Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Szakmai és civil szervezetekkel egyeztetett az M1-es metró jövőjéről a BKK

Az M1-es metróvonal tervezett fejlesztéséről egyeztettek a résztvevők a Mobilitási Témacsoport legutóbbi, január 30-i ülésén, ahol a BKK szakemberei bemutatták az állomások akadálymentesítését, a vonal meghosszabbítását, a pályaszerkezet megújítását, valamint a korszerű biztonsági és irányítástechnikai rendszerek telepítését is magában foglaló korszerűsítés részleteit. A szakmai és civil szervezetek képviselői többek között az opciós meghosszabbítások és a liftek kapcsán is elmondták észrevételeiket, aggályaikat és javaslataikat. A felújítás megtervezése az ahhoz szükséges – tervezetten európai uniós – forrás rendelkezésre állása esetén valósulhat meg.

Idei első ülését tartotta január 30-án, csütörtökön a Mobilitási Témacsoport: napirendjére egy jelentős – tervezés előtt álló – beruházás, az M1-es metróvonal, vagyis a Millenniumi Földalatti Vasút fejlesztése került. Budapest egyik legrégebbi és legjelentősebb közlekedési eszközének legutóbbi felújítása 1995-ben volt, az azóta eltelt három évtized, az elhasználódás és a technológiai fejlődés ismét szükségessé teszi a korszerűsítését.

Meghosszabbítás, akadálymentesítés, javuló kapcsolatok

A BKK munkatársai bemutatták a tervezési alapfeladat, valamint az opciók részleteit, kiemelve azokat, amelyek kedvező hatással lesznek a fővárosban közlekedők mindennapjaira. Közéjük tartozik többek között

  • az M1-es metróvonal északkeleti irányú meghosszabbítása az M3-as autópálya bevezető szakasza mellett a Kassai térig (opciósan a Marcheggi hídig);
  • a Vörösmarty tér és a Mexikói út közötti szakasz (műemlékvédelmi követelményeknek megfelelő) felújítása, beleértve a megállók akadálymentesítését, valamint
  • az 1-es villamos elérése és a kapcsolódó járatok elérhetőségének javítása.

A civil és szakmai szervezetek érdeklődésének középpontjában az állt, hogy

  • a vonal korszerűsítése – a szükségszerű felújításon felül – milyen további előnyökkel jár majd (különös tekintettel annak műszaki adottságaira);
  • a felújítás szorosan összefügg és kölcsönhatásban van az életciklusuk végéhez közeledő járművek sürgető cseréjével (ez azonban egy különálló, a BKV Zrt.-hez tartozó projekt);
  • az akadálymentesítéshez szükséges liftek korszerű, üvegfalú, vagy a kisföldalatti eredeti arculatához jobban illeszkedő szerkezetek lesznek-e (ez további vizsgálatokat igényel).

Érvek és ellenérvek a Vigadó téri meghosszabbításra

A tervezési alapfeladatok mellett két opciós feladat szerepel az IKOP Plusz program keretében európai uniós támogatásra benyújtott pályázati anyagban: az egyik a vonal Vörösmarty tér–Vigadó téri, a másik pedig a Kassai tér–Marcheggi hídi meghosszabbítása. A Mobilitási Témacsoport ülésén ezek is szóba kerültek.

  • A civil szervezetek kifejezték, hogy több érv szól a Vigadó téri meghosszabbítás ellen, mint mellette, ezért azt javasolták, hogy a feladat opciós elemként se legyen a tervezési szerződés része. Az előzetes vizsgálatok rámutattak: a meghosszabbítás a jelenleginél jobb átszállási kapcsolatot biztosítana a 2-es, a 2B és a 23-as villamoshoz, de megvalósítása a világörökségi helyszín, a szükséges közműkiváltások és köztérépítési feladatok miatt olyan költséges lenne, amely nincsen arányban a projekt várható előnyeivel.
  • Az M1-es metróvonal Kassai téren túli, Marcheggi hídig történő meghosszabbítása kapcsán több kérdés felvetődött, de ezek többségére csak akkor lehet minden részletre kiterjedő válaszokat adni, ha már világosan látszik, hogy mi lesz a rákosrendezői terület sorsa.

Európai uniós forrásból valósulhat meg a tervezés

Az M1-es metróvonal felújításának tervezése IKOP Plusz forrásból, a fővárosi kötöttpályás előkészítési projektek keretében valósulhat meg európai uniós támogatással. A BKK már 2024 februárjában – három villamosprojekttel együtt – benyújtotta az erre vonatkozó támogatási kérelmét. Annak elbírálásáig a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indíthat a tervező kiválasztásra. Jelenleg a műszaki tartalom bemutatása és egyeztetése zajlik az érintett partnerek bevonásával. A jövőbeli kivitelezéshez külön forrás bevonása szükséges.

Európa első földalatti vasútjára jelentős korszerűsítés vár, ennek meghatározó szakasza a tervezés. A kiviteli tervekre váró beruházás legfontosabb elemei

  • a vonal meghosszabbítása északkeleti irányban;
  • az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint
  • a vonal akadálymentesítése.

Ezzel párhuzamosan a BKV Zrt. feladata a járműcsere előkészítése, ennek azonban még nincs meg a pénzügyi forrása.

Miért jött létre a Mobilitási Témacsoport?

A 2024-ben megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A BKK arra törekszik, hogy a felvetődő kérdéseket minél több szempontból megvitassa a felekkel. Ezzel a lépéssel a társaság a közös megértést és a későbbi döntések elfogadottságát segíti elő.

A Mobilitási Témacsoport munkájában való részvétel regisztrációhoz kötött, ennek feltételeiről ezen az oldalon lehet bővebben olvasni.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!