Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tényleg megéri házhoz rendelni a próbafülkét?

A netes vásárlások terjedését a covid jelentősen felerősítette. A házhoz szállítás egészségbiztonsági előnyeiről sokat hallottunk a járvány és a lezárások idején, a környezeti hatásairól azonban kevesebbet. Pedig a világjárvány remélhető mérséklődésével érdemes elgondolkodni azon, hogy biztosan házhoz kell-e rendelni a „próbafülkét”. Míg a nagy online webshopok egy-egy csomagot kb. húsz lépésben juttatnak el a megrendelőhöz, a hagyományos kereskedelemben ez a sor mindössze öt lépésből áll, a sokszoros csomagolásról és a visszaküldésről már nem is beszélve! A vizsgálatokból és mérésekből egyértelműen látszik, hogy ha a holnap is számít, akkor sürgősen át kell gondolnunk a vásárlási szokásainkat!

Az utóbbi években jelentősen megnövekedett az online vásárlások száma, amit a covid – értető okokból – még tovább erősített. A világjárvány hatására hazánkban az elmúlt két évben előbb 45, majd további 30 százalékkal bővült a hazai e-kereskedelem, amely idén és jövőre is újabb 20-25 százalékos növekedést érhet el.1 Az online vásárlás környezeti terhelése azonban már akkora, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, főként, ha indokolatlan vásárlásról van szó. Már maga a szállítás is óriási környezeti terhet jelent. Az Egyesült Államokban például minden elköltött dollár 0,25 kilogramm károsanyag-emisszióval jár, ez más országokban a 0,40 kilogrammot is elérheti. Még beszédesebb adat a tengerentúlról, hogy 2016-ban az Egyesült Államokban már nem az erőművek okozták a legnagyobb szén-dioxid-szennyezést, hanem a szállítóipar. A súlyos környezetkárosítás ráadásul több tényezőből áll össze, a megrendelt termékek célba juttatásából, a termékek biztonságát szavatoló sokszoros csomagolásból és a visszaküldésből, ami a megrendelt árucikkek körülbelül 30%-át érinti. Ráadásul ezek jórészére a – szintén környezetszennyező – megsemmisítés vár, mert sok esetben a cégeknek nem éri meg a visszaküldött árukat ismét forgalomba hozni.

A probléma gyökere a fogyasztói társadalomban és szokásokban keresendő. Sokan valóban „próbafülkeként” használják a házhoz rendelést, ruhából több méretet is bekérnek, hogy aztán ami nem jó, visszaküldjék, illetve olyasmit is vásárolnak, amiről már a rendelést követő pillanatban tudják, hogy semmi szükségük sincs. Ugyanakkor az is szembetűnő, hogy a vásárlók – különösen a fiatalok –egyre jelentősebb hányadát érdekli, hogy a kívánt termék fenntarthatóan készül-e, előállítása, csomagolása és forgalmazása milyen környezeti terheléssel jár.

A Deloitte2 kutatásából kiderül, hogy a tudatos vásárlói magatartáson elképesztően sok múlik. Ha például valaki négy terméket rendel online, és abból kettőt valamiért visszaküld, 70%-kal magasabb a környezeti terhelést okoz, mintha ugyanazokat egy bevásárlóközpontban veszi meg, ahol látjuk, illetve fel- vagy kipróbálhatjuk az adott árucikket. Az sem elhanyagolható, hogy egy plázában rendszerint több dolgot is csinálunk (eszünk-iszunk, kávézunk, mozizunk, benézünk több üzletbe), és ez sokkal környezetkímélőbb, mintha külön-külön helyszínen vesszük igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Ha még arra is figyelmet fordítunk, hogyan jutunk el a lakóhelyünkhöz lehetőleg legközelebb eső komplexumba, már igazán sokat tettünk a környezetünkért és a városi levegő tisztaságáért. Felmérések bizonyítják, hogy házhoz szállítás esetén az utolsó kilométerek a küldemény teljes útjának sokszor csak töredékét teszik ki, mégis akár a teljes út szén-dioxid-kibocsátásának feléért is felelnek. Ezek a rövid utak, amelyeket a kézbesítő járművek tesznek meg naponta, aránytalanul nagy mértékben szennyezik a városok levegőjét, nem beszélve a forgalomnövekedésről, dugókról, parkolási nehézségekről.

A 15 perces városközpont példájaként a Westendben szinte mindent el lehet intézni egy helyen, a bevásárláson és szórakozáson túl igénybe vehetünk banki szolgáltatást, fodrászatot, telekommunikációt vagy ruhajavítást. A sokoldalú fizikai vásárlóterek előnyei közé a kínálaton és szolgáltatásokon kívül ma már a környezetre gyakorolt hatás is beletartozik, aminek fontos eleme a környezeti ártalmakkal nem járó, könnyű megközelítés. A központi helyen lévő Westend fejlesztéseivel és kampányaival az élharcosa szeretne lenni a fenntartható városi lét népszerűsítésének” – mondta el Pőcze Judit, a Westend marketingigazgatója, majd hozzátette: „Folyamatos beruházásainkkal arra ösztönözzük a látogatóinkat, hogy kerékpárral vagy e-rollerrel érkezzenek, illetve kombinálják azokat a városi közösségi közlekedéssel. De működésünk minden területén megjelenik a fenntarthatóságra törekvés. Ennek egyik látványos és szemléletformáló eleme a tavasszal megnyitott ReStore, a Westend használtruha-gyűjtő boltja, ahol tematikus gyűjtéseket, jótékonysági akciókat és fenntarthatóságról szóló workshopokat is szervezünk.” 

A jelenlegi energia- és benzinárak, sőt esetleg fellépő üzemanyaghiány függvényében a környezeti szempontok mellett azt is érdemes átgondolni, mikor járunk jobban: ha elbiciklizünk, vagy elsétálunk egy bevásárlóközpontba és ott megvesszük azt, amire szükségünk van, vagy sokszor fölösleges dolgok vásárlásával, magas szállítási díjakkal terheljük meg a pénztárcánkat és a környezetünket.

1 GKI Digital, 2022. január

2 Deloitte Analysis, National Retail Federation Insight Center