Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az oktatásban, de a karbantartásban is segít a cégeknek a kiterjesztett valóság

Egyre több magyar vállalat alkalmazza az AR-technológiát

A Pokémon Go játék volt az első, ami megismertette velünk a kiterjesztett valóság fogalmát: a felhasználók szórakozási céllal vadászhatták a városi környezetben megbújó pokémonokat. Ám ha ez nem lenne elég, a technológia az üzleti életbe is beszivárgott, de ipari területen is egyre többen hasznosítják.

Mi a különbség a Kiterjesztett Valóság (AR) és a Virtuális Valóság (VR) közt? A két technológia nem ugyanazt takarja, bár kiegészítik egymást – hívja fel rá a figyelmünket Ágoston Tibor, a tradAR ügyvezetője.

“A VR-t úgy a legegyszerűbb elképzelni, mintha a zárt ujjú tenyerünket a szemünk elé tennénk. Kiszakadunk a fizikai világunkból, minden, amit látunk, számítógép által generált. Próbáljunk meg egy ilyen világban mozogni és nekimegyünk a falnak, vagy átesünk egy széken. Természetesen megvannak a VR-ben való mozgásnak is a maga technológiai megoldásai, de a VR alkalmasabb tantermi felkészítésre, képzésre vagy szimulációra. Az AR átlátszó lencséjű szemüveget használ, melyek közé felülről vetít digitális tartalmakat, kiegészítve a fizikai világunkat. Mivel tudatában maradunk a világunknak, szabadon interakcióba léphetünk azzal és akár fizikai munkát is végezhetünk” – mondja Tibor.  

A turizmusban, de az oktatásban is végtelen perspektívákat nyit a kiterjesztett valóság. Nem mindegy, hogy a gyerekek a szív működésének leírásával, vagy annak 3D-s (animált) modelljével találkozhatnak a biológiakönyv felett, netán az emberi szerveket tekinthetik át több rétegben egy virtuális csontvázra vetítve.

“A Microsoft Hololens 2 eszköz saját AppStore-jában elérhető például Galaxy Explorer program. Ennek köszönhetően a nappalim közepén megismerhetem, körbejárhatom a galaxisunkat, naprendszerünket, illetve égitestjeinket. Az 5 éves kislányom körülbelül 5 perc alatt érzett rá az eszköz kezelésére, miközben én angolról fordítottam, hogy mit hall. Másnap az óvodából hazajövet mutatott egy rajzot, melyen a naprendszerünk szerepelt. Lerajzolta az égitesteket, ahogy a Nap körül keringenek; az égitestek száma stimmelt és színhelyesen színezte ki a Napot, Földet és Marsot. Anélkül, hogy bármi komolyabb előismerete lett volna. EZ az ereje a tananyag vizualizálásának. Mit érhetünk el akár a fizikához hasonló “rettegett” tantárgyak oktatása során, ha vizualizáljuk a láthatatlant: a mágneses tereket, vagy a rádióhullámok terjedését?” – meséli Ágoston Tibor.

A két, egymást kiegészítő technológia még hasznosabb a munka világában, ahol a gyártás, a műszaki üzemeltetés és karbantartás, illetve a munkavállalók felkészítésének szerves részét képezheti. 

A távsegítség-szolgáltatás célja például, hogy a legtapasztaltabb szakembereknek ne kelljen másik telephelyre, országba utazni, hanem a terepen lévő állomány szemszögéből láthassák és gyári szintű minőségben orvosolhassák a problémát. A kiterjesztett valóság segítségével a felhasználók akár saját kezűleg is elháríthatják az adott berendezés hibáját.

“A pusztán verbálisan közölt információk, akarva-akaratlanul, de biztosan torzulnak. Azáltal, hogy a verbális információkat képi információval egészítjük ki, sokkal hatékonyabb támogatást tudunk elérni. A kiszállások számának csökkentésével a cégek óriási költségtömeget spórolhatnak meg, akár az utazás, repülőjegy, hotel, napidíj, taxi és üzemanyag díjain. Emellett csökken a nem várt leállások ideje, a probléma hamarabb elhárítható, így hamarabb helyezhető vissza adott eszköz a termelésbe, munkába” – nyomatékosítja Ágoston Tibor.

Csak rajtunk múlik, szivattyút vagy harckocsit szerelünk vele

Az üzleti életben a technológiák alkalmazási területei sokrétűek: hasznukat vehetjük az üzemeltetés, hibaelhárítás, a kiképzés, a munkafolyamatok és az infrastruktúra online vagy offline dokumentációja során. 

Idővel a céges oktatásban is egyre többen alkalmaznak majd digitális eszközöket, lévén, hogy a vizualizációnak óriási ereje van a 2D-s tananyaggal szemben. A munkaerőpiacra frissen belépő generáció pedig már egyenesen elvárja a modern technológiák meglétét egy munkaadótól. Az új-zélandi hadsereg gépjárműves szakiskolájában végzett tesztek alapján, az AR-támogatott felkészítés során 36 százalékkal csökkent az emberiokozta hibák száma, de csökkent az oktatói beavatkozást igénylő esetek száma és nőtt a tananyag megértése is.

A tradAR által képviselt Manifest telepíthető AR-képes Android eszközre, iPadre vagy a céleszközgyártók hardvereire, pl. a Microsoft Hololens 2 vagy MagicLeap fejen hordható eszközre is. A szoftvermegoldás célja, hogy bárki olyan lépésről lépésre vezető üzemeltetési, karbantartási, kiképzési/oktatási eljárásokat készíthessen, melyeket végigkövetve a legtapasztalatlanabbak is önállóan, hiba nélkül, tényleges digitalizációs folyamat során végezhetnek el bármilyen komplex feladatot. 

“Teljesen mindegy, hogy búvárszivattyún, egy pékség kifli szállítószalagjának egyik meghajtómotorján, vagy egy harckocsin dolgozunk (3D modellen vagy a fizikai eszközön), az aköré térben horgonyzott eljárásokat követve hibamentesen és nagy magabiztosággal nézhetünk szembe a feladatainkkal” – hangsúlyozza Ágoston Tibor.

A szoftver már közel két éve támogatja a HungaroControl légtérellenőrző radarjainak üzemeltetését, de a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen is alkalmazzák a mérnökhallgatók felkészítése során. Több iparágban (az energiaszolgáltatás, autógyártás, hadiipar terén) is folynak az egyeztetések, így várhatóan a közeljövőben tovább bővül a hazai felhasználók listája.