Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Új fejezetébe lép a Toyota és a hidrogén közös története

A Toyota Motor Company kifejlesztette hidrogéntüzelőanyag-cellás technológiájának harmadik generációját. A rendszer olcsóbb, takarékosabb és nagyobb teljesítményű, mint közvetlen elődje, és már akár 2027-ben megkezdődhet a kereskedelmi felhasználása.

Tizenegy évvel azután, hogy elkészítette első, kifejezetten hidrogéntüzelőanyag-cellás elektromos hajtásra fejlesztett, sorozatgyártású típusát, a Toyota bemutatja a Mirai szedánban és egyéb gépjárművekben alkalmazott technológia harmadik generációját. A rendszer részletes világpremierjére február 19-én kerül sor, ám a főbb fejlesztési pontokat már előre ismertette az autógyártó.

A harmadik generációs tüzelőanyag-cellás rendszer (3rd Gen FC) kifejezetten az ipari és szállítmányozási szektorok speciális igényeit szem előtt tartva született meg, így tartósságát tekintve a nehéz teherjárművek robusztus dízelmotorjaival vetekszik. A technológiát ezzel együtt személyautókba (a Toyota így, többes számban fogalmaz) is beépítik, és a világ összes jelentős piacán, így Európában is elérhető lesz, legkorábban 2026 után.

A 3rd Gen FC rendszer annak a töretlen kutatási és fejlesztési folyamatnak a legújabb gyümölcse, amely 1992 óta zajlik a Toyotánál. Számos prototípus után 2014-ben valósult meg a technológia első kereskedelmi célú felhasználása; a Toyota Mirai szedán első (2014-2020), majd második (2020- ) generációjából tizenegy év alatt mintegy 28 ezer darabot adtak el a világ több mint harminc országában. Ezen felül a Toyota 2019 óta szállít hidrogéntüzelőanyag-cellás (FC) rendszereket haszonjárművekhez és egyéb közlekedési megoldásokhoz – mozdonyokat, buszokat, hajókat, nyerges vontatókat működtetnek, telepített generátorként üzemelnek a nagy nyomáson tárolt hidrogén és a légkörből nyert oxigén kölcsönhatásából elektromos energiát fejlesztő FC rendszerek. A Toyota tüzelőcellás üzletága világszerte több mint száz ipari ügyféllel dolgozik együtt, közös erővel validálva és fejlesztve azt a technológiát, amely közelebb hozhatja a hidrogén alapú – azaz a fosszilis energiahordozóktól független, így potenciálisan zéró szénlábnyomú – társadalom megvalósulását. A Toyota harmadik generációs hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerének fejlesztése során ezektől a partnerektől kapott visszajelzéseket is felhasználták. 

A 3rd Gen FC rendszer legfőbb előnyei a tartósság, a takarékosság és a költségcsökkentés. Várható élettartamát tekintve akár kétszer olyan robusztus, mint a jelenlegi, második generációs rendszerek. A karbantartásmentesre tervezett tüzelőanyag-cellás rendszer a Toyota szerint a modern dízelmotorokhoz mérhető, problémamentes üzemeltetést és nagy futásteljesítményt ígér. A rendszer hatásfokát mintegy 20 százalékkal javították (azaz kevesebb hidrogénből képes ugyanannyi elektromos energiát előállítani), ami azonos méretű hidrogéntartály használata esetén 20 százalékkal hosszabb hatótávolságot, illetve üzemidőt jelent. Ezek komoly előnyök, a legfontosabb azonban, hogy a Toyota korábbi ígéreteivel összhangban érdemben tudta csökkenteni a hidrogéntüzelőanyag-cellás tehnológia gyártási költségeit. Egyelőre százalékos értéket sem közölt a gyártó, annyit azonban lehet tudni, hogy a cellák újszerű kialakítása, illetve innovatív gyártási folyamatok bevezetése teszi lehetővé a gazdaságosabb előállítást.

A Toyota a jelenleginél is szélesebb körben kívánja alkalmazni harmadik generációs tüzelőanyag-cellás rendszerét, amely hosszabb hatótávolságával, megnövelt teljesítményével és tartósabb kialakításával minden eddiginél alkalmasabb lesz arra, hogy a mindennapi feladatokban kiváltsa a belső égésű, illetve akkumulátoros elektromos hajtástechnológiákat. Ehhez a jelenleginél kompaktabb méret is hozzájárul, amely egyrészt a jelenlegi ügyfélkör számára hatékonyabb integrációt enged, másrészt potenciálisan lehetővé teszi, hogy akár kisebb járművekbe is sikeresen beépítsék a rendszert.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!