Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Túlságosan is bejött a Toyota számítása

Világszerte hatalmas a kereslet a hibrid járművek iránt. Fokozottan igaz ez a Toyotára, amelynek összes típusa előtt hosszú sorok kígyóznak…

Európában kettő-három, Japánban akár hat-hét hónapnyi várakozási idővel kell számolni azoknak, akik bizonyos Toyota-modelleket szeretnének vásárolni. Pedig nem olyan egzotikus típusokról van szó, mint az új generációs Land Cruiser vagy a GR sportautó-család valamelyik tagja, hanem egyszerű családi autókról, amelyeket az emblémán és az ahhoz köthető értékeken kívül egy valami köt össze: a hibrid hajtáslánc.

A Covid, majd a félvezetők gyártásában bekövetkezett kapacitáscsökkenés az évtized elején soha nem látott megtorpanást eredményezett az autóiparban. Az ügyfelek lassan visszatérő vásárlási kedvét az autógyártók nehezen tudták kielégíteni, hosszú időbe telt, mire viszonylag normalizálódott a helyzet. Időközben azonban más téren is fontos változások álltak be. A tisztán elektromos járművek iránti keresletet túlbecsülték a piaci szereplők, emiatt azoknál, akik mindent erre az egy lapra tettek fel, a túlkínálat okozott (olykor gyárbezárásokig és elbocsátásokig fajuló) problémákat.

Egészen más nehézségekkel találta viszont szemben magát a Toyota, amely következetesen kitartott a multi-energia filozófiájánál. Az elmúlt öt évben csaknem megháromszorozódott a hibridek iránti globális kereslet, évi 5,7 millióról 16,1 millió darabra, idéz egy kutatást a Reuters hírügynökség; a villanyautóktól való elhidegülés csak rátett még egy lapáttal erre. Az egész világ kezd tehát rádöbbenni, hogy ár-érték arányban semmivel nem lehet olyan hatékonyan spórolni, mint egy fejlett full hibrid hajtáslánccal. Ilyet azonban kevesen gyártanak – vagy ha gyártanak is, az emberek mégis automatikusan a Toyotára asszociálnak erről a technológiáról. Szemléletesen mutatja ezt, hogy a német Auto Bild olvasói szavazásán immár tizennégy éve szünet nélkül a Toyotát tartja a legkompetensebb hibridgyártónak a nagyközönség. 

A Toyota és beszállítói azonban nem voltak felkészülve erre a rohamra, így jelenleg minden jelentős piacon – az Amerikai Egyesült Államokban, Európában, Japánban és Kínában – megcsappantak a hibridraktárkészletek, a gyártás pedig nem tud lépést tartani az igénnyel.

Ahelyett tehát, hogy a várólisták rövidebbé váltak volna, egyre hosszabb időbe telik, mire az emberek hozzájuthatnak kiszemelt Toyota hibridjükhöz. Európában kétszer olyan hosszú: átlagosan 60-70 nap a szállítási határidő a hibridekre, mint volt 2020-ban. Különösen kritikus a helyzet a Yaris Cross Hybrid és a RAV4 Plug-In Hybrid esetében. Japánban kettő-öt hónap elteltével vehetik csak át autójukat a vevők. Észak-Amerikában egyes kereskedésekben tisztára seperték a raktárakat, és a helyzet megoldását a vámháború miatt kialakult bizonytalanság sem segíti. Indiában, a Toyota egyik legnagyobb ütemben növekvő piacán kettő-kilenc hónappal kell számolniuk a reménybeli vevőknek.

A helyzetre rövid távon nem várható megoldás. A Toyota hivatalos közleménye szerint, bár mindent megtesznek a helyzet javításáért, a gyártás felfuttatásáért, jelenleg az eredeti terveknek megfelelően, a kapacitásokat maximálisan kiaknázva gyártják a hibrid komponenseket, illetve az autókat – magyarul ahhoz, hogy ennél több autót tudjanak gyártani, a beszállítói lánctól kezdve a gyártókapacitásokig mindent át kell tervezni. Hatalmas beruházásokat indítottak útjukra ennek érdekében – a legnagyobb a 14 milliárd dolláros összértéket képviselő észak-karolinai akkumulátorgyár –, az igazi problémát azonban a második, harmadik vonalbeli beszállítók jelentik, akiknél a legkisebb kiesés is komoly fennakadást jelenthet az értéklánc felsőbb szintjein. 

Középtávon minden bizonnyal megnyugtató megoldást talál a helyzetre a Toyota. Már csak azért is, mert a vállalat belül már tavaly nyáron elkezdte mérlegelni, hogy idővel minden típuscsaládját tisztán hibrid hajtásra állítja át, azaz kivezeti piacairól a nem villamosított belső égésű motorokat. Amennyiben a beszállítói kör is kellően fel tud készülni erre a kihívásra, ez orvosolhatja a kereslet és a kínálat közötti aránytalanságot a Toyota full hibridek piacán.

Fotók: Reuters, Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!