SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY! Augusztus 7-én, az Ed Sheeran koncertjére teltház várható…
Szivárványszínű rózsa és a zenekar fényképével készült műpénz
Augusztus 7-én Ed Sheeran nyitja a sztársort a Sziget Nagyszínpadán, ahol 13-án egy két és fél órás Foo Fighters koncerttel zár a Sziget történetének eddigi legerősebb zenei felhozatala. A 7 nap alatt összesen 9 headliner, megannyi sztár és a Love Revolution jegyében olyan „valódi influencerek” is szólnak a közönséghez, mint Dr. Jane Goodall ENSZ békenagykövet és környezetvédő, Emi Mahmoud költő, aktivista, az UNHCR jószolgálati nagykövete, és videó-üzenetben közvetíti gondolatait AlGore, volt amerikai alelnök, a Climate Reality Project elnevezésű civil szervezet alapítója.
SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY: Augusztus 7-én, az Ed Sheeran koncertjére teltház várható, , ezért a szervezők arra kérik a látogatókat, hogy jóval a koncert előtt érkezzenek meg, hogy a „check-in” és a további biztonsági intézkedések miatti sorbanállást elkerüljék. A jegyeket érdemes előre, kedd estig a helyszínen beváltani, ezzel is meggyorsítva a bejutást.
„Több szempontból is kimagasló az idei Sziget Nagyszínpadának felhozatala” – mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője. „Egyrészt a korábban elindított növekedési stratégiát követve a tavalyihoz képest még tovább növeltük a fő fellépőkre szánt összeget, ennek köszönhetően a hét fesztiválnapra kilenc headliner kategóriás előadót/zenekart sikerült elhoznunk, akik közül három fellépő díja is meghaladja az eddigi „csúcstartóét” – részletezte a főszervező. Idén tehát két napon is előfordul majd, hogy a headliner-ek előtt is headliner játszik, mint pl. az utolsó napon a Foo Fighterst megelőző Twenty One Pilots vagy a szombati The National – Macklemore „kombó”.Az pedig külön öröm számunkra, hogy olyan aktuális világsztárokat sikerült idén felsorakoztatnunk, akik különböző műfajokban egy széles, változatos rajongói bázist ölelnek fel. Elég, ha csak a Post Malone – Ed Sheeran – Foo Fighters „ívet” említjük” – mondta a főszervező, hozzátéve, hogy „külön öröm számunkra, hogy olyan zenekarok is helyet kapnak a headlinerek között, akik jól illeszkednek a Love Revolution kampányunk üzeneteihez, mint például a csütörtökön fellépő The 1975, akik nemrég jelentettek meg egy „közös dalt” Greta Thunberg klímaváltozási aktivistával, a Fridays For Future életre hívójával.”
Adatok
Hetvenhat hektáron nyolcezer ember szorgoskodott hetek óta azon, hogy felépüljön a Sziget, ami 27. alkalommal fogadja az több mint 100 országból érkező látogatókat. A Sziget legnagyobb építménye a Nagyszínpad, a maga 3000 m2-es területével, 500 m2-es játékterével. A legnagyobb sztárokat felvonultató helyszínen egy 400 m2-es ledfal teszi teljesebbé a képi világot és mintegy 200 db intelligens, nagyteljesítményű ultramodern lámpa biztosítja a tökéletes látványt.
A Nagyszínpad programjai este 11-kor befejeződnek, a buli azonban nem áll meg, ezután csak zajcsillapított sátrakban lesznek programok. Köztük a két legnagyobb a Bacardí Aréna és a MasterCard Színpad by A38. A két nagysátor összesen 25 000 látogatót tud befogadni.
A Sziget építése során felállítottak 27 km kerítést, lefektettek 21 000 m2 méhsejt járólapot és 8.000 m2 alumínium járófelületet a talajterhelés enyhítésére, és a sátrakban további 23.000 m2 dobogót használtak. A Szigeten 250 konténert telepítettek, kiszállítottak 40 kamionnyi építési állványt, és csak a technikát több mint 1 000 kamion hozza-viszi. 1 200 db mobil WC-vel, 600 db angol WC-vel és 2 kamionnyi wc papírral készülnek a szervezők, valamint több mint 500 zuhanyzó áll majd a fesztiválozók rendelkezésére.
