Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vesszük a papucsokat, mint a cukrot a pandémia óta

A cipőipar a koronavírus egyik nagy vesztese, de papucsból betáraztunk

Az online webshopok forgalma ugyan nagyot nőtt a pandémia óta, de az elmúlt időszakban nem a divat volt az elsődleges haszonélvezője a növekedésnek. A cipőipar határozottan megsínylette az elmúlt közel két évet, több ismert papucsmárka viszont olyan mértékű növekedést tudott elkönyvelni, amire azelőtt nem nagyon volt példa – osztja meg tapasztalatait Kobza András, a LifeStyleShop.hu ügyvezetője.

Tényleg mindenki otthon ült, ez lett a vége

Az e-kereskedelem már a Covid előtti időkben is felfelé ívelt, de az első lezárások alatt egyes szektorok forgalma többszörösére nőtt. Leginkább az FMCG termékeket kerestük, illetve azokat, amelyeket a lezárások miatt máshol nem lehetett megvenni. Mindenki berendezkedett egy olyan életvitelre, ami megkönnyíti az otthonlétet. Így nőtt például a sportszerek vagy a kertészkedéshez szükséges termékek iránt is a kereslet. „A divatipart láthatóan arcul csapta a pandémia, senki nem volt erre felkészülve. Legjobb példája ennek, hogy ruházatból hirtelen mindenki a szabadidő/lounge wear szetteket kereste, de a boltok és webshopok erre nem voltak felkészülve. Mire a kínálat lekövette a keresletet, már kezdett helyreállni a rend, kinyitottak újra a boltok. Egyrészt ezért is van most minden offline és online shop tele kényelmes, laza ruhadarabokkal” – mondta el Kobza András.

Nem jártunk sehova, így nem kellett cipő sem

A cipőipar egyértelműen az egyik vesztese volt az elmúlt időszaknak, 2020-ban különösen. Azonban még 2021 sem hozta az elvárt növekedést. Visszaesés szerencsére nem volt, de senki nem tudott akkora mértékű forgalombővülést felmutatni, amit tervezett. A „brown shoe” vonal esett vissza leginkább. Azokat a cipőket soroljuk ide, amiket munkához, irodába, színházba, bulikba viselnek az emberek. „A lezárások első hullámában óriási, mintegy 70%-os visszaesést tapasztaltunk a LifeStyleShop-nál ezen a téren. Később kicsit normalizálódott a helyzet, de eddig körülbelül 35-45%-os csökkenés írható a koronavírus számlájára nálunk ebben a szegmensben” – számolt be az adatokról a szakember.

Papucsot, sportcipőt vettünk tonnaszámra

A brown shoe visszaesése és az otthonlétre való berendezkedés magával hozta a papucsok és klumpák eddigi fénykorát. Az emberek kényelemre és komfortra vágytak otthon a karantén időszakában és azóta is kitart ez a trend. Az egyik itthon is legnépszerűbb márka, a kényelmes és színes műanyag klumpákat és papucsokat gyártó CROCS 2021 második negyedévében 93%-kal tudta növelni az eladásait globálisan. Egy másik ismert és keresett márka, a német Birkenstock szintén példátlan növekedésen van túl. Az elmúlt időszakban még a „hivatalos otthoni munkacipő” becenevet is megkapta több országban.

A karantén feloldása után az emberek vágytak a vízpartra, a könnyed nyári estékre, ez pedig a brazil Ipanema papucsmárkának kedvezett. „A divatos, színes és trendi papucsairól híres márka 25%-os növekedést tudott elérni itthon, de európai szinten is hatalmasat nőttek az elmúlt időszakban. Évente mintegy 300 ezer papucsot adnak el Magyarországon, Európában ez a szám több tízmillió” – mondta a LifeStyleShop.hu vezetője. Hozzátette: a sportcipők eladása szintén nőtt, mivel a karanténidőszakban a bezártságot sokaknak csak a hivatalosan „engedélyezett” kültéri sportolás, futás törte meg és a még jobban felértékelődő kutyasétáltatás, amihez kényelmes sportcipőre van szükség.

Drágulni fognak a cipők, kevesebb lehet az akció

A pandémia kezdetén jelentkező és azóta is fennálló logisztikai problémák a cipőkereskedelmet is elérték. A megemelkedett szállítási költségek, az Euró árfolyamának változása a cipők árára is hatással van. „Sok kereskedő, hogy kiheverje az elmúlt időszak nehézségeit, most nem akcióz annyit és így próbál stabil maradni. A LifeStyleShop.hu és a hozzá tartozó webshopok forgalma mintegy 20-30%-kal nőtt a cipőipart érintő negatív változások ellenére. Ez elmaradt a várakozásoktól, de akár nagyobb mértékű is lehetett volna, ha az ismert ellátási lánc gondok nem nehezítik meg a termékek gyártását és beszállítását. A cipők jelenleg láthatóan drágulnak és drágulni is fognak, akciókból is kevesebb lehet a jövőben. Ennek ellenére bizakodóak vagyunk. 2021-ben webshopjaink körülbelül 40 ezer csomagot szállítottak ki, 2022-re a terv 50 ezer” – összegez Kobza András.