Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Szétaprózott digitalizáció

Nem az egyes területek legjobb megoldásait kell megkeresni

Az üzleti folyamatok és a kapcsolódó adminisztráció automatizálása és digitalizálása, a saját adatvagyon kiaknázása nyilvánvalóan versenyelőnyt jelent, gyorsítja a folyamatokat és csökkenti a hibalehetőségeket. A cégek azonban hajlamosak elfelejteni, hogy mindez az előny csak akkor jelentkezik, ha az egyes folyamatok és automatizmusok egymással is képesek együttműködni. A jelen gazdasági környezet fokozódó versenyképességi nyomása gyakoribbá teheti a nem eléggé átgondolt fejlesztéseket ‒ hívja fel a figyelmet a magyarországi BDO Solutions üzletága.

A European Investment Bank “Who is prepared for the new digital age?” elemzése szerint a cégek számára komoly előnyt jelent a digitalizáció. Ez egy általános igazság, miközben az egyes digitalizált cégek hatékonysága között egy szegmensen belül is nagy különbség van. Az üzleti automatizáció és digitalizáció évek óta tartó térnyerését a Covid-járvány a munkaerőhiány és a jelenlegi világpolitikai helyzet is gyorsítja, de ezzel megnőtt az esélye annak is, hogy az egyes feladatokra kiválasztott rendszerek hatása a működésre összességében elmarad a várttól ‒ hívták fel a figyelmet Nagy Rita, a BDO Solutions üzletágának vezetője és munkatársa, Kemp Dániel IT-szakértő.

A vállalat egészére kiterjedő üzleti automatizációs folyamatok helyett a „quick-win” áll általában a szemlélet középpontjában, az elmúlt években pedig kezelhetetlen számú megoldás jelent meg a piacon azzal az ígérettel, hogy egy területet a legjobban digitalizálnak ‒ ez némelyikre szükségszerűen igaz is. A vállalati digitalizáció során azonban nem az a „feladat”, hogy minden egyes területre megtaláljuk a legjobb megoldást ‒ mutat rá Kemp Dániel. A vállalatok működése nem párhuzamos folyamatokból áll, ezért azt ekképpen modellezni is hiba. Az emberek mindenhol együtt dolgoznak, tudást és adatokat osztanak meg egymással. Az átfogó koncepció nélkül, „organikusan” kialakult IT struktúrában ez az információáramlás gyakran csak manuális átadással történhet, mert a különálló eszközök nehézkesen kommunikálnak, a tulajdonosok pedig időt és pénzt veszítenek ahelyett, hogy élveznék a digitalizáció előnyeit. A dolgozók már nem Excelben gyűjtik például a termelési adatokat, de újabb táblázatokat készítenek, hogy át tudják adni azokat egy másik részlegnek. Sok cégnek még a 2018-ban bevezetett Online Számlarendszerben rejlő lehetőségeket sem sikerült teljesen kiaknáznia. Kifejezetten gyakori például a pénzügyi részlegeknél, hogy tele vannak szervezeti egységeken átnyúló üzleti folyamatokkal, akár ezekhez társuló különálló automatizmusokkal is. A sok okos megoldás között azonban rengeteg potenciál elvész, a költségek pedig csak nőnek.

Optimális esetben először a vállalat végponttól végpontig terjedő, átfogó digitalizációs stratégiája készül el egy szakértő támogatásával, a céges folyamatok és az információáramlás ismeretében, és csak ezt követik tervezett sorrendben a különböző digitalizációs fejlesztések. A helyzet azonban többnyire nem ez ‒ emelte ki a BDO Solutions üzletágának vezetője. A vezetők gyakran csak akkor kérnek segítséget, amikor az elköltött milliók és a beszerzett rendszerek nem hozták meg a várt hatásokat. Ilyenkor már nem válasz, hogy „kezdjük az elejéről”. Tapasztalatainkra építve, éppen az ilyen helyzetekre fejlesztettük ki például pénzügyi területen egy webalkalmazást, ami képes harmonizálni a meglévő rendszereket, újra visszazárva a palackba a manuális adminisztráció szellemét és biztosítani az egyes alkalmazásokból korábban remélt előnyöket ‒ mondta Nagy Rita.

Gyakori, az is, hogy egy cégnél a tartalomkezelő, dokumentumkezelő, vagy az ERP rendszertől várják, hogy kitöltse a részrendszerek közötti kommunikációs hézagokat, de általában hiába. A dokumentumkezelő nem tud mit kezdeni a nem dokumentum formátumú adatokkal, a klasszikus ERP megoldások pedig ritkán képesek idegen alkalmazásokat integrálni, vagy önmagukban lefedni minden digitalizációs igényt. Ugyanígy nem elegendő a korábbi manuális folyamatok szimpla tükrözése sem, mert ezzel elveszthetjük az automatizációban rejlő lehetőségeket. A digitalizáció csak akkor hasznos, ha a nap végén sokkal több feladatot tudtunk elvégezni, mint korábban, ezért a fogalom elsősorban nem új szoftverek vagy hardvereszközök beszerzését jelenti, hanem egy gondolkodásmódot ‒ mutattak rá a szakemberek.