Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Svájc engedélyezte az önvezető technológiát

Március első napjától az autóvezetők használhatják az önvezető technológiát a svájci autópályákon, és elengedhetik a kormányt. A kormány szerint azonban készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást – írja a Swissinfo.

Az alpesi ország Szövetségi Tanácsa által elfogadott rendelet, kimondja, hogy márciustól kezdve a gépkocsik automatizált parkolása is megengedett lesz anélkül, hogy a járműben sofőr tartózkodna – de csak az erre kijelölt parkolóhelyeken és parkolóházakban.

Lehetőség lesz arra is, hogy a vezető nélküli járműveket meghatározott, engedélyezett útvonalakon használják. Ezeket azonban egy irányítóközpontból egy kezelőnek kell felügyelnie. Ha a jármű nem képes magától megoldani egy helyzetet, a kezelőnek kell vezetési manővert javasolnia.

A svájci kantonok feladata lesz a vezető nélküli útvonalak jóváhagyása.

A vezető nélküli járművek különösen vonzóak lehetnek az áruszállítás területén rövid távolságok esetén – állítja a Szövetségi Tanács. Hangsúlyozza azonban, hogy az automatizált rendszerekkel ellátott járművekhez szükséges jóváhagyás szükséges. Emellett a gyártóknak „átfogóan be kell mutatniuk”, hogyan garantálható a „közúti biztonság és a forgalom áramlása”.

dasblog

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!