Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Szinte ingyen mehetnek szabadegyetemre fiatal felnőttek


Kritika és felelősség lesz a témája a nyári kurzusnak, április végéig lehet jelentkezni

Augusztus 21. és 27. között Csórompusztán, a Balaton-felvidéken rendezik meg azt a Szabadegyetemet, amely egy civil szerveződés keretében az Erasmus+ támogatásával jön létre. A táborban mintegy hetven fiatal kaphat helyet, akik egy nem mindennapi feladatban is részt vehetnek.



Kritika és felelősség a címe annak a szabadegyetemi kurzusnak, amelyet augusztusban rendeznek meg Csórompusztán. Az Erasmus+ támogatásának hála, a 15 ezer forintos heti ellátás nem szabható meg a hallgatók, egyetemre készülők vagy épp frissen diplomázott fiataloknak. Jelentkezni azonban fontos időben, április 30-ig, ugyanis a helyek korlátozottak.

„ 70 résztvevőt most támogatottan részt venni a táborban. Célunk, hogy minden régióból jöj emberek, mert utána jöhetnek egy társadalmi projekt végrehajtására Budapesten kívüli vidéki városban. Ez lesz a kiválasztás fő szempontja is” – mesélte Czabán Samu, a Szabadegyetemet szervező Szájensz Szeánsz tagja.

Számos tudományágat érintenek

A tábor témája a kritika és a felelősség lesz ugyan, de rengeteg tudományágat érintenek majd a kötetlen beszélgetések, projektmunkák és műhelyviták.

„ A Kritika és Felelőség Kritika részében én a legjobban tartom fontosnak, hogy az embereket olyan készségekkel fel, amin keresztül jobban meg tudja fogni a körülöttük lévő ruházkodó világot. Egy napilap egy heti termében több információ van, mint amivel egy ember a XVI. században egész életében találkozott. Óriási információban élünk, adatokkal, tényekkel, tévhitekkel bombáznak, nekünk pedig egyre nehezebb tájékozódni, és látni: na most akkor mi van? Sokszor a tudomány ezekben tud kapaszkodót adni” – tette hozzá Czabán Samu, aki maga is egyetemista, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar PhD jelöltje.

Czabán Samu kutatási területe a jog és pszichológia, jelenleg pedig kognitív torzításokkal foglalkozik az igazságszolgáltatásban, illetve a modern pszichológiai viselkedésirányítási technikák jogi szabályozásával.



Ezért fontos a szabad oktatás

A szervező azt is elárulta, miért tartja fontosnak, hogy a fiatalok egy szabadabb, kötetlen formában ismerkedjenek a tudományokkal és egymással, hogy ezzel közösen juthassanak olyanokra, amelyek előbbre vihetik a társadalmat.

„ Nem azért könnyű fiatal korunkban barátságokat kötni, mert akkor fogékonyabbak vagyunk rá, hanem azért, mert több ilyen strukturált, összezárt közösségi helyzet van, míg a középiskola végével szinte semmi. Talán a munkahely ilyen még, de azok is átalakulóban vannak a home office-szal egy félig virtuális közösség felé. Elmagányosodott, atomizálódott világban élünk, ami nagyon ellentmond az alapvetően szűk törzsi keretek között kifejlődött, mindig közösségben élő emberi léleknek. Én pont ezért szeretném, ha a már egyetemen végzett, fiatal dolgozó generáció, akinek hiányzik ez a fajta közeg, vissza tudjon jönni kicsit, és egy projekt erejéig szervezett közösséget kaphasson. Direkt ezért kicsit tágabb a korhatár, és nem kötődik hallgatói státuszhoz” – magyarázta Czabán Samu.

Pszichológiával az önazonosságért

A táborban fontos szerepet kap majd a pszichológia is, ami Czabán Samu szerint azért is fontos, mert jelenleg nem szerepel a közoktatásban, holott hatalmas szükség lenne rá, hogy önazonos felnőttek kerüljenek ki a középiskolákból, majd esetleg az egyetemekről.

„ Próbálunk tartalmilag nagyon sok témát behozni. A pszichológia szerintem kiemelten fontos, mert egyrészt nagyon népszerű tudomány, a legtöbb nem fikciós könyv a boltokban láthatóan valamilyen önismereti, pszichológiai témát mutat be. A pszichológia jelenleg nem tapasztalja meg a közoktatást, pedig nagyon fontos lenne, hogy az emberek egy átfogó képpel rendelkezzenek önmagukról” – tette hozzá a Szabadegyetem egyik főszervezője.

De mit jelent pontosan a szabadegyetem?

“ Az egyetem része talán egyértelműen, azt jelenti, hogy egy olyan közösségről van szó, amit a tudás izgalma, szeretete, létrehozása mozgat. Hogy miért “szabad”, az már bonyolultabb. Szabad, mert minden 18-32 év közötti ember jelentkezhet: nem kell megfelelni a formális oktatásban elvárt követelményeknek, mint a felvételi vagy az érettségi. Szabad, mert kötetlenebb a formája: egy táborban vagyunk közösen, ahol választhatunk a programok közül, este bulizhatunk kapcsolódhatunk, stb. És szabad, mert nem frontális oktatási módszerekben hisz, amiben egy passzív hallgató és egy oktató áll egymással szemben.

Már a hallgató szó maga is egy olyan szerkezetet ír le, amiben valaki beszél, a másik pedig csak némán befogad. Nálunk ehelyett aktív résztvevők vannak. Tehát a tudás nem megkérdőjelezhetetlenül áramlik egy „tudományos” autoritástól a befogadó felé, hanem közösen és kritikusan gondolkodunk. Inkább együtt hozzuk létre a tudást, mint átadjuk azt. Hisszük, hogy az egész oktatás torz képe önmagának a szabadság effajta megléte nélkül. Nem jó, ha van egy kérdés, amire a diáknak piros pontért tudnia kell a „választ”. Szerintünk ez egy rossz sémát ad át egy fiatalnak arról, hol a helye a világban és hogyan „működnek a dolgok az életben”. Sok elmélet magyarázza a világot, és ezek ütközése a tudományos haladás motorja. Miért várjuk el tehát, hogy a diák egy tanulási helyzetben ne szállhasson be a versenybe és kérdőjelezhesse meg az oktatót?” – fejtette ki Czabán Samu.