Sony World Photography Awards

SZAKMAI VERSENY, DÖNTŐSÖK ÉS SHORTLISTEK
● A Sony World Photography Awards kihirdette a 2025-ös profi versenyének döntőseit és shortlisteseit.
● A fotós projekteket a technikai tudás mellett a narratíva sajátos megközelítése alapján értékelték.
● Az év fotósa díjat április 16-án, egy különleges londoni gálaesten hirdetik ki.
● 2025 díjazott fotóinak kiállítása április 17. és május 5. között lesz megtekinthető a Somerset House-ban.
A Sony World Photography Awards bejelentette a 2025-ös profi kategória 30 döntős és shortlistes fotósát. Az idén 18. alkalommal megrendezett profi verseny a kiemelkedő munkákat díjazza, a technikai tudás mellett a narratíva kreatív megközelítését figyelembe véve.
Az idei verseny során több mint 200 ország több mint 419 000 pályamunkáját értékelték.



A 10 kategória 30 döntőséből választják ki a győzteseket, akiket április 16-án egy különleges ünnepségen jelentenek be Londonban. Ugyanezen az esten választják ki a kategóriagyőztesek közül az Év fotósa cím nyertesét. Az Év fotósa a 25 000 dollár pénzjutalom és a Sony digitális képalkotó eszközeinek választéka mellett lehetőséget kap arra is, hogy munkáját önállóan mutassa be a jövő évi londoni Sony World Photography Awards kiállításon.
Az idei szakmai verseny díjazása egy új elemmel bővül: a 10 kategória győzteseit meghívják Londonba egy napra, ahol az iparág kulcsembereivel vehetnek részt egy személyre szabott workshopon. A különböző kereskedelmi és intézményi tapasztalattal rendelkező szakértők speciális útmutatást nyújtanak a fotósoknak, hogy miként bővíthetik tovább platformjukat, és hogyan találhatnak új lehetőségeket munkájuk bemutatására.
A kortárs japán fotográfiai szcéna kreativitását és dinamizmusát hangsúlyozva a 2025-ös pályázat egyben a Japan Professional Award első kiírását is jelenti, amely a szakmai versenyben részt vevő japán fotósok legjobbjait ismeri el.
A döntősök és a shortlistes fotósok munkáiból készült válogatás először a Sony World Photography Awards 2025 kiállítás részeként látható a Somerset House-ban 2025. április 17. és május 5. között, majd ezt követően számos más helyszínen is feltűnik.
A zsűri képviseletében Monica Allende, a zsűri elnöke így nyilatkozott: „Nagy hatással volt ránk a 2025-ös pályázatra benyújtott munkák ereje és sokszínűsége. Mindig igazi kihívás kiválasztani a shortlisteseket és a döntősöket, főleg, mert zsűritagként rengeteg életerős és inspiráló pályaművet láthattunk.
A zsűri nevében szeretnék gratulálni a szakmai pályázat minden kiválasztott alkotójának. A beküldött munkák nagyfokú egyediségről és páratlan látásmódról tesznek tanúbizonyságot, arról nem is beszélve, hogy korszakalkotó történeteket keltenek életre. A közösségépítéstől kezdve a kollektív emlékezet feltárásán át a hagyományokat megkérdőjelező emberek erőt adó történeteiig ezek a munkák számtalan nézőpontot mutatnak be. Továbbá szeretném megköszönni a zsűri tagjainak idei gondos mérlegelését és alapos választását.”
ÉPÍTÉSZET ÉS DESIGN
Az Andre Tezza készítette Twilight in San Ignacio című alkotás a belizei népi építészet ellenálló képességét vizsgálja, olyan otthonokat bemutatva, amelyek úgy épültek, hogy mindenképp ellenálljanak a trópusi éghajlat kihívásainak. Owen Davies (Egyesült Királyság) LIGHT/MASS című munkája az Egyesült Államok látszólag „idegen” városi tájait vizsgálja, atipikus geometriájú monumentális épületekre összpontosítva. Ulana Switucha (Kanada) Tokyo Toilet Project című munkája egy olyan kezdeményezést dokumentál, amelynek keretében vezető építészek által tervezett modern nyilvános illemhelyek épülnek.