A Sziget elhíresült arról is, hogy látványvilágában az egyik legizgalmasabb szerte Európában. Több mint 100 különböző művészeti alkotás, egyedi szobor és funkcionális térinstalláció díszíti a területet, 40 km-nyi fényfüzér ad egyedi világítást a fesztiválnak 20 000 izzóval és emellett 1000 lampion is díszíti majd a területet.
A Sziget biztonságát 1 200 őr és további 100 rendvédelmi személy védi. Felépül egy 600 fős egészségügyi bázis, dolgozik a Szigeten 300 tűzoltó, és egy 24 órában működő 20 fős vezetési törzs is, meteorológussal, tűzoltóval, a fegyveres erők képviselőivel, operátorokkal. A kommunikációt 500 db RH rádió biztosítja.
Fenntartható fesztiválozás
Az idei Sziget fesztivál továbbra is különös figyelmet fordít a környezetvédelemre, illetve a Green Sziget Center program helyszínén a klíma start-upok világába nyerhetnek betekintést a látogatók.
A fesztivál környezetvédelmi intézkedéseinek központjában a műanyag hulladék csökkentése, a víztakarékosság, valamint a Duna megóvása áll. A tavalyról már ismert re-pohár rendszer idén is folytatódik, ami azt eredményezi, hogy mintegy 1,5 millió egyszer használatos műanyag poharat fognak kiváltani a „többutas” poharak. Tavaly a „Don’t Suck – Ne szívd meg” szívószál-mentes kampány 600 000 darabbal, a felére csökkentette a szívószál használatot. A nagy sikernek köszönhetően idén egy továbbfejlesztett változattal igyekeznek még jobban csökkenteni ezt az arányt: már a szívószálak önkiszolgáló pultra helyezését sem támogatja a Sziget, illetve, a központi ártáblákra is felkerül a szívószál-mentes üzenet. Azok a látogatók, akik mégis ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból készült, 100%-ban újrahasznosítható alternatívával szürcsölhetik az italokat. A szívószálak mellett a vendéglátó helyek nem újrahasznosítható hulladékainak csökkentésére is különös hangsúlyt fektet a fesztivál. Az eddig bevezetett értékesítési szabályokon túl nejlonzacskót egyáltalán nem lehet forgalmazni, és az ételek kiadásakor lebomló tányérokat és evőeszközöket is használnak majd. A 2018-as szelektív gyűjtési program eredményességét a kézi takarítás fejlesztésével tervezik növelni, ennek érdekében 50 fő hulladékgyűjtő önkéntessel nő a humánerő kapacitás. A cél az 50%-os újrahasznosítási arány fenntartása és növelése. A fesztiválozók idén is ajándékokért cserébe válthatják be a szelektíven válogatott hulladékot a Green Sziget Centerben. Nem csak a felelős hulladékgazdálkodásra, de az eldobott csikkekre is ügyel a Sziget. Idén 50 000 darab mobil hamutartó kiosztását tervezik a fesztivál bejáratánál.
A fentiek mellett olyan külön PET gyűjtő aktivitások is megvalósulnak, amiket a Sziget a szponzoraival karöltve végez majd el, ahol a visszagyűjtött PET-ek újrahasznosítását is vállalta az adott partner.
A víztakarékosság idén is nagy figyelmet kap. A fesztivál egy speciális zuhanyzási idő csökkentési kampánnyal készül, amit 2018-ban kísérleteztek ki a fesztiválon. Minden zuhanyfülkét takarékos zuhanyzásra felhívó matricákkal látnak el. Ez akár már 20%-os vízmegtakarítást is eredményezhet. A fesztivál kreatív módon fogja felhívni a figyelmet a fesztivál területén elérhető vízvételi lehetőségekre is. A vízcsapok a szolgáltatási térképen is fel lesznek tüntetve és a vízlelőhelyeket embernagyságú vízcseppek jelölik. Az Eco Camping területén vákuum öblítéses ECO wc-ket telepítenek, melyekkel 85%-os vízmegtakarítás érhető el.
A Duna tisztán tartására is fontos szempont. A Sziget önkéntesei naponta tartanak majd közös szemétszedést, hogy a Sziget dunai partszakaszán ne juthasson hulladék a vízbe.
