Távolodnak egymástól a kollégák a munkahelyeken a vírus miatt
Átrajzolta a céges belső folyamatokat a járvány
A koronavírus-járvány hatalmas változásokat idézett elő nemcsak az emberek magánéletében, hanem a vállalkozások mindennapjaiban is. Nemes Zsuzsanna MBA közgazdász szerint a munkavállalók az elmúlt egy évben jelentősen eltávolodtak egymástól, ami hosszútávon a cégek hatékonyságát is visszavetheti. A szakértő szerint a vezetők hálózatelemzéssel pontosan láthatják, kik azok a kollégák, akikre csapaton belül véleményvezérként tekintenek, kik a legmotiváltabbak, kik a legelköltelezettebbek. Ezzel a módszerrel megelőzhető a munkatársak kiégése és jó alapra helyezhetők a fejlesztések.
Magyarországon a koronavírus márciusi megjelenése és a kormány által bevezetett korlátozások súlyos gazdasági visszaesést okoztak, ezért csak azok a cégek tudtak életképesek maradni, amelyek gyorsan és rugalmasan tudtak alkalmazkodni a szükséges változáshoz rosszhoz. A vállalatoknak ki kellett lépniük a komfortzónájukból és ezt jól kellett menedzselni ahhoz, hogy továbbra is eredményesek tudjanak maradni.
Beszűkül a munkavállalók személyisége
Nemes Zsuzsanna MBA közgazdász arról beszélt, tavaly tavasz óta jobbára online mennek az információk a cégeknél. Ugyan az utazással mindenki sok időt takarít meg, a hatékonyságot visszavetheti, ráadásul a kollégák folyamatosan távolodnak el egymástól a közös programok, az apró beszélgetések hiánya miatt.
„Ez a tendencia nem csak a home office-ban dolgozóknál figyelhető meg. A gyárakban, a kereskedelmi szektorban egyfajta személyiség-beszűkülés tapasztalható. A járvány terjedésének megakadályozása miatt tartani kell egymástól a távolságot, más időrendben dolgoznak az alkalmazottak és más gondokkal kell mindenkinek megküzdeni a magánéletében is. Este nem járnak össze a kollégák, nem ülnek össze napközben kávézni, nincs meg a konyhában az a pár perces beszélgetés, mint korábban” – magyarázta a coach.
Mint mondta, a cégeknek többet kell menni a munkáért, de ha nem szervezik meg rugalmasan a munkafolyamatokat, akkor az komoly piacvesztést is okozhat. A munkavállalóknak sok esetben olyan feladatokat is el kell látniuk, ami egy évvel ezelőtt még nem rájuk volt bízva, más az információáramlás is, tehát egy igen komplex átszerveződésről van szó.
Hálózatelemzéssel a kiégés is megelőzhető
Nemes Zsuzsanna szerint a cég hatékonyságát krízishelyzetben hálózatelemzéssel lehet javítani. Ez egy digitális szervezetdiagnosztikai eszköz, amivel a legkülönbözőbb kérdésekre lehet választ kapni.
„Az elemzéssel fejleszthetjük a tudásmenedzsmentet, csökkenthetjük a fluktuációt. A cégvezetők láthatják, kik azok a kollégák, akik leszakadóban vannak és kik azok, akik csapaton belül is jó szakértőnek tartanak. Kiderül, kik a vállalat kulcsfigurái, kik a véleményvezérek, a legmotiváltabbak, a legeltökéltebbek. Olyan folyamatok is látszanak, amik a formális munkán túlmutatnak” – mondta az MBA közgazdász, aki a nemeszsuzsanna.hu honlapon rendszeresen ad tanácsokat az érdeklődőknek.
Mint fogalmazott, ha egy cégen belül több osztály között csak egy kolléga tartja a kapcsolatot, az hatalmas rizikóval jár, mert ha kiesik, szinte lehetetlen azonnal pótolni és nagyot csökken a hatékonyság. Éppen ezért elkezdtek a hálózatelemzéssel azon is doldogzni a vállalatokon belül, hogy más összekötő ember is legyen, akin keresztülfutnak az információk.
Kiemelte, ezzel a metódussal azt is ki lehet szűrni, melyik kolléga túlterhelt. Sokszor beleesünk ugyanis abba a hibába, hogy mindent elvállalunk és szeretünk túl fontosnak lenni, de ez hamar kiégéshez vezethet. Ha ezt a vezetők időben észlelik, akkor a túlterhelés is könnyen megelőzhető és a fejlesztések jó alapokra helyezhetők.