KREATÍV
Irina Shkoda (Ukrajna) az I Am Here for You című fényképén az adott és kapott vendégszeretet dinamikáját taglalja, saját, menekültként szerzett tapasztalataiból merítve. Julio Etchart és Holly Birtles (Egyesült Királyság) Reclaiming the Truth című munkája az intézményi műtárgygyűjteményeket és a kurátori tevékenységet vizsgálja posztkoloniális szemszögből. Rhiannon Adam (Egyesült Királyság) a dearMoon misszió személyes történetét meséli el, amelyben részt vett volna, kifejezve, hogy a misszió lemondása milyen módon zavarta meg az életét és a munkáját.
DOKUMENTUMFILM-PROJEKTEK
Alex Bex (Franciaország) Memories of Dust című sorozata a cowboy vizuális szókincsén keresztül a férfi archetípus új bemutatási módjait vizsgálja. Florence Goupil (Peru) The Whisper of Maize című sorozata a kukoricának a latin-amerikai hagyományokban betöltött központi szerepét mutatja be, nemcsak alapvető élelmiszerként, hanem mint a kulturális és vallási kifejezés médiumát is. Toby Binder (Németország) a nagypénteki megállapodás után született fiatalok életén keresztül dokumentálja az észak-írországi Belfast társadalmi életét formáló mély szakadékokat.
KÖRNYEZET
Cristóbal Olivares (Chile) a fényszennyezésnek az Atacama-sivatag éjszakai égboltját megfigyelő csillagászcsapatokra gyakorolt hatását térképezi fel. Maria Portaluppi (Ecuador) projektje a guayanquili természetvédelemmel foglalkozik: a gondozásukban lévő állatok portréin keresztül a Sacha Mentőalapítvány által végzett munkára világít rá. Nicolás Garrido Huguet (Peru) az Alquimia Textil című munkájában María Lucía Muñoz kutatóval és divattervezővel együttműködve a cuscói Chincheróban élő pumaqwasini kézművesek hagyományos textilfestési technikáit mutatja be, a fotókon láthatóan és texturálisan ruhába szivárgó festéket tükröző fényfoltokkal.
TÁJ
Lalo de Almeida (Brazília) Apocalypse című munkája a szárazság, az erdőirtás és az erdőtüzek okozta pusztítást térképezte fel Brazíliában 2024-ben, a legmelegebb évben. Mischa Lluch (Spanyolország) Fading című sorozata a kortárs amerikai külváros felszíne alatti magányt és elszakadást idézi fel, hátborzongató csendességű képeket alkotva. Seido Kino (Japán) gondosan kombinálja az archív képeket a kortárs japán tájakkal a kortárs kép felszíne alá hatolva, hogy feltárja, hogyan alakultak a városok és falvak az idő múlásával, és hogyan kapcsolódnak a jelenkori kihívások a múlthoz.
PERSPEKTÍVÁK
Giovanni Capriotti (Olaszország) a kanadai történelmet az első nemzetek közösségeinek szemszögéből vizsgálja, az idősek és a generációkon átívelő traumával élő emberek bevonásával. Laura Pannack (Egyesült Királyság) azokat a mindennapi veszélyeket és akadályokat örökíti meg, amelyekkel a gyerekek az iskolából hazafelé vezető úton szembesülnek Fokváros bandák által uralt Cape Flats területén. Valentin Valette (Franciaország) Ashes of the Arabian’s Pearl című munkája az ománi szultánság gazdasági növekedéséből fakadó társadalmi változásokat figyeli meg, a kétkezi munkásokra és a gazdaságot fellendítő vállalkozókra fókuszálva.
PORTRÉ
Gui Christ (Brazília) M’kumba című munkája az afro-brazil közösségek ellenálló képességét mutatja be a helyi vallási intoleranciával szemben, és a spiritualitás és a vallási identitás kifejezésének hagyományát. Raúl Belinchón (Spanyolország) azokat a fiatal önkénteseket fotózza, akik a 2024-es őszi valenciai árvíz idején a házak takarításában, az utcák megtisztításában és az életmentő felszerelések szállításában segédkeztek. Tom Franks (Egyesült Királyság) The Second című sorozata betekintést nyújt a fegyvertulajdonosok és lőfegyvereik összetett kapcsolatába az Egyesült Államokban, személyes vallomásaikat felhasználva a kulturális jelenség szemléltetéséhez.
SPORT
Antonio López Díaz (Spanyolország) olyan feltörekvő csádi tornászok történetét meséli el, akik elszántságukkal ösztöndíjat nyertek, és végül a 2024-es olimpiai játékokra való kijutásért versenyeztek. Chantal Pinzi (Olaszország) Shred the Patriarchy című műve azokat az indiai nőket ünnepli, akik a gördeszkázás gyakorlásával felforgatták a nemi sztereotípiákat és áttörték a korlátokat. Michael Dunn (Bolívia) két golfért rajongó nő tipikus hétfői napját vizsgálja; minden héten elhagyják megszokott munkahelyi szerepüket, hogy a bolíviai chola hagyományos ruházatát viselve játszhassanak.
CSENDÉLET
Alessandro Gandolfi (Olaszország) csendéletfotókkal illusztrálja az Északi-tenger árapályzónája, a Watt-tenger törékeny ökoszisztémáját, bemutatva annak egyedülálló jelentőségét európai ökológiai fenntarthatósági szempontból. K M Asad (Banglades) a Sheikh Hasina által a kormányzása idején felállított falfestményeket ábrázolja, dokumentálva, hogy a politikai hatalom ezen jelképeit hogyan törölték és bontották le a 2024-es száműzetését követően. Peter Franck (Németország) Still Waiting című munkája az események közötti határterekre utal, vagyis a küszöbökre, „ahol az idő mintha megnyúlna”.
ÉLŐVILÁG ÉS TERMÉSZET
Kevin Shi (Egyesült Államok) a jegesmedvék és az emberek egyre közeledő együttélését mutatja be a kanadai Churchill városában. Pascal Beaudenon (Franciaország) festői képei egy pézsma ökörcsordát mutatnak be, nyomon követve viselkedésüket, amint szorosan csoportosulnak, hogy szembenézzenek a zord téllel. Zed Nelson (Egyesült Királyság) Anthropocene Illusion című projektje azt dokumentálja, hogy az emberek hogyan közvetítik a természeti világhoz fűződő kapcsolatukat, mesterséges természetélményeket teremtve a gyorsan változó éghajlat és a csökkenő biodiverzitás közepette.
JAPÁN SZAKMAI DÍJ
Az új Japan Professional Award kategóriában a győztes mellett olyan japán fotósokat ismernek el, akik kiemelkedő munkákat küldtek be a profi versenyre. A Japan Professional Award első díjazottja Noriko Hayashi lett Life at the Crossroads: Midwives in Afghanistan című projektjéért, amely a tálib rezsim alatt dolgozó afgán bábák fáradságos munkáját és kitartását dokumentálja.
A londoni kiállításon és az éves könyvben bemutatott alkotása mellett Noriko Hayashi a Sony digitális képalkotó berendezését is elnyeri, valamint lehetőséget kap arra, hogy még ebben az évben bemutassa munkáját a tokiói Sony Imaging Gallery Ginzában. A shortlistre került fotósok: Miku Yokoyama (építészet és design), Seido Kino (tájkép), Shinya Masuda (csendélet) és Shunta Kimura (környezet).
A PROFI VERSENY DÖNTŐSEI ÉS SHORTLISTESEI
ÉPÍTÉSZET & DESIGN Döntősök Andre Tezza, Brazília Owen Davies, Egyesült Királyság Ulana Switucha, Kanada Shortlist Alejandro Fernández-Llamazares Vidal, Spanyolország Maciej Leszczynski, Lengyelország Márton Mogyorósy, Magyarország Miku Yokoyama, Japán Peter Franck, Németország Yu Ting Lei, Kína | KREATÍV Döntősök Irina Shkoda, Ukrajna Julio Etchart & Holly Birtles, Egyesült Királyság Rhiannon Adam, Egyesült Királyság Shortlist Alice Poyzer, United Kingdom Carolina Krieger, Brazília Giorgia Lisi, Olaszország Mariana Greif, Uruguay Valentina Fusco, Olaszország Yinna Higuera, Kolumbia | DOKUMENTUM Döntősök Alex Bex, Franciaország Florence Goupil, Peru Toby Binder, Németország Shortlist Alessandro Grassani, Olazország Alfredo Bosco, Olaszország Caroline Gutman, Egyesült Államok Da Yang, Kína Giovanni de Mojana, Olaszország Jodi Windvogel, Dél-Afrika Noriko Hayashi, Japán |
KÖRNYEZET Finalists Cristóbal Olivares, Chile Maria Portaluppi, Ecuador Nicolás Garrido Huguet, Peru Shortlist Daniele Vita, Olaszország Kasia Strek, Lengyelország Matteo Bastianelli, Olaszország Per-Anders Pettersson, Svédország Shunta Kimura, Japán Skander Khlif, Tunézia | TÁJKÉP Döntősök Lalo de Almeida, Brazília Mischa Lluch, Spanyolország Seido Kino, Japán Shortlist Dudu Roth, Izrael Francisco Gonzalez Camacho, Spanyolország Gunnar Knechtel, Németország Javi Parejo, Spanyolország Kazuaki Koseki, Japán Lorenzo Poli, Olaszország Masood Talebi, Irán | PERSPEKTÍVÁK Döntősök Giovanni Capriotti, Olaszország Laura Pannack, Egyesült Királyság Valentin Valette, Franciaország Shortlist Bárbara Monteiro, Portugália Carlos Folgoso Sueiro, Spanyolország Jed Bacason, Fülöp-szigetek Lea Greub, Németország Lina Czerny, Németország Lorraine Turci, Franciaország Mauricio Holc, Argentína |
PORTRÉ Döntősök Gui Christ, Brazília Raúl Belinchón, Spanyolország Tom Franks, Egyesült Királyság Shortlist Alena Grom, Ukrajna Cletus Nelson Nwadike, Svédország Constance Jaeggi O’Connor, Svájc Ivan Ryaskov, Kazahsztán Jean-Marc Caimi & Valentina Piccinni, Olaszország Niccolò Rastrelli, Olaszország Stas Ginzburg, Egyesült Államok | SPORT Döntősök Antonio López Díaz, Spanyolország Chantal Pinzi, Olaszország Michael Dunn, Bolívia Shortlist Matthew Joseph, Egyesült Királyság Mihaela Ivanova, Bulgária Robin Tutenges, Franciaország Svenja Wiese, Németország Tanara Stuermer, Brazília | CSENDÉLET Döntősök Alessandro Gandolfi, Olaszország K M Asad, Banglades Peter Franck, Németország Shortlist Amanda Harman, Egyesült Királyság Elaine Duigenan, Egyesült Királyság Li Sun, Kína Miriam Bräutigam, Németország Oded Wagenstein, Izrael Rui Caria, Portugál Shinya Masuda, Japán |
WILDLIFE & NATURE Döntősök Kevin Shi, Egyesült Államok Pascal Beaudenon, Franciaország Zed Nelson, Egyesült Királyság Shortlist Amit Eshel, Izrael Brent Stirton, Dél-Afrika Efrain Sueldo, Egyesült Államok James Wylie, Egyesült Királyság Marielle van Uitert, Hollandia Melina Schildberg, Németország Thomas Nicolon, Franciaország |
A JAPÁN SZAKMAI DÍJ GYŐZTESE ÉS SHORTLISTESEI
- Nyertes
- Noriko Hayashi
- Shortlist
- Miku Yokoyama
- Seido Kino
- Shinya Masuda
- Shunta Kimura