Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Új lehetőségek a mesterséges intelligenciától

Az egyik legtöbbet feltett kérdés manapság az, hogyan lehet üzleti áttörést elérni generatív mesterséges intelligenciával anélkül, hogy a technológia előnyeit háttérbe szorítanák a vele járó kockázatok? A Deloitte Tech Trends 2024-es tanulmánya erre keresi a választ és megállapítja: helyesen alkalmazva a generatív mesterséges intelligencia nem váltja ki az emberi kreativitást, hanem még jobban felértékeli azt.

Napjaink egyik legizgalmasabb technológiai trendje a generatív mesterséges intelligencia, amely képes újszerű, valósághű tartalmakat létrehozni. A háttérben dolgozó nagy nyelvi modellek hasonlítanak az előző évtizedben fejlesztett mélytanuló algoritmusokhoz, és míg technológiai szempontból nem jelentenek hatalmas áttörést, az üzleti életben valódi forradalmat indított a generatív AI megjelenése. A vállalatvezetők 80%-a gondolja úgy, hogy ezek a megoldások hatékonyabbá teszik az üzleti folyamataikat és 55% már jelenleg is teszteli őket. A sikeres bevezetéshez azonban stratégiai, technológiai és etikai kihívásokat is le kell győzni, állapítja meg a Deloitte Tech Trends 2024 kiadványa.

Tanuljunk meg járni, mielőtt repülnénk

A vezetőkre egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy felgyorsítsák a generatív mesterséges intelligencia bevezetését, és versenytársaik előtt maradjanak. Nem kifizetődő azonban a technológiát bármelyik folyamatba csak azért beépíteni, mert jelenleg ez a legdivatosabb. Érdemes egy evolúciós megközelítést alkalmazni ahelyett, hogy egyből szárnyakat növesztenénk.

Fontos, hogy az első projekteket megfontoltan válasszuk ki és kis lépésekben haladjunk. A kezdeti fázis jelentős időráfordítást és kísérletezést igényel, ezért célszerű a legnagyobb hasznot ígérő ötletekkel kezdeni, amelyek megtérülése még így is biztosított marad. Miután bizonyítottuk a megoldás értékét, a skálázáshoz már elengedhetetlen lesz egy átgondolt AI irányítási keretrendszer megléte, amely rögzíti a vállalat mesterséges intelligencia felhasználáshoz kapcsolódó vízióját, valamint azonosítja a kockázatokat és az elérendő célokat” – mondta Rusznyák András, a Deloitte Magyarország Technológiai Tanácsadás üzletágának menedzsere.

Vegyünk példaként egy webshopot, amin generatív MI segítségével hozhatjuk létre a termék leírásokat. Első lépésben egy, a termékmenedzserek számára elérhető eszközt vezetünk be, aminek a kimenetét ők ellenőrzik. Ha már kialakult a bizalom, akkor akár a termékek leírásait automatikusan frissíthetjük a vásárlói értékelésekből vett előnyökkel vagy bevezethetünk egy termék ajánló chatbotot.

Szilárd technológiai alapokra van szükség

A generatív MI a korábbi modellek fejlettebb és nagyobb változata, ez pedig azzal jár, hogy több adatot igényel. Az adatok üzemanyagként hajtják az MI motorját, és ezek minőségén múlik, hogy meddig jutunk el az úton. Ezért egyetlen bevezetési projekt sem lehet sikeres szilárd technológiai alapok nélkül.

Pontos és a cég számára versenyelőnyt biztosító megoldáshoz nagy mennyiségű, tiszta és megbízható, saját adat hozzáadására van szükség, ebből képes a generatív MI üzleti értéket teremteni. Az adatok biztosítása mellett figyelni kell a bevezetendő megoldások fenntarthatóságára, az új információbiztonsági követelményekre, illetve arra is, hogy az előállított eredmények könnyen elérhetőek legyenek a felhasználók számára. Az üzenet egyértelmű: ne vakítson el minket a generatív MI annyira, hogy elhanyagoljuk a technológiai alapok megszilárdítását.

A webshop példájánál maradva ez azt jelenti, hogy a termékek adatai egy helyen, könnyen elérhetően álljanak rendelkezésre és ne legyenek bennük hibák. Ha automatikus frissítést vagy termékajánló asszisztenst is szeretnénk, akkor a weboldalt működtető keretrendszerrel biztosítanunk kell az integrációt és adott esetben a valós idejű adatáramlást is.

Generatív emberi intelligencia

Új üzleti modellek hiányában jelenleg sok cégvezetőnek egy cél jut eszébe a generatív MI említésére: költségcsökkentés. Ez nem új gondolat, a vállalatok évek óta kísérleteznek a mesterséges intelligenciát automatizálásra és ezáltal a munkaerő igény csökkentésére használni.

Érthető a félelem, hogy ez a technológia rövid időn belül csökkenti a szellemi munkaerő iránti keresletet. A generatív MI valódi ereje azonban abban rejlik, hogy megsokszorozza a kreativitásunkat, ehhez pedig szüksége van arra a szikrára, ami a kreatív folyamatot elindítja. A középszerű ötletekből csak középszerű megoldásokat hoz létre. A siker kulcsa tehát nem a hatékonyság vagy az alacsony költség, hanem az, hogy ki teszi fel a legjobb kérdést. Ehhez pedig szükség lesz a vállalatok lelkét adó emberekre és még inkább a jövőképet adó vezetőkre.” – mondta Rusznyák András.

Elképesztő távlatokat nyit a mesterséges intelligencia az autógyártásban