Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Toyota, napelemek és birkák

Mindannyian tudjuk, hogy a Toyota környezetbarát autókat gyárt, különösen hibridjei fogyasztanak keveset. A japán gyártó azonban nemcsak a használat, hanem a gyártás közben felhasznált energiát is igyekszik csökkenteni. Íme, egy újabb ötletes megoldás – ezúttal birkákkal.

A Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050 nevű projekt sok ambiciózus részterv összessége. A japánok egyik vállalása az, hogy észak-amerikai gyártóegységeik 2035-re karbonsemlegessé válnak. Ehhez az kell, hogy sok megújuló energiaforrást (például napfényt) használjanak működésük során.

Pofonegyszerűnek tűnő megoldás, hogy a Toyota vásároljon földet a gyára mellett, telepítsen rá napelemparkot, és használja fel a megtermelt áramot. A valóság ennél bonyolultabb (nem mindig eladó a megfelelő földterület), ráadásul létezik ennél is jobb megoldás, csupán némi kreativitás kell hozzá.

Ügyes döntéssel ugyanis a földterület használható egyszerre két célra is. A napelemek alatt haszonnövényt termeszteni nem gazdaságos, ez tehát nem járható út. Sőt, a gondozás is bajos, hiszen a sok száz hektáros területeken használt fűnyírótraktorok nem férnek el alattuk. Ott vannak azonban a birkák, amelyek munkára foghatók ebben a helyzetben. A nap süt, lesz áram, közben pedig nő a fű és gaz. A birka legel, közben trágyázza és levegőzteti a talajt, gyapjúja pedig egyre vastagabb. Így aztán egy helyi gazdával kötött megállapodás után a nagyjából negyven egyedet számláló birkanyáj áprilisban birtokba veszi a területet, és októberig „gondozza” a napelemek alatti mezőt. A juhász körülbelül másfél holdas területet kerít el nekik, majd – ha ott végeztek – átmennek legelni a következő részre. Hozzáadott érték, hogy tevékenységük közben a birkák nem használnak fosszilis üzemanyagot, így a projekt környezetbarát volta nem sérül. Sőt, még akolra sincs szükség, mert tavasztól őszig a napelemek nyújtotta menedék bőven elég nekik. A terület sztárja mégis Pickle, a pireneusi juhászkutya, aki egyrészt kordában tartja a birkákat, másrészt fogadja a főleg iskoláskorú látogatókat.

Ahol a legelő birkanyáj nem megoldás, ott más kreatív ötletre van szükség. A Toyota másik nagy napelemes projektje a Wildflower (Vadvirág) nevet kapta, ebben az esetben gyakorlatilag áramcsere valósul meg. A napelempark ugyanis több mint 120 kilométerre fekszik a Toyota üzemétől, azaz nem közvetlenül enyhíti a gyár áramigényét. A Toyota szerződést kötött a helyi energiaszolgáltatóval; amikor süt a Nap, a Toyota-telep betáplálja a megtermelt áramot a hálózatba (az évi 100 megawattos mennyiség nagyjából 21 ezer háztartás ellátásához elegendő), majd jogosult ugyanennyit felhasználni, amikor szüksége van rá.

A birkalegelő és a napelempark háziasítása mellett a Toyota tartogat még a tarsolyában ötletes megoldást: napelemparkot telepítenek egy 30 éve bezárt külszíni bánya területére. A bezárt bánya úgynevezett barnamezős terület, azaz drága lenne újrahasznosítani az esetleges szennyezettség és mérgező hulladékok miatt. A Toyota és a napelemparkot telepítő partnere, a Savion azonban csak minimális mértékében bolygatják a felszínt: a 340 hektáros területre telepítendő mintegy 205 ezer panel évente nagyjából 111 megawatt áramot termel majd. Ennek az árammennyiségnek a jelentős részét aztán a Toyota egyik legfontosabb észak-amerikai üzeme használja föl Kentuckyban, ahol többek között olyan slágermodellek készülnek, mint a Camry, a Camry hibrid és a RAV4 hibrid.

Tudták, hogy a környezetvédelem szép is lehet? A Nyugat-Virginiába telepített különleges formájú Toyota napelemvirágok hatékonyabbak, mint a rögzített változatok, hiszen a Nap első sugarainak érkeztekor a panelszirmok kinyílnak, majd mivel képesek forogni, egészen szürkületig követik a Napot. Így a napsugarak egész nap 90 fokban esnek a panelekre, ez pedig garantálja a lehető leghatékonyabb áramtermelést.

Fotók: Toyota, Herald-dispatch.com

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!