A Fujitsu és az UNICEF a technológia segítségével küzd a gyermekek jogaiért
- A Fujitsu részvételével zajló kísérleti projekt keretében megvalósítják a UNICEF mesterséges intelligenciára vonatkozó iránymutatását, és visszajelzésekkel segítik a dokumentum jövőbeni verzióinak tökéletesítését
- A Fujitsu egy finnországi rendszeren fogja tesztelni az iránymutatást, amely MI és prediktív elemzés segítségével azonosítja a társadalmi kirekesztés kockázatának kitett fiatalokat
- A Fujitsu elkötelezetten törekszik a mesterséges intelligenciával kapcsolatos vállalásai teljesítésére, és a felelősséget is beépíti MI-tevékenységébe
A Fujitsu részt vesz a UNICEF globális kísérleti projektjében, amelynek célja a gyermekek jogainak védelmét és érvényesítését szolgáló szemléletek megismerése és finomítása egy olyan a világban, ahol egyre általánosabbá válik a mesterséges intelligencia használata. A Fujitsu egy Finnországban már működő MI-rendszerben alkalmazza a UNICEF mesterséges intelligenciára vonatkozó iránymutatását, és osztja meg első kézből szerzett gyakorlati tapasztalatait az iránymutatás jövőbeni verzióinak tökéletesítéséhez. A projekt célja, hogy segítséget nyújtson a vállalkozásoknak és a kormányoknak a gyermekek érdekeit lehető legjobban szolgáló jövőbeni MI-megoldások bevezetéséhez.
A mesterséges intelligencia ösztönzi az innovációt, és értéket teremt minden szektor vállalatai számára. Ez az ütőképes technológia azonban potenciális kockázatokat is rejt a gyermekekre és jogaikra, például személyes adataik védelmére, valamint személyi és adatbiztonságukra nézve. Egyre gyakrabban használják az MI-t a gyermekek jóllétét befolyásoló döntések meghozatalához, az oktatásügytől kezdve a családok lakhatásáig, számos területen. Napjaink MI-vel kapcsolatos szabályai, stratégiái és iránymutatásai azonban nem veszik figyelembe a gyermekek szükségleteit.
A súlyosbodó problémára reagálva a UNICEF iránymutatást dolgozott ki a gyermekek jogainak védelmére és érvényesítésére. Ennek a folyamatnak az utolsó szakaszában 13 nemzetközi kormányzati és vállalati „kísérleti partnerrel” dolgozik együtt, köztük a Fujitsuval. A partnerek mindegyike vállalta, hogy gyermekközpontú szemlélettel egészíti ki a mesterséges intelligencia alkalmazása terén általánosan elfogadott szabályokat és gyakorlatot.
A Fujitsu a Nuora elnevezésű MI-megoldáson teszteli az iránymutatást. A megoldást a vállalat a Dél-Karéliai Szociális és Közegészségügyi Hivatallal (Eksote) közösen dolgozta ki. A Nuora a Fujitsu XpressWay for AI nevű megoldásával készített prediktív elemzések alapján azonosítja a társadalmi kirekesztést okozó tényezőket. Jelenleg a társadalmi kirekesztés kockázatának kitett fiatalok mintegy 90%-át képes azonosítani, megjelölve a veszélyeztetett személyeket, javítva a korai, célzott beavatkozás hatását, és csökkentve az egészségügyi és kapcsolódó költségeket.
„Egyre gyakrabban használják a mesterséges intelligenciát hagyományos és interaktív játékokban, mobileszközökben, és az algoritmusok befolyásolják a gyerekek döntéseit például azzal kapcsolatban, mit néznek meg, vagy kivel veszik fel a kapcsolatot. Az MI számos gyerekeket érintő döntésre is hatással van. A Fujitsu több évtizedes MI-tapasztalatával szerettük volna mi is hozzájárulni ehhez az értékes projekthez, hogy a vállalatok és a kormányok stabil alapokra támaszkodva, a gyermekek személyes adatainak védelmét, személyi és adatbiztonságát tiszteletben tartva gondoskodjanak a mesterséges intelligencia bevezetéséről. Ha sikerül bizalmat teremtenünk az MI e kiszolgáltatott csoportot érintő döntései iránt, elérhetjük, hogy a technológia az egyéneken túlmutatva a társadalom egészére pozitív hatással legyen” – mutatott rá Ilona Ylinampa, a Fujitsu Finland információmenedzsmentért felelős vezetője.
„A mesterséges intelligencia széles körű alkalmazása rengeteg új lehetőséget biztosít a gyerekek jóllétének javítására, de a kapcsolódó kockázatokat is növeli. Sürgősen iránymutatásra van szükség, hiszen az MI már beágyazódott a gyerekek mindennapi életébe. Kísérleti partnereink segítenek a UNICEF-nek azzal, hogy a következő szintre lépve, saját működésükben biztonságos és felelős módon alkalmazzák ezt az iránymutatást. Ezután pedig nyíltan meg fogják osztani tapasztalataikat arról, hogyan használták a szabályokat, mi működött, és mi nem” – nyilatkozta Jussi Kivipuro, a UNICEF Finland fejlesztési igazgatója.
MI-vállalási dokumentumában1 a Fujitsu ismertette az együttműködő, emberközpontú etikus mesterséges intelligencia iránti elkötelezettségét. Ennek részeként a Fujitsu a következő öt kritikus alappillérre támaszkodva építi be a felelősséget a mesterséges intelligencia terén végzett tevékenységébe: értékteremtés az ügyfelek számára; emberközpontú MI; törekvés a fenntartható társadalom megteremtésére az MI segítségével; a döntéshozást tiszteletben tartó és támogató MI; a technológia átláthatóságának és elszámoltathatóságának hangsúlyozása. A UNICEF kísérleti projektjében való részvétel a legújabb lehetőség arra, hogy a vállalat a gyakorlatban is valóra váltsa vállalásait.
A Fujitsu emellett az AI4People globális fórum alapító tagja. Ez a kezdeményezés az MI alakításában érintett különböző szereplők számára kíván platformot teremteni a társadalmi és etikai szempontok megvitatására. A vállalat részt vesz az EU által nemrég megalapított MI-szövetség (AI Alliance) munkájában is, ami közvetlenül hozzájárul az MI szerepéről folytatott uniós vitához és a megalapozott szabályozás kidolgozásához. A gyermekek emberi jogainak érvényesítése és az MI etikus megvalósítása a Fujitsu felelős üzleti működés iránti tágabb elkötelezettségének is része2.