Feláll egy ún. Coca Cola Recycling Team is, egy 50 fős csapat, akik a pet és alu hulladékot gyűjtik és az ALDI áruházban pedig komposztálható zacskóban adják a termékeket, amiket leadva a komposztálóba kerülnek.
Mindezek mellett a Fesztivál idén bevezet egy új étkező blokkot, ahol a fenntartható táplálkozás kerül a középpontba. Ebben a blokkban alacsony CO2 kibocsátású ételeket – nem csak a vegán és vegetáriánus, hanem halat és csirkét – forgalmazó helyeket találhatnak a fesztiválozók. Az itt képződött konyhai hulladék a Szigetre kitelepült mobil komposztáló berendezésben kerül majd feldolgozásra, ahol a tervek szerint 100 m3-nyi ételmaradékot, lebomló csomagolást dolgoznak majd fel. Az itt készült humusz anyag az Óbudai Sziget rekultivációja során kerül felhasználásra a Főkert által. A mobil komposztáló mellett egy „látványlabor” is helyet kap, ahol a komposztálás folyamatát tudományos igényességgel mutatják be a látogatóknak.
Az energiahatékonyság érdekében a fesztivál önálló mérőórával szereli fel a kereskedelmi egységeket, és energiahatékonysági tanácsokkal látják el az üzemeltetőket. Az önkéntesek segítségével azt is figyelni fogják, hogy a javasolt intézkedésekből melyeket vezetik be.
Az ECO CAMPING POWERED BY E.ON a fesztivál tudatos kemping zónája, ahol a korábban már említett vákuumos WC-k mellett upcycling bútorokkal, közösségi reggelikkel, környezetbarát tisztítószerekkel teremtenek zöld kempinget a fesztiválozók számára. Tisztított ivóvízzel, újrahasznosított bútorokkal, az E.ON által biztosított napelemes áramtermeléssel és telefontöltőkkel, folyamatos szelektív hulladékgyűjtéssel és természetben lebomló takarítószerekkel készül a sátrazók fogadására idén is az EcoKemping az E.ON támogatásával. Az itt lakók megtapasztalhatják, hogy megújuló energiával és a környezetet nem terhelő alternatív megoldások használatával ugyanolyan kényelmes és teljes lehet az élet. Az E.ON Oázisban pedig zöld környezetben, igazi feltöltődést kínálva, napenergiával üzemeltetett telefontöltőkkel és wifivel várják a fesztiválozókat.
Több éves együttműködését folytatja a Sziget Fesztivál és a Dreher, az esemény hivatalos söreinek szállítása mellett több különböző helyszínen is találkozhatnak a márkával a látogatók. A bulizást idén is hivatalos sörként támogatja, a pihenést pedig a Dreher Chill Zónával segíti majd a gyártó. A nagyszínpad mellett a cseh sörök standján az idén már nem csak a PilsnerUrquell-t, hanem a megújult, prémium Kozelt is megkóstolhatják a fesztiválozók. A VIP részben kialakított Japán sarokban izgalmas Japán falatkákkal kedveskedik a vendégeknek az Asahi SuperDry, az alkoholmentes Dreher 24 pedig várja az aktív felfrissülésre vágyókat. A szervezők és a Dreher idén is közös fenntarthatósági programot hirdetnek: kizárólag repoharakba csapolják majd a sört, a visszajuttatott üres dobozokért pedig ajándékot adnak a látogatóknak.
ibis Music
Az idei év egyik újdonsága, hogy a fesztivál első napján, augusztus 7-én a Europe Stage, presented by ibis egy nemzetközi tehetségkutató döntőjének ad otthont. Az ibis új zenei programja, az ibis Music, egy teljesen új élményt nyújt és fokozott társadalmi interakciót biztosít a helyi közösséggel. Ez a 360 fokos aktiváció egy verseny, ami 44 intim mini koncertből áll, 17 ország ibis szállodáiban. A 2019-es Szigeten
pedig 9 feltörekvő előadó koncertezik majd, és közülük kerül ki a végső győztes akit az ibis Music zeneipari szakértőkből álló zsűrije választ majd ki.
