Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Terepkupéval bővíti európai elektromos portfólióját a Toyota

Március elejére ígéri egy titokzatos új villanyautó bemutatását a Toyota Europe. Hivatalosan minden titkos, de nem nehéz megfejteni, hogy a bZ3C európai változatáról van szó.

Kecses, stílusos kupékarosszéria, fokozott menetdinamikával és meglepően tágas helykínálattal, fokozott kényelemmel és sokoldalú belső kialakítással: hivatalosan egyelőre csak ennyit lehet tudni arról az új, tisztán elektromos modellről, amelyről március 12-én rántja le a leplet a Toyota.

Elég azonban alaposan szemügyre venni a kedvcsinálóként készített, elsötétített fotót, hogy a sejtelmes kontúrok mögött felismerjük azt az autót, amelyet 2023 áprilisában, Sanghajban Sport Crossover Concept néven mutatott be a Toyota. Nyolc hónappal később azt is elárulták, hogy 2025-től Európában is megjelenik majd az autó sorozatgyártású változata, valamint, hogy a tanulmányautót a BYD Toyota EV Technology nevű vegyesvállalat fejlesztette ki.

Ahogy a premierek sorrendje is sejteni engedte, először – 2024 tavaszán – a kínai piacra homologizált szériamodell mutatkozott be bZ3C néven. Ennek a modellnek a 4780 mm-es hosszúságához kifejezetten hosszú, 2880 mm-es tengelytáv társul, amint azt az akkumulátoros elektromos modelleknél megszokhattuk. A csapott hátú SUV 1866 mm széles, magassága 1510 mm. 

Feltételezzük, hogy az európai verzió is ugyanekkora lesz, mely esetben ugyan csak kicsivel, de a bZ4X fölött fog elhelyezkedni: annál ugyanis 90 mm-rel hosszabb, 6 mm-rel szélesebb, viszont 140 mm-rel alacsonyabb; a tengelytáv 30 mm-t nőtt a Toyota első kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett crossoveréhez képest.

Nem csak méreteiben különböznek egymástól az elektromos Toyoták: míg a bZ4X akkumulátorát a CATL szállítja, a bZ3C a BYD-vel közösen kifejlesztett, lítium vas-foszfát felépítésű energiatároló rendszert kapja meg, amelynek vékony akkucellái helytakarékos kialakítást és nagy fajlagos energia-sűrűséget tesznek lehetővé. 

Az előzetes információk szerint a hatótávolság jelentősen nagyobbnak ígérkezik, mint amit a bZ4X tud (a kínai szabvány szerint mérve az utóbbi 615 kilométert, míg a bZ3C 630 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel), de nem zárható ki, hogy a Toyota a végére tartogatja a meglepetést, és egy olyan, új generációs akkumulátort vezet be, amely a bZ4X-énél akár 10-15 százalékkal nagyobb (tehát WLTP-norma szerint akár 590 kilométeres) hatótávolságot tesz lehetővé. Motorikusan mindenesetre erősebb lesz: 200 kW, azaz 272 lóerős villanymotorra számítunk.

A kínai bevezetést megelőzően rendelkezésre álló információkból az is tudható, hogy kifejezetten nagy, 15,6 colos érintőképernyő került az autóba, valamint fejlett, mesterséges intelligencia alapú, gesztus- és mimikafelismerő vezérlő rendszert is fejlesztett hozzá a Toyota. Ez utóbbi európai megjelenésére Európában is van esély, nem valószínű azonban, hogy a kínai modellhez hasonlóan az európai kivitelt is felszerelik a fejlett önvezető funkciókat kiszolgáló szenzorokkal.

Remélhetőleg március 12-én az összes kérdésünkre választ kapunk. 

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!