Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Soha el nem múló kérdés; Lesz-e új Peugeot 205 GTI?

A Peugeot 205 GTI hiánya azóta fáj sok autórajongónak, amióta nagyjából három évtizede beszüntették a gyártását.

A gazdasági kényszerek, az SUV-k megállíthatatlannak látszó terjedése és a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt sokáig úgy tűnt, soha többé nem lesz 205 GTI. Ám talán mégis van remény…

Ha a Peugeot lenne a Rolling Stones, akkor a 205 GTI valószínűleg a híres rockbanda Satisfaction című száma lenne. S ha a dal a koncert setlistjében nincs is benne, akkor a ráadásban a közönség kérésére úgyis el kellene játszaniuk.

Ahogyan nincsen Stones a Satisfaction nélkül, úgy nincsen Peugeot az ikonikus 205 GTI nélkül. Régi sláger, de az emberek még mindig emlékeznek rá, még mindig imádják, és nagyon szeretnének már egy modern, újrahangszerelt változatot látni belőle. S bár a Peugeot eddig sokszor kategorikusan tagadta, hogy lesz ilyen modell, az utóbbi időben mintha változna a hozzáállásuk.

Ha jól belegondolunk, minden amellett szól, hogy a Peugeot palettáján ismét legyen vérpezsdítő menetteljesítményekkel felvértezett kis ferdehátú. Egy olyan autó, amelyre jó ránézni, amelyet jó meghajtani, amely megfizethető, és amely a mindennapok során is praktikusan használható. Ráadásul közben a Peugeot tisztán elektromos hajtáslánca annyira kifinomult, fejlett és gazdaságos lett már, hogy semmi akadálya a környezetvédelmet és a sportos teljesítményt háziasítani. Azaz létrejöhetne egy olyan Peugeot, amely mindkét világ legjobb elemeit – a gazdaságosságot, a környezettudatosságot és a sportos teljesítményt – ötvözi vagány, látványos csomagolásban. Slágergyanús, ugye?

Ráadásul ott van a Peugeot házon belüli fejlesztőcsapata, amelynek például a Peugeot 508 PSE-t (Peugeot Sports Engineered) köszönhetjük. A sportos hangolású, nagy teljesítményű családi modell fejlesztése mögötti szakértelem és know-how továbbra is rendelkezésre áll, s a 208 következő generációja remek műszaki alapokat kínál arra, hogy készüljön belőle sportos ferdehátú.

Az új Peugeot 208 (s ha lesz, akkor a GTI is) a Stellantis STLA Small padlólemezre épül, várhatóan 2026-ban vagy 2027-ben érkezhet a kereskedésekbe. A kirakós további fontos elemei is rendelkezésre állnak már. A Stellantis csoporthoz tartozó más márkák modelljei ugyanis már használják azt a tisztán elektromos hajtásláncot, amely tökéletesen illene egy új 208 GTI-be.

Attól függően, hogy mekkora teljesítményű villanymotort kapna az új GTI, a teljesítmény valahol 200 és 280 lóerő között lehetne, amely bőven elegendő egy kisautó számára. A modern turbószörnyetegek és duplamotoros villanyautók korában ez a teljesítmény nem kiugróan magas, ám a Peugeot 205 GTI lényege sem a megzabolázhatatlan erő volt. A hangsúly a teljesítmény és a vezethetőség közötti egyensúlyon, az agilitáson és a könnyű irányíthatóságon volt.

Ha hagyjuk tovább száguldani fantáziánkat, akkor azonnal összeáll a kép; elég lenne egy közepes méretű akkupakkot az autó alá tenni, amivel a Peugeot három legyet ütne egy csapásra. Egyrészt csökkenne a tömeg, azaz fürgébb és agilisabb lenne az új GTI. Másrészt a kisebb akku olcsóbb, ami jó hír a vásárlónak. Harmadrészt pedig a kisebb és könnyebb akkumulátor miatt csökken az energiafelhasználás, ami a hatótávra van jótékony hatással.

A teljes csomaghoz már nem is kell olyan sok. A sportosra hangolt, precíz felfüggesztés a Peugeot kisujjában van, az utastérbe pedig a Peugeot méltán kedvelt Panoramic i-Cockpit felhasználói felületénél jobbat nem is találhatnánk. Az élvezetes kanyarokhoz kell még egy Torsen diffizár az első kerekek közé, hogy ne kaparjon el az ívbelső kerék, s természetesen meg kell erősíteni a fékrendszert is. Reményeinket táplálja, hogy a jelenlegi 208-asból már készült egy Racing változat; ha optimisták akarunk lenni, akkor ez volt a Peugeot főpróbája a GTI előtt. A 208 Racing a francia FR6 versenysorozat homologizációs szabályai szerint készült, nem elektromos, hanem az 1,2 literes háromhengeres benzines turbómotor hajtja, a teljesítmény 145 lóerő, ám mindössze 1.050 kg-os tömeget kell mozgatnia.

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT, CARSCOOPS

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!