Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Új szemlélet az oktatásban – volt, ahol az osztályátlag is javult

Figyelemzavar, tanulási problémák, agresszív viselkedés, klikkesedés, és a manapság legtöbbet emlegetett bullying – nincs olyan iskola ma Magyarországon, mely ne találkozna ezekkel a problémákkal. Kutatások is készültek a témában, a legújabbak kiértékelése év végére várható. A legfrissebb adatok az UNICEF szeptemberben nyilvánosságra hozott nemzetközi jelentéséből olvashatók ki: minden 4. gyereket bántalmaztak már az iskolában – vagy szóval, vagy tettel. Arról viszont, hogy mi áll ezeknek a problémáknak a hátterében, vagy éppen mi lehet a megoldás, nem igazán hallunk.

Nagyon kevés forrás és eszköz van az intézmények kezében a változtatásra.  A kecskeméti Piarista Iskola azonban talált megoldást. Először néhány tanár kezdett közelebbről ismerkedni az, úgynevezett brief coaching módszertanának egyik alapját jelentő, pozitív visszajelzésre épülő kommunikációval. Göntér Mónika, a SolutionSurfers tréner-coach munkatársa az elsők között volt itthon, aki iskolai keretek közé vitte a coaching technikát. Könnyű dolgom volt a tanári kar tagjaival, hiszen a piarista szemlélet eleve magában hordoz egy úgynevezett személyes kísérést, ami ugyan más módszertannal működik, de a diákokra való extra figyelem áll a középpontjában. Úgy gondoltuk ez kiváló terep lesz arra, hogy folytassuk az iskolai coaching kiterjesztését, így tavaly megkaptuk a lehetőséget, hogy a szülők beleegyezésével 17 gyerekkel kezdjünk egyéni munkát, heti rendszerességgel. A kecskeméti már a sokadik olyan iskola, ahová bevihettük a megoldásközpontú szemléletet, és ismét bebizonyosodott, hogy aprónak tűnő változtatásokkal is óriási lépést lehet elérni az egyéni és a közösségi fejlődésben.

A brief coachingban a szakembernek magát a problémát nem is feltétlenül kell ismernie ahhoz, hogy segítsen a változás felé vezető úton, és ez talán még könnyebbé teszi a gyerekekkel való hatékony munkát, hiszen ők nehezebben mondják el, vagy egyáltalán ismerik fel, hogy mi áll szorongásuk, tanulási zavaruk vagy éppen a beilleszkedési gondjaik mögött. Ez a módszer arra koncentrál, hogy miként lehet az ideális megoldás felé a leghatékonyabb lépésekkel eljutni. 

Telek Péter Pál, a kecskeméti Piarista Iskola tagozatvezető tanára szerint a coaching a diákoknak és az oktatóknak is újdonsággal szolgált.

  • Bár a piarista oktatási gyakorlatban nagyon ott van a személyesség, a partneri viszony, azért a hazai oktatási rendszerben még mindig inkább a poroszosság jellemző. A megoldásfókuszú szemléletmód bevezetésével napról napra szembesülünk a pozitív gondolkodás hatalmával – és azért valljuk be, ez itthon nem olyan jellemző. Engem rávezetett arra, hogy felismerjem, hogy a pozitív visszajelzések nem az erősségeim, egyszerűen azért, mert én is úgy szocializálódtam, hogy ami jó, azt nem kell külön észrevételezni, mert az a normális. Most már, ha dolgozatot javítok, akkor nem a hibákat jelzem pirossal, hanem inkább a jó válaszokat pipálom ki. Kicsivel több munka nekem, de jobb érzés a diákoknak.

Csoda persze nem történt, nem szállt el egy pillanat alatt az összes diák gondja és problémája, de egyéni és közösségi szinten is mérhető a fejlődés. Volt olyan gyerek, aki az önkontroll problémáin tudott változtatni, egy korábban coacholt iskolai közösségben pedig mérhetően nőtt a tanulmányi átlag. A gyerekek manapság sokkal reflektívebbek, mint korábban. Ha partnerként kezelik őket, akkor el tudják mondani, hogy mire van szükségük ahhoz, hogy teljesítsék a feléjük irányuló elvárásokat. A korábbi uniformizált rendszer helyett ma már egyéni megoldásokra van szükség. A brief coaching pozitív szemlélete nem a hiányosságaiban erősíti meg a tanulókat, hanem inkább arra világít rá, hogy ki, miben jó. Így a fókusz áttevődik az egyéni és a közösségi célok elérésére, a diákok egy elfogadóbb és támogatóbb közegben fejlődhetnek.