Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tér/idő – tranzitidő háztól házig

A tranzitidő avagy lead time az ügyfelek szempontjából a logisztika Szent Grálja: valójában mindenki ennek az optimumát keresi. DACHSER Tudástár sorozatunk második részében áttekintjük, hogy miért járnak biciklivel bizonyos helyeken a Dachser szállítói, hány nap alatt ér el egy küldemény Magyarországról Spanyolországba, és hogy miért nem akkora probléma, ha dugó van az autópályán – legalábbis a logisztikusoknak.

Sorozatunk előző részében a járatindítási gyakoriság szerepéről írtunk: arról, hogy a DACHSER esetében ez azt jelenti, hogy a magyar telephelyekről (is) minden nap fix időben indulnak járatok Európa bármelyik városába – ezek a kamionok, mint a repülőgépek, fix indulási és érkezési idővel rendelkeznek, azaz a tranzitidejük pontosan meghatározott.

Kontrollált gyorsaság

A tranzitidő vagy lead time a logisztikában nem egységesen használt fogalom, a szolgáltatók jellemzően a terminálok közötti átfutási idejüket értik alatta, amiben a címzetthez történő végső kiszállítás már nincs feltétlenül benne, pedig ez országon belül is akár plusz egy nap is lehet. A logisztikai szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleknek az ajánlatkéréskor egyrészt érdemes összehasonlítani a tranzitidőt, másrészt rákérdezni, hogy pontosan mit tartalmaz – nem biztos, hogy a rövidebbnek tűnő megoldás ténylegesen rövidebb is. A Dachser esetében a tranzitidő a szállítási folyamat minden szakaszát lefedi, mivel a vállalat átfogó hálózata révén háztól házig szállítást végez. Még olyankor is, amikor ez nem egyszerű feladat. Bár némileg extrém példa, de számos nagyvárosban, ahová környezet- vagy műemlékvédelmi okokból motoros járművek nem hajthatnak be, a Dachser ún. cargo bike-okkal, elektromos rásegítésű, akár 250 kilogramm szállítására is alkalmas biciklikkel oldja meg az utolsó néhány métert. A háztól házig szállítás egyúttal azt is jelenti, hogy a folyamat végig kontrollált – ugyanazok a sztenderdek, ugyanaz az informatikai rendszer, ugyanazok a felelősségi szintek irányítják.

A tranzitidő térbeli terjedelme persze csak az egyik oldala a dolognak, ügyfélszempontból az időbeli kérdés jóval fontosabb, sőt a logisztika láthatóan ekörül kering. A Dachser szakértői elmondták, hogy Magyarországról a legtöbb küldemény a szomszédos országok határmenti régióiba indul: Csehországba és Szlovákiába, de még Lengyelország déli részébe is mindössze egy nap a tranzitidő. Népszerű célország Németország és Hollandia, ide átlagosan két nap alatt jutnak el a járművek, Spanyolországba 5 nap alatt. Kelet-Európába és a Balkánra – például Bulgáriába, Szerbiába, Romániába, Bosznia-Hercegovinába –is mindössze legfeljebb 3 nap alatt célba ér az áru a nagy kamionokkal ugyanúgy, mint a kisebb teherautókkal.

Kontrollált menetrend

A fenti tempónak feltétele a menetrend betartása – a napi járatokhoz minden nap a kamionok indulási ideje előtt érkezhet küldemény a Dachser telephelyre, ez a feltétele annak, hogy az áru időben megérkezzen a címzetthez. Az ezt követően befutó küldemények egy nappal később hagyják el a telephelyet, és ennyivel később is érnek a rendeltetési helyükre. A feladott áruk így óraműszerű precizitással indulnak és érkeznek is célállomásukra. A járatok késedelmét viszont meglepő módon jóval kevesebb dolog okozhatja, mint azt józan ésszel gondolnánk. A nagyvárosok körüli időszakos dugók, a kamionforgalommal telített autópálya-szakaszok a magánembereknek sok bosszúságot okoznak, de a logisztikusok ismerik ezeket, és a tranzitidő kiszámolásánál kalkulálnak vele. A munkaidő után beduguló M1-es vagy M7-es része a tervnek, és nem kell kapkodnia vagy sietnie a kamionoknak ezek miatt. Vis maior természetesen lassíthatja viszont a szállítmányokat – baleset és rendkívüli időjárás olykor kivédhetetlenül előfordul, és ez olyankor minden úton lévőt sújt.