Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sikerült mindenkiből a maximumot kihozni

Beszélgetés Rakonczai Viktorral, az „El a kezekkel a papámtól” című film zeneszerzőjével

Rakonczai Viktor, az Artisjus- és EMeRTon-díjas zeneszerző és zenei előadó jegyzi az „El a kezekkel a papámtól!” című családi mozifilm zenéjét, slágergyanús betétdalait, melyeket Csobot Adél, Gubás Gabi, Pálmai Anna, Nagypál Gábor és a film gyerekszereplői adnak elő. A filmzene írás fortélyairól, ihletről, a színészekkel való közös munkáról beszélgettünk a családi film műfajában személyesen is érintett, nagycsaládos zeneszerzővel.

Szerzett már zenét családi mozifilmhez?

Mesemozihoz még nem, de gyerekeknek szóló zenés darabhoz igen. A tavaly bemutatott Álomutazók egy musical volt, szinte hasonló érzést kell itt is megfogalmaznom, csak most vászonra álmodva.”

Mitől jó egy filmzene?

Egy film esetében alapvetően kétféle zenéről beszélhetünk: a háttérzene, azaz a score, akkor jó, ha fel sem tűnik: a legtöbb esetben meg sem hallja a néző (legalábbis nem tudatos szinten hallja meg), azonban felerősíti egy-egy jelenet dramaturgiáját, még jobban átadja az érzést, amit a jelenet közvetít. Ha nem lenne, hiányként élnénk meg, egy nagy űrt érzékelnénk! Ez kicsit hálátlan feladat a zeneszerző szempontjából, de szerencsére ebben az „El a kezekkel a papámtól” című filmben lesznek betétdalok is. A betétdalok akkor jók, ha van bennük valami megfoghatatlan, ami beránt, beszippant, valami, amitől borsódzik a hátunk, ami leköti a figyelmet 3-4 percre. Attól jó a dal, hogy már várod a következő sort, a refrént. Ebből a szempontbon nem jelent különbséget, hogy egy filmhez íródik vagy sem.”

Mi ihleti a filmzene megírásakor a zeneszerzőt?

A forgatókönyv elolvasása, a történet, a dramaturgia jó alapot ad az induláshoz. A rendezővel csak az érzéseket beszéljük meg, amelyeket át akar adni, ez megadja az irányt. Természetesen fontos ismerni a karaktert, de ugyanennyire fontos ismerni a színészt is.”

Eszerint a dalok megírásakor figyelembe vette a színészek adottságait?

A nagyvilágban jellemző, hogy a színésznek, énekesnek kell alkalmazkodnia egy előre megírt kész szerzeményhez, gondoljunk csak a leghíresebb musicalekre. Nekem viszont fontos, hogy a színészre legyen szabva. Először meghallgattam néhány dalt a színészek előadásában, hogy megismerjem a hangjukat, képességeiket majd ezt figyelembe véve kezdtem neki megírni a betétdalaikat. A dalíráson kívül azt gondolom, nagy a tapasztalatom abban, hogyan tudom egy előadóból a legjobbat kihozni. A film szereplői közt volt olyan, aki meglepődött, hogy milyen hangok kiéneklésére képes.”

A film betétdalainak előadói határtalan lelkesedéssel nyilatkoztak a közös munkáról és a végeredményről!

Úgy érzem ebben a produkcióban sikerült mindenkiből a maximumot kihozni, ezáltal egy olyan eredmény született, amire mindannyian büszkék lehetünk!”

Mit szólt a forgatási helyszínekhez, díszletekhez?

Amikor kimentem a forgatásra és megláttam a kamionokat, óriási stábot, lenyűgöző díszleteket és tudatosult bennem, mekkora produkcióban veszek részt, akkor nőtt rajtam a nyomás!”

Mióta dolgozik a film zenéjén és mikor fog elkészülni?

Január óta dolgozom a dalokon, de amikor majd megkapom a végleges képet, akkor még hozzáhangolom a hangszerelést. Ha a felvételen például adja magát, hogy egy-egy sort nagyobb hangsúllyal kell énekelni, felvesszük újból. A score viszont teljes egészében a képre készül, így akkor tudok nekifogni, amikor megkapom a kész filmet.”

Eszerint most még Ön sem tudja, milyen lesz a filmzene?

Természetesen van elképzelésem, a dalok témáiból fog táplálkozni, ezek fognak visszatérő motívumként felcsendülni, ezekből a dallamokból fogok dolgozni. Ilyenkor akár egy vidám dalt is lehet szomorúra hangszerelni, ha a képsor megkívánja. De hogy milyen lesz a végleges score, az még a jövő zenéje.”

Hogyan került a produkció látóterébe?

Az első filmes felkérésemet Kálomista Gábornak köszönhettem, azóta jó néhány közös munkánk volt. Az „El a kezekkel a papámtól” című filmmel kapcsolatban Helmeczy Dorottya keresett meg. A történet nagyon tetszett, jó hogy ez egy felnőtteknek is szóló, igazi családi film. Mivel én is abszolút célközönség vagyok, olyan, mintha magamnak írnám – ennél nagyobb szabadságot nem is kaphatnék! Alig várom, hogy családostul elmehessünk a premierre.”

A pandémia milyen hatással volt a munkájára?

Erre az évre egy komoly szerzői estet terveztem, ami 25 év munkáját ölelné körül – ez a járvány miatt nem tudott megvalósulni, viszont szerencse a szerencsétlenségben, hogy így el tudtam vállalni a filmet. Az én életem nem változott semmit, stúdióba vonultam „önkéntes karanténba”. Vallom, hogy az alkotás legnagyobb múzsája a magány.”