérésben a zajszint fontosságára is rákérdeztek, ami a bővíthetőséggel szembe állítva gyakorlatilag elenyésző jelentőséggel bír. Ennek oka az lehet, hogy mivel a szerverek külön helyiségben működnek, az ebből adódó zaj nem zavar senkit. Ez nagyobb problémát jelenthet viszont a kis- és középvállalkozásoknál, ahol szintén a zajszint növekedését választják inkább többen, ha erősebb szervert tudnak ugyanakkora befektetésből realizálni.

Tarjányi Márk mindent összegezve kijelentette, az ideális szervert a vásárló által preferált gyártó gyártja, megfelelő mennyiségű alkatrész áll hozzá rendelkezésre, ugyanakkor bővíthető és kellően hosszú garanciaidővel rendelkezik, ráadásul elérhető kedvenc kereskedője kínálatában.

A kutatás részleteit és az összes további eredményt elérheti a ServerElite weboldalán.