Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vajon, miért a Toyota 4Runner a legtartósabb autó?

Számos helyen olvashatunk, nézhetünk véleményeket az autókról, azok tartósságáról, hibáiról. Az egyik legmegbízhatóbb információforrás a The Car Care Nut nevű Youtube-csatorna, ahol a ma már saját műhelyt vezető egykori Toyota- és Lexus-szerelő osztja meg tapasztalatait.

Egyik érdekes videójában (https://www.youtube.com/watch?v=ZDGAe8DOmck) a Toyota egyik élő dinoszauruszáról beszél, amely nem más, mint az ötödik generációs 4Runner. Ennek a modellnek már az életciklusa is különleges, hiszen gyakorlatilag változtatások nélkül vészelt át közel másfél évtizedet (2010-től 2024-ig), ami az autóiparban szokásosnak a két-háromszorosa.

A 14 évig gyártott 4Runner azért húzta ilyen sokáig változtatások nélkül, mert a Toyota szerint nem volt rajta mit javítani. Az eredeti dizájn és műszaki tartalom olyannyira jól sikerült, hogy kiállta az idő próbáját, és amikor a vásárlók kértek egy-két változtatást a Toyotától, a japán gyár elzárkózott a módosítástól. Nem akarták elrontani a szerintük tökéletes gépet.

A Toyota – amely hibrid rendszerével úttörő volt, jelenleg pedig piacvezető az autóiparban – szándékosan maradt konzervatív a 4Runner esetében. Pedig az ötödik generációs modell sikere eleinte nem volt biztos, pályafutása rosszul indult. Bemutatása után annyira gyatrán alakultak az eladások – az új modellből nem fogyott több, mint a már tíz éve kapható elődből -, hogy a Toyota majdnem elkaszálta a modellt. Aztán a vásárlók mégis felfigyeltek a 4Runner értékeire – tartósság, egyszerűség, megbízhatóság – és elkezdték venni, mint a cukrot. A tavalyig gyártott 4Runnerből gyártásának nyolcadik-kilencedik évében háromszor annyi fogyott, mint amikor új modellként a piacra került – a 4Runner tehát úgy öregedett, mint a jó bor.

Azóta világossá vált, hogy mi volt a lassan érkező siker oka. A 4Runner vásárlói nem a divatot követik, nem cserélgetik autójukat néhány évente. Olyan autót akarnak, amelyet megtartanak 10-15 évig, hajthatják problémamentesen akár félmillió kilométeren át. Így aztán a negyedik generációs elődről is nehezebben mondtak le, vonakodva váltottak az újra.

A 4Runner tartóssága a motorral kezdődik. A 1GR-FE kódjelű motor már akkor sem számított modernnek, amikor 2010-ben bekerült a 4Runnerbe. Egyetlen újszerű eleme a Dual VVT-i szelepvezérlés volt, amely még a mai Toyotákban is megtalálható. Ám nincs benne direkt befecskendezés – emiatt nincs karbonlerakódás sem -, és nincs turbó, ami elromolhatna. A V6-os motor nincs túlhúzva – 4,0 literből 270 és 310 lóerő közötti teljesítményt hoz ki -, ami újabb garancia a tartósságra. Ugyanez a konzervatív hozzáállás jellemezte a Toyota mérnökeit, amikor a váltót tervezték. Az automatikus egység csupán ötfokozatú, de a mai napig az egyik legfinomabban kapcsoló váltónak tartják, és a kevesebb mozgó alkatrész kevesebb hibalehetőséget jelent.

Bár a negyedik generációs 4Runnert még tavaly is meg lehetett vásárolni, utastere az ezredforduló hangulatát idézi. Az anyagok sprődek, de tartósak, az utastérben pedig csak két dolgot változtattak az évek során. Az egyik a modernebb fejegység és rádió beszerelése, a másik pedig a kulcs. A Toyota csak akkor, 2022-ben váltotta le a régi kulcsot, amikor az abban használt jeladó és technológia már nem volt elérhető többé – ekkortól van nyomógombos motorindítás a 4Runnerben.

Van azonban valami, amitől a 4Runner a mai napig dinoszaurusznak számít a modern autók között. A tanksapka és a fedele olyan, amilyen 15 éve volt: egyik sem zárható.

Fotók: Wheelsage.org
 


Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!