Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Zöldülő hazai vállalkozások

A magyar kisvállalkozások négyötöde fontosnak tartja a fenntartható vállalati működést

  • A zöld megoldások legyenek könnyen elérhetőek, egyszerűen megvalósíthatóak és kifizetődőek
  • A digitalizációra a gyorsabb, egyszerűbb működés és a versenyképesség eszközeként tekintenek
  • A Mastercard által készíttetett kutatás a szeptemberben indult ZöldZóna kampány része

A hazai mikro- és kisvállalkozások négyötöde fontosnak tartja a fenntartható vállalati működést; a fő motivációjuk a belső meggyőződés, és nem a társadalmi elvárás vagy valamilyen vélt előny – derül ki egy, a szegmens fenntarthatósági szempontjait és működését vizsgáló friss felmérésből. A Mastercard megbízásából, a Kantar Hoffmann által készített kutatás szerint a hazai vállalatok többsége jelentős pozitív környezeti hatású megoldásként tekinti, és tudatosan használja is a digitális fizetési megoldásokat.

Energiatakarékos izzók vásárlása, takarékoskodás az elektromos energiával (például a lámpák lekapcsolása, amikor nincs rájuk szükség), e-számlázás, digitális fizetési lehetőségek biztosítása, hulladék szelektálása – ezek a legelterjedtebben használt, a fenntartható működést szolgáló megoldások a magyar mikro- és kisvállalkozások körében a most elkészült országosan reprezentatív felmérés szerint. A kutatás arra is rávilágított, hogy léteznek olyan praktikák, amelyeknek az érintett cégek jelentős fenntarthatósági hatást tulajdonítanak, ám sokan közülük mégsem használják őket. Ilyennek számítanak a környezetvédelmi célú beruházások, az aktív környezetvédő tevékenységek (mint amilyen például a faültetés) és a zöld civilek számára biztosított támogatások – de ilyenek például a digitális megoldások közül az online jelenlét vagy az online megbeszélések különböző formái is.

A vizsgálatban összességében a megkérdezettek bő négyötöde (81%) nevezte fontosnak a fenntartható vállalati működést. Az okokra kitérve a leggyakrabban (80%) a belső indíttatást említették, a második helyre a valós környezeti kockázatok csökkentésének szándéka került (32%). Ezt követte a kötelező szabályozás (16%), a vevők, ügyfelek elvárása (16%), valamint a vállalkozás arculatának javítása (14%). A vállalkozások fenntarthatósági törekvéseikről elsősorban a közösségi médiában, a saját weboldalukon, az üzlethelyiség eladóterében, illetve a termékcsomagoláson kommunikálnak.

Ami a leginkább visszatartja őket attól, hogy még zöldebbek legyenek, az a forrás-, illetve a külső támogatás hiánya (akár a kormányzat, akár a különböző szakmai szervezetek részéről), valamint a gyakran módosuló, nehezen követhető és nem kellően ösztönző szabályozás. Ezen a területen megmutatkoznak a méretbeli különbségek is: általánosan jellemző, hogy minél nagyobb egy vállalkozás, annál nagyobb eséllyel eszközöl kifejezetten fenntarthatósági célú ráfordítást, vagy pályázik ilyen célú támogatásra.

„A mostani kutatás is megerősítette, hogy legyen szó mikro- vagy kisvállalkozásról, a fenntarthatóság témája a többség számára nem csak fontos, de napi szinten sokat tesz is érte. Hiszünk abban, hogy a KKV-szektor jelenti a magyar gazdaság gerincét és éppen ezért alapvető fontosságú, hogy minden területen olyan megoldásokkal segítsük őket, ami a fenntartható fejlődésüket biztosítja” – mondta Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.

Amikor azokról a napi szinten használt tevékenységekről kérdezték a kutatásban résztvevőket, amikkel a környezetvédelemhez is hozzájárulnak, a kisvállalkozások 93 százaléka említette a digitális fizetések biztosítását, 90 százalék az elektronikus számlázást, de több mint 74 százalékuk a netes jelenléttel (pl. webshop üzemeltetéssel) is csökkenti a biológiai lábnyomát. Ugyanezek az arányok valamivel alacsonyabbak a mikrovállalkozások esetében, de itt is többségében vannak azok, akiknél ezek a megoldások már elérhetők (e-számlázás 88,7%, digitális fizetés 87,4%, online jelenlét 55,8%).

A kutatásból kirajzolódó kép szerint a magyar mikro- és kisvállalkozások környezeti tudatossága alapvetően értékalapú, ennek ellenére főként azokat a fenntarthatósági megoldásokat alkalmazzák – és azokat sem teljeskörűen – amelyek könnyen elérhetőek, egyszerűen megvalósíthatók és a gazdasági racionalitásuk nyilvánvaló számukra. A bankkártyás fizetés lehetősége a kétötödüknél adott, a digitális érettségre a döntő hányad – amellett, hogy fenntarthatósági szempontból is előnyösnek tartja – a gyorsabb és egyszerűbb működés, illetve a versenyképesség, a konkurenciaharc eszközeként tekint.

A Mastercard a KKV-k számára biztosított üzleti megoldások mellett egy kommunikációs kampánnyal is szeretné támogatni a fenntarthatósági törekvéseket. A ZöldZóna hónap célja, hogy egyrészt elismerje azon magyar mikro-, kis- és középvállalkozásokat, amelyek már bevezettek bizonyos fenntarthatósági törekvéseket, másrészt bátorítsa és inspirálja azon még nem „zöld” vállalkozókat, akik nyitottak és kíváncsiak a különböző környezetvédelmi megoldásokra. A ZöldZóna hónap során 5 olyan magyar mikrovállalkozó mesél majd, illetve avatja be az érdeklődőket a saját „zöld” praktikáiba, akik az üzleti működésük során már most kiemelkedő hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra. A Készpénzmentes Zóna Facebook oldalán különböző interakcióra buzdító aktivitásokkal és felhívásokkal is találkozhatnak az oda látogatók, sőt egy izgalmas nyereményjáték keretében ajándékokért is versenybe szállhatnak a vállalkozóbb kedvű követők. A weboldalon pedig a Humusz Szövetséggel való együttműködésnek köszönhetően számtalan hasznos, edukatív és egyszerűen megvalósítható zöld tippel, illetve a Mastercard kutatásának bemutatásával is segítik a szemléletváltást, valamint a kis- és mikrovállalkozások fenntarthatóbb működését.