Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ugrásszerűen nőtt a fenntartható divattermékek iránti kereslet

A fenntarthatóság igénye az elmúlt években egyre meghatározóbbá vált a divatiparban, és a fogyasztók gondolkodásában is. A 3 kontinens 17 országban[1] működő GLAMI online divatcikk kereső platform által közzétett adatokból kiderül, hogy a fenntartható anyagokból készült ruhákra vonatkozó megrendelések száma Magyarországon és a környező országokban is többszörösére nőtt az elmúlt egy év leforgása alatt.

A több mint 4500 divatcikk kereskedelemmel foglalkozó webáruház kínálatát aggregáló GLAMI (www.glami.hu) legfrissebb adatai szerint az elmúlt egy évben ugrásszerűen megnőtt a fenntartható ruhák iránti kereslet a közép- és kelet-európai régió országaiban. Az online keresőplatform mesterséges intelligencia algoritmusok által támogatott automatizált katalógusa kategorizálja, kereshetővé és szűrhetővé teszi, a felhasználók egyéni preferenciáinak megfelelően személyre szabja a partner webáruházak kínálatát, így jelentősen leegyszerűsíti a divattermékek feltérképezését és vásárlását az interneten. A GLAMI partnerei közt megtalálhatók a e-kereskedelem legmeghatározóbb szereplői is, mint az Ecipo, Bonprix, Answear, Reserved, Fashiondays, Fashionup, Spartoo, vagy az Orsay.

A platform adatai szerint 2020-ben Romániában 420%-kal, Görögországban 352%-kal, Szlovákiában 343%-kal nőtt a fenntartható anyagokból készült ruhákra vonatkozó megrendelések száma 2019 azonos időszakához képest. Ugyan ebben az időszakban Magyarországon a fenntartható divattermékek iránti kereslet 257%-kalCsehországban 215%-kal nőtt. A növekedés vélhetően azért volt kiemelkedően magas Romániában és Görögországban, mert ezekben az országokban a fenntarthatóság csak a közelmúltban kapott nagyobb visszhangot, miközben például Szlovákiában és Csehországban a tendencia már évek óta tart. A legfrissebb adatok szerint 2021-ben tovább nőtt a fenntartható ruházat iránti kereslet: Magyarországon 252%-kal, Szlovákiában 216%-kal, Görögországban 234%-kal és Romániában 173%-kal nőtt 2020 azonos időszakához képest.

Globális trend, hogy a fogyasztók egyre nagyobb része számára válik fontossá, hogy vásárlásain keresztül is hozzájáruljon egy egyenlőbb társadalom és a környezet megóvásának előmozdításához. Adataink elemzése során azok az anyagok minősültek fenntarthatónak, amelyek előállítási módja és későbbi felhasználása (beleértve a csomagolást is) kevésbé terheli a környezetet. Az úgynevezett fenntartható termékeknek emellett megújulónak, újrahasznosíthatónak vagy legalább energiahatékonynak kell lenniük. Ilyen fenntartható anyagok például a pamut, a len, a kender, a lyocell vagy az újrahasznosított poliészter” – mondta Jan Keselak, a GLAMI piacfejlesztési vezetője.

A fogyasztói preferenciák változása és a tudatos vásárlók térnyerésének hatására az üzletek kínálatában is egyre több fenntartható termék és kollekció jelent meg, valamint egyre több e-kereskedelmi szereplő nyújt információt a vásárlóknak, hogy milyen országból származik az adott termék, milyen körülmények között és milyen anyagokból gyártották. A GLAMI vonatkozó kutatása alapján az e-kereskedelemi vállalkozások vezetőinek 45%-a szerint a következő években a fenntarthatóság lesz a divatipar egyik legmeghatározóbb trendje.

A vásárlókat egyre inkább érdekli a ruházat eredete és a kiválasztott ruhák fenntarthatósága. Nyitottak az  új, innovatív anyagok kipróbálására, pl. kerékpáros darabok beépítésére a ruhatárukban, és szívesen támogatják a helyi tervezőketA minimalizmus jegyében a mennyiség helyett egyre többen fektetnek hangsúlyt a minőségre, egyre többen próbálják meg csökkenteni a spontán vásárlásaik számát, és egyre többen tájékozódnak a kiválasztott termékanyagairól és a gyártás körülményeiről is” – mondja Alex Lindov, stylist.

A csehországi székhelyű Miton befektetési csoport Product Discovery divíziója a GLAMI-t (a divatcikkek), a Biano-t (bútorok és a dekoráció) és az Olaszországban működő Stileo-t (a Glami Olaszországban) egyesíti. Az egyes országokban elérhető GLAMI oldalak mellett a vállalat GLAMI ECO néven működtet egy kifejezetten a fenntartható márkákra és termékek specializálódott keresőfelületet is, és Fashion (Re)search nevű piackutatás-sorozatában rendszeresen kutatja a fenntarthatósághoz kapcsolódó fogyasztói attitűdöket.

A GLAMI (www.glami.hu) korábbi kutatása szerint[1] Magyarországon 10-ből 8 ember érdeklődik a fenntartható divat iránt és 60% hajlandó lenne többet költeni egy fenntartható termékre, mint egy hasonló, „fast fashion” divatcikkre. A válaszadók fele hajlandó lenne extra költséget fizetni újrahasznosított csomagolásért, 23% határozottan hajlik rá, a megkérdezettek 3%-a nem fizetne többet lebomló csomagolóanyagért. A magyarok 62%-a szívesebben áldoz többet egy termékre, ha annak jobb a minősége, de csak 29% kész többet fizetni olyan ruhadarabért, ami fenntarthatónak tekinthető.  Ugyanakkor a válaszadók 28%-28% mondta, hogy többet fog költeni prémium márkákra (Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Guess stb. és tömegmárkákra is (Zara, H&M, Mango stb).

[1]https://www.fashion-research.hu/koronaviros-beszamolo