Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Visszatér a Toyota legvagányabb terepjárója

Egyetlen generációt élt meg, ám ez alatt kultikus státuszra tett szert az FJ Cruiser, a Toyota deklaráltan stílusvezérelt terepjárója. Feltámasztása mindig is központi téma volt a rajongók körében, és most úgy tűnik, akár már az idei évben visszatérhet – kérdés, hogy ezúttal Európa is kap-e belőle?

A célszerűséget a dizájnnak alárendelő, múltidéző formavilág és a Land Cruiser Pradóból adaptált, hard core terepjáró-technika társítása igazi kakukktojássá tette a 2006-tól forgalmazott Toyota FJ Cruisert, amely az eladásokat tekintve soha nem ért el igazi sikereket, ugyanakkor a márka arculatának erősítése szempontjából fontos modellnek bizonyult. 

A szabadidőjármű-piac fejlődésének iránya elkanyarodott a szekrényajtós, kereklámpás modelltől, ami azonban nem jelentette azt, hogy szükségszerű távozása ne hagyott volna űrt maga után. Az elmúlt tíz évben többször is felmerült, hogy naprakész formában visszatérjen az FJ Cruiser, mostanra viszont a Toyota egyéb fejlesztései jóvoltából realitást nyertek ezek a remények. 

Kézenfekvő lett volna, hogy a 2023-ban megújult Prado-széria, azaz a Land Cruiser 250 adja az alapot az FJ fejlesztéséhez. Ez modern elektronikai architektúrájának köszönhetően olyan kényelmi és biztonsági funkciókat vonultat fel, amelyek minden eddiginél ütőképesebbé teszik a modellt aszfalton. Ezek a személyautós jellemzők a korábbiaknál is hitelesebbé tehetnék egy életmód-orientált karosszériaváltozat – vagy, ha úgy tetszik, egy önálló rokonmodell – bevezetését. Annál is inkább, mert ez a TNGA-F platform immár a full hibrid hajtásláncot is támogatja, azaz azokon a piacokon is biztosítja a takarékos, csekély szénkibocsátású üzemeltetés lehetőségét, ahol a dízelmotorok nem elterjedtek.

Korábbi értesülések valóban erre engedtek következtetni, bevonva a jövőképbe a Toyota személyautó-kínálatából ismerős, 1,5 literes hibrid hajtásláncot is… Mostanra azonban józanabbá váltak az elképzelések. A japán szaksajtó ma már egyetért abban, hogy a szintén friss, de jóval egyszerűbb és megfizethetőbb Toyota Hilux Champ adhatja az új FJ-széria alapjait. Ez pedig teljesen más – az ősmodell koncepciójával egyébként sokkal jobban összecsengő – megvilágításba helyezi a projektet. A visszatérő FJ robusztus és látványos, de a 250-esnél jelentősen (akár 25 százalékkal) olcsóbb modellnek ígérkezik, amellyel egy, a Land Cruiserénél fiatalabb ügyfélkört szólíthat meg a Toyota.

Bestcarweb magazin azt is tudni véli, hogy az új FJ nem lesz érdemben nagyobb a Corolla Crossnál: 450 centiméteres hosszúsággal és 275 centiméteres tengelytávval számolnak (utóbbi a Hilux Champből adódik,) amihez 183 és 185 centiméteres szélesség, illetve magasság társul. A kilátásokat színezi, hogy a Toyota a közelmúltban már bemutatott egy, a Hilux Champen alapuló szabadidőjárművet, amely azonban minden, csak nem fiatalos. Minél több típust gyárt ugyanakkor a Toyota egy adott platformra, annál kedvezőbbek lesznek a költségek, ami megerősíteni látszik az alacsony vételárra vonatkozó előrejelzést.

Ha az új Toyota FJ a Hilux Champ létravázát alkalmazza is, a hajtáslánc és az összkerékhajtás elemei a Land Cruiser 250-ből érkezhetnek. Jelenleg úgy tudjuk, sem a 2,8 literes dízel, sem a hibrid nem jelenik meg a modellben: egyedül a 2,7 literes, 163 lóerős benzinmotor hajtja majd az élvonalbeli összkerékhajtási rendszerrel és talán felezővel is felszerelt új FJ-t. Az autót Thaiföldön gyárthatják, és a helyi piacon kívül kezdetben Japánban forgalmazhatják. Az észak-amerikai értékesítés az USA aktuálisan változó importpolitikájának fényében egyelőre bizonytalannak mondható, a fent leírtak alapján pedig sajnos úgy tűnik, Európa ezúttal is lemarad az egyik legvagányabb Toyotáról.

Fotók: Bestcarweb, MotorTrend

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!