Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A karácsonyi ajándékküldés, a távközlés és a közüzemi ügyek vezetik a listát

Ezek miatt érkezett idén a legtöbb panasz a Budapesti Békéltető Testülethez

Jót akartunk, de annyira rossz anyagot készítettünk, hogy (végleg?) bezárultak a Sziget, Volt, Sound, Strand kapui! >>>

A postai- és a távközlési szolgáltatások, valamint a közüzemi ügyek kerültek a legnagyobb arányban a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elé 2022. első felében. A karácsonyi ajándékküldés, a telefonszolgáltatók rendszerátállásaiból adódó gondok és a közüzemi problémák mellett számos termékkel kapcsolatos panasz is érkezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett testülethez. A BBT az országos békéltető testületek által éves szinten összesen tárgyalt ügyek közel felében segíti a mindkét fél elégedettségén alapuló ügyrendezést.

A BBT összesítése szerint postai szolgáltatásokat érintő ügyek száma a webáruházi házhozszállítások népszerűsége miatt nőtt főképp az érintésmentes kézbesítés visszaigazoló aláírásának elmaradásai miatt, de jelentős számú probléma adódott a 2021-es külföldi karácsonyi ajándékküldemények vám- és áfakötelezettsége kapcsán is, mivel itt a címzettnek pontos visszajelzést kell adnia az ajándék jellegéről és a megfelelő vámkezelésről, különben jóval magasabb, közel 10 ezer forintos díjfizetésre kötelezhető.

A BBT adatai szerint komoly fennakadásokat jelentettek a telefonszolgáltatók rendszerátállásai például a számlázási rendszerekben, de a számlacsomagok összetételével, a kedvezményekkel vagy a készülékvásárlással kapcsolatos nem megfelelő tájékoztatás is visszatérő problémák voltak az első félévben. A testülethez sok panaszos ügy érkezett a számhordozás kapcsán keletkező kötbértartozások, számlatartozások, egyéb számlázás és szolgáltatás kiesések vonatkozásában is.

A békéltető testület által kezelt ügyek között a közüzemi szolgáltatások szintén jelentős arányt tesznek ki. A tapasztalatok szerint a vállalkozások panaszkezelési eljárása gyakran felületes, a fogyasztónak komoly gondot okoz a számlakép értelmezése, a fennálló tartozás beazonosítása, főleg az éves elszámolási számlák esetén. Több olyan ügy is a BBT elé került, ahol egy-egy adásvétel során a korábbi tulajdonos közüzemi számlatartozásai terhelték az új tulajdonost annak tudta nélkül. Ezek olyan, többnyire végrehajtásból, örökségből, ügyvéd által ellenjegyzett adásvételből adódó panaszok voltak, ahol csak utólag derült fény a tartozásokra.

A termékek esetében leggyakrabban az általános utcai lábbelikkel, valamint a bútorokkal és matracokkal kapcsolatos esetekben fordultak a BBT-hez a fogyasztók. Jelentős mennyiséget képviselnek az okoseszközökkel (okosóra, mobiltelefon), szórakoztató elektronikai eszközökkel (számítógép, laptop, notebook, tablet), kisebb és nagyobb háztartási gépekkel (hűtőszekrény, mosógép, szárítógép, fűnyíró, fűkasza, mosogatógép, elszívó, bojler) kapcsolatos kifogások. Gyakori a gond a használt autók és motorok piacán is, az autók minőségét és a szervizszolgáltatást illetően egyaránt. Mindezek mellett a ruhaneműk, az építőanyagok, burkolatok és nyílászárók minősége is sok problémát okoz a fogyasztóknak.

A BBT-hez 2022. január 1-jétől június 30-áig összesen mintegy 2035 ügy érkezett, döntés 2051 ügyben született. A testület munkája során több mint 2300 ügyfélnek adott telefonos tanácsot, emellett további több mint 2400 fogyasztónak és vállalkozásnak e-mailben, valamint közel 200 fogyasztónak személyesen nyújtott tájékoztatást. Az ügyek mintegy 70 százalékban mindkét fél elégedettségén alapulva rendeződtek.

A szakmailag független békéltető testületeket a megyei és fővárosi kereskedelmi és iparkamarák működtetik. Hatáskörük a fogyasztóvédelemről 1997. évi CLV. törvény szerint a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése elsősorban a felek közötti egyezséget elősegítve. Egyezség hiányában a testületek döntést hoznak a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében. A békéltető testületek mindezeken túl tanácsot adnak a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.