Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A divatipart is utolérte az infláció

A GLAMI divatkereső nemzetközi felmérést készített a fogyasztók divatcikk vásárlási szokásainak változásáról a 2023-as évben. A többszáz web kínálatát összekötő platform kutatása szerint az áremelkedések miatt tavaly a magyarok 63%-a kevesebb ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre. A legtöbben próbálták csökkenteni a költségeket, hogy vagy kevesebb terméket vettek, vagy kizárólag leárazásokon vásároltak.

 A GLAMI divatkereső legfrissebb felmérése szerint 2023-ban a magyar fogyasztók 88%-a érzékelt drágulást a divatcikkek területén az infláció miatt, amit 53% jelentős mértékűnek, 35% pedig alacsony mértékűnek ítélt meg. Az áremelkedés miatt 63% kevesebbet költött ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre, 22% ugyan érezte az inflációt, de hajlandó volt a magasabb áron is kifizetni, 14% pedig vásárolt, mint korábban. A kiadások tekintetében 41% 20.000-40.000 Ft-ot, 32% kevesebb mint 20.000 Ft-ot, 12% pedig 40.000 és 80.000 Ft közötti összeget fordított havonta divatcikkekre.

A felmérésben résztvevők 62%-a próbálta csökkenteni a költségeket, hogy kevesebbet vásároljon, 36% kizárólag az akciós termékek vásárlásával spórolt, 20% előre meghatározott összegnél nem költött többet, 15% pedig használt ruha vásárlással takarított meg. A korábbinál olcsóbb, illetve kisebb prémium 14% vásárolt, 3% pedig ruhák és cipők javításával és átalakításával spórolt. A jelenlegi gazdasági helyzet 42% nyitottabb, hogy jobb minőségű ruhákat vásároljon, 30% ebben a tekintetben nem változott a hozzáállásán, és 19% válaszol, hogy még kevésbé tervez prémium ruhát vásárolni, mint korábban.

A helyének az elmúlt 3 hónapban 58% a legjobb online vásárolt divatcikkeket, 18% fele-fele arányban vásárolt online és hagyományos üzletekben és 18% válaszol, hogy inkább a fizikai üzleteket preferálta. Az online vásárlás a legtöbb fogyasztói idő megtakarítása (52%), a nagyobb választék (49%), az olcsóbb árak (46%), a könnyebb ár összehasonlítás (32%) és a keresést megtaláló szűrő feltételek használatának lehetősége (33%) miatt preferálja .

A termékek otthoni felbálásának lehetősége és szükség esetén visszaküldése miatt 57% részesíti előnyben az online vásárlást. A webáruházak közül a legfontosabb szempontok közül a kedvenc márkák (42%) elérhetősége, az ingyenes házhozszállítás lehetősége (42%), a lehető legtöbb méretinformáció áll rendelkezésre (38%), az alacsony ár (29%), a gyors kiszállítás (26%) ), a jó ügyfélszolgálat (17%) és a hosszú idő a visszaküldésre (16%). A kutatás szerint a válaszadók 33%-a vásárolt már a Shein, a Temu, vagy a Boohoo oldalakról.

Fizetés továbbra is az utánvét a legkedveltebb fizetési opció (65%). Ha az utánvét is áll, csupán 18% preferálja az online fizetést, valamint 17% válaszol, hogy egyéb körülményektől függ a választása. Az olyan BNPL (buy-now-pay-later) fizetési beállítások, lehetővé téve, hogy a fogyasztók részletekben fizessenek (pl. Klarna, Pastpay) a válaszadók mindössze 2%-a próbálta ki, 31% válaszol, hogy nem ismeri ezeket a szolgáltatások, 58% pedig hallottam már róluk, de egyelőre nem tervezi ezeket használni.

A divattrendek tekintetében tovább hódít a hétköznapi és a sportos megjelenés, 2024-ben a magyar fogyasztók 45%-a sportos hétköznapi, 33%/outdoor, 12% pedig alkalmi/formális ruhákat tervez vásárolni. Arra a kérdésre, hogy szabadidős tevékenységeken kívül viselnek-e sportos/outdoor ruházatot és cipőt 82% igennel, 17% pedig nemmel válaszol.

[1] A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 31.661 internetező (Magyarországon 2243 fő) megkérdezésével történt.