Sziget SUPERAR program
Közös éneklésre hívja a Nagyszínpad hallgatóit a SUPERAR gyerekkórus. A SUPERAR program hátrányos helyzetű és menekült gyerekek számára biztosít ingyenes zenei oktatást, ezzel segítve beilleszkedésüket. Az interaktív koncerten a hallgatók közeli és távoli népek dallamát ismerhetik meg, megtapasztalva a kórus egyedi szellemiségét, sokszínűségének magával ragadó erejét. A nemzetközi SUPERAR szervezet magyarországi tevékenységének finanszírozását 2018 óta a Sziget biztosítja és kéri minden partnerét, meghívott vendégét, hogy támogassa őket. A Sziget alatt a bárokban adott borravalóból a Superar is részesedik, illetve a fesztivál során a szervezők igyekeznek minden sztárral bakelit lemezeket dedikáltatni, majd ezeket az ősz folyamán értékesíteni. Az akció teljes bevétele is a gyerekeké lesz.
A nemzeti lottótársaság két évtizede kiemelten kezeli a fogyatékossággal élő közösségek támogatását társadalmi felelősségvállalási programjaiban, amely érinti a legnagyobb hazai fesztiválokat is. Ennek jegyében a Szerencsejáték Zrt. és a Sziget Kft. számos kapcsolódó helyszíni aktivitással és szemléletformáló programmal várja a közönséget a Telekom VOLT Fesztivál és a Balaton Sound után a Sziget Fesztiválon is.
A közös munkának köszönhetően a mozgáskorlátozott lelátó mellett, a fogyatékossággal élő közönség számára fenntartott zárt kemping idén is megvalósul. A kemping keretében a sátrazási lehetőségeken túl, továbbfejlesztett akadálymentes mellékhelységek, fürdők és ability park is várja a kilátogatókat. Mindezek mellett a Mozduljunk ki! Egyesület konduktorokból és konduktor hallgatókból álló önkéntes csapata szakképzett asszisztenciát biztosít a kerekesszékes és/vagy mozgássérült fiatalok számára.
Karszalagos fizetés
Idén szintén a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten. A rendszer lényege, hogy a karszalagok RFID chippel lesznek felszerelve, így amellett, hogy minden belépési jogosultságot tartalmaznak (napok, kempingek, stb.) a fizetési funkciót is magukban foglalják. Ez a rendszer a heti és napijegyeseknél is egyaránt működik, és gyakorlatilag a Festipay fizetőkártyát váltja ki, ami ezáltal tulajdonképpen beépül a karszalagba. Így megszűnik a korábban a kártyáért fizetendő 500 forintos letét is, illetve a karszalag további előnye, hogy sorbanállás nélkül, a Sziget mobil-applikációján keresztül is fel lehet tölteni. Ez esetben a 300 forint feletti bennmaradó összeget automatikusan visszautalják a látogatóknak. Emellett természetesen egyérintéses (contactless) bankkártyákkal is lehet majd ugyanúgy fizetni, mint eddig és a bankkártyás és karszalagos fizetés mellett az erre alkalmas mobiltelefonokkal is kiegyenlíthetjük a számlánkat.
Sztárok kérték – mi teljesítjük
Az idei sztárfelhozatal kívánságlistáján különösképp izgalmas kérések nincsenek, de hosszas keresgélés után akadhatunk izgalmas dolgokra. A legtöbb zenekar évtizedekkel korábbi kommunikációs eszközöket használna: szinte mindegyik csapat kért budapesti képeslapot, felbélyegezve, amit a szállodából küldenek haza családnak, barátoknak. Az egyik banda pedig hozta a saját nyomtatóját, de olyan ódivatút, hogy a szervezők alig találtak festékpatront hozzá. Nagy sláger továbbá az illatgyertya, a levegőpárásító és a ruhagőzölő is. Környezettudatosság szintén alaptéma a zenekarok között: a kívánságok között van pl. 100%-ban lebomló wc papír vagy olyan kozmetikum, amit állatokon nem teszteltek. Az ételek közt sok a vegán- és vega étrend alapján leadott rendelés, a „furcsaságok” között pedig a lego minifigura, a szivárványszínű rózsa és a zenekar fényképével készült műpénz is megtalálható.