Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Szinte lehetetlen küldetésnek bizonyult a Toyotának, hogy tovább javítson a raliautóján

Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az FIA későn bevezetett szabályváltozásaira. Monte-Carlóban azonban kiderült, hogy jó munkát végeztek a mérnökök, mert kettős győzelemmel mutatkozott be a 2025-ös Toyota GR Yaris Rally1.

A tavaly, későn bejelentett szabályváltozások, amely a 136 lóerő extra teljesítményt biztosító plug-in hibrid hajtás elhagyását, a légszűkítő átmérőjének 36-ról 35 mm-re való csökkentését és a minimum tömeg 1260-ról 1180 kilóra való csökkentését írták elő 2025-re, arra kényszerítve a Toyotát, hogy jelentősen eltérjen az eredetileg tervezett fejlesztési tervétől a holtszezonban. Tom Fowler technikai igazgató szerint a csapatnak nagyon kevés ideje volt arra, hogy a január végi Monte-Carlo-ralira elkészüljön a fejlesztésekkel, de sikerült véghez vinni a bravúrt. Átdolgozták az 1,6 literes turbómotort és a váltót is, pedig eredetileg csak a differenciálművön akartak javítani – utóbbi fejlesztést be is fagyasztották, amikor kiderült, hogy idéntől nem lesz hibrid rendszer az autókban. 

„Maximum hat-nyolc hét volt hátra a szezonkezdetig, amikor rájöttünk, hogy a fejlesztési terveinken változtatni kell, és ennyi idő alatt sikerült új vezérműtengelyeket, új kipufogó-leömlőt és öt új sebességfokozat-áttételt készíteni” 

– nyilatkozta Fowler az Autosport c. szaklapnak. 

„Szoros együttműködésre volt szükség a motorfejlesztő részleg, a sebességváltó-fejlesztő részleg és a külső beszállítók között, hogy a fejlesztések időben megvalósuljanak. Ha összeírjuk, hogy normál esetben mennyi időbe telne a fogaskerekek, a leömlő és a vezérműtengelyek elkészítése, akkor azokkal a szállítási határidőkkel lehetetlen lett volna befejezni a munkát, így be kellett vetnünk néhány trükköt és kérnünk kellett pár szívességet, hogy sikerüljön”

– tette hozzá. 

De kitért a technikai szabályváltozások hatásaira is: 

„ha kisebb a szűkítő, akkor a motor karakterisztikája főleg a felső fordulatszám-tartományban változik, így fontosabbá vált az alacsonyabb fordulatszámon történő használat. Áthangolásra volt szükség, ezért az utolsó pillanatban felhasználtunk egy motorra vonatkozó fejlesztési jokert. A nyomaték nem változott sokat, de kevesebb lett a teljesítmény. Dolgoztunk ezen, és egy olyan motorfrissítő csomaggal mentünk Monte-Carlóba, amely igazodik az új szabályrendszerhez” 

– folytatta a technikai igazgató. 

„A másik nagy változás a sebességváltóban, a váltóáttételekben és hasonlókban van, ami a motorteljesítmény-változással van összefüggésben. Kétségtelen, hogy némi időt és energiát pazaroltunk el; a 2025-ös hibrid autóhoz írt eredeti fejlesztési menetrendhez képest már jó nagy lemaradásban vagyunk, ezzel együtt elégedettek lehetünk azzal, ahol most, a szezon kezdetén tartunk” 

– folytatta Fowler, akinek állítását igazolja, hogy a szezonnyitón Sebastian Ogier és Elfyn Evans kettős győzelmet aratott, Kalle Rovanperä pedig a negyedik helyen végzett, és a csapat a maximálisan szerezhető 60 pontot gyűjtötte be.

„Nagyon függ a körülményektől, de összességében nem sokkal” 

– válaszolta a technikai igazgató a Dirtfish ralis portál azon kérdésére, hogy mennyivel lettek lassabbak a tavalyi autókhoz képest az ideiek. 

„Kevesebb, mint egy másodperc a különbség kilométerenként. Szabad szemmel a lassulás észrevehetetlen” 

– folytatta. Az autók még az elektromos rásegítés nélkül is több mint 400 lóerősek, és az extrém tapadást adó, nagy leszorítóerőt generáló aero-csomagjuk is változatlan maradt. 

„Mérnöki szempontból nem hiszem, hogy túl sok leszorítóerő lenne most. Létezik egy iskola, amely azt mondja, hogy ha csökkented a leszorítóerőt, akkor növeled a látványt, de nem vagyok benne biztos, hogy ez igaz. A Rally1-es (a 2022-óta létező szabályrendszer) vagy 2017 és 2021 között épült autókról készült leglátványosabb felvételek pont a gyors versenyekről származnak, ahol az autók hihetetlen sebességgel mennek a kanyarokban. És ez a képességük alapvetően az aerodinamikából fakad, persze nyilvánvalóan a kormányzást végző pilótának is van némi köze hozzá” 

– mondta mosolyogva.

„Elég egyszerű volt eltávolítani a hibrid rendszert. Azonban az új minimális tömeg adott némi pluszmunkát. Hivatalosan 80 kilóval könnyebb lett az autó, de a szivattyúkkal, hűtőkkel, ventilátorokkal és egyebekkel együtt valószínűleg 100 kilót is eltávolítottunk belőle, így újra kellett gondolnunk a súlyelosztást, és egyes alkatrészek, ballasztok elhelyezését. A hibrid korszak kezdetétől fogva van ballaszt a GR Yarisban. Ugyanez nem mondható el az összes autóról, amely a szabályrendszer kezdetén, 2022-ben versenyzett ellenünk. Amit az új technikai szabályok bevezetésekor hangsúlyozni szoktak, az az, hogy mindenki számára ugyanazok az előírások. Valójában ez nem teljesen igaz, hiszen a kiindulópontok különböztek, például a különböző autókban tavaly eltérő mértékű ballasztok voltak” 

– tette hozzá.

„Oldalnézetből nem sokat változott” 

– válaszolta Fowler a GR Yaris külső változásait firtató kérdésre. 

„Az itt lévő hűtőnyílások nem csak az akkumulátor miatt kellettek. Még mindig megvannak, de kisebbek, mint korábban. Szükségünk van rájuk a hátsó fékek és az erőátvitel hátsó részeinek hűtése miatt. A hátsó lökhárító pedig teljesen zárttá vált. Ahol eddig az akkumulátor ventilátorait, hűtőit és egyéb részeit láthattunk, az a rész most le van zárva, mert már nincs ott semmi, ahonnan ki kéne szívni a levegőt. A szezon előrehaladtával lesznek még változások az autón, de egyelőre elégedettek vagyunk”

 – tette hozzá.

Fotók: Autosport.com., Toyota Gazoo Racing